| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Da var tråden med ordforklaringer kommet opp. Skal prøve og få oppdatert med eksempler fra alle daglig, men kan ikke love noe. Vis det er noen flere ord eller begrep som kommer opp for folket, så send meg en PM eller legg til ordet/begrepet under så skal jeg finne betydningen av det.
Det er bare og rette på meg hvis jeg skriver noe feil. Er vist også bare et menneske jeg også så feil kan oppstå ![]() Taranteller - Femur : Det innerste leddet på beina til tarantellen. - Patella : Ledd nr. 2 på beina til tarantellen. - Tibia : Ledd nr. 3 på beina til tarantellen. - Metatarsus: Ledd nr. 4 på beina til tarantellen. - Tarsus: Yterste leddet på beina til tarantellen. - Cephalothorax : "Hodet" og "brystet" til tarantellen, vokst sammen til et segment. - Abdomen : Bakerste segmentet hos tarantellen. - Spinnerets : Silke-spinnende organ hos tarantellen, oftes plasert på tarantellens abdomen. Vanligvis 6 spinnerets, men noen har også 4 eller 2. Aphonopelma seemanni har også spinnerets på beina. - Exuvia : Det som er igjen etter at tarantellen har skiftet ham. - Carapace : "hodeskjoldet" til tarantellen - Pedipalps : Ligner små bein. Brukes til og fange opp vibrasjoner i bakken og flytte bytte mens den spiser. Sitter i mellom det fremst beinparret. Pedipalpene brukes også til parringen. Skorpioner - Prosoma : Selve hodet til skorpionen. Ofte kalt cephalothorax - Carapace : "Hodeskjoldet" til skorpionen. - Metasoma : Halen eller bakkroppen til skorpionen. Delt inn i 5 segmenter. - Aculeus : Selve "brodden til skorpionen. Sitter yterst på Metasoma'en. - Chelicera : Delt inn i 3 segmenter (coxa, tibia, tarsus). Brukes til og føre maten inn i kjeven. - Pedipalp : Selve klørne til skorpionen.
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Sitat:
|