| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Og akkurat så lenge tok det før Chixz befestet denne tråden med leddyr (håper det går greit)
![]() Skorpioner Jeg har problemer med å se kjønnet på skorpioner ved å se på "børstene" (hunnen har kortere børster enn hannene), med mindre jeg har to av hvert kjønn ved siden av hverandre. Så jeg bruker en annen metode, la oss kalle den hjerte metoden (bemerk denne metoden fungerer kun på Pandinus imperator og noen Heterometrus arter.) Mellom børstene har skorpionene en liten plate; Hos hanner er denne rund, mens hos hunner er denne hjerteformet. Link til børste metoden finner du her -> AQUA-TERRA-VITA: Sexing Emperor Scorpions (Pandinus imperator) (der kan dere også se hvordan denne platen ser ut på hanner). Keiserskorpion (Pandinus imperator) hunn ![]() Taranteller Det finnes to måter for å se kjønnet på en tarantell, som jeg vil si er de greieste. Vi har den kanskje aller sikreste metoden ved å se på en kastet ham. Hos hunner vi finne en liten tapp/flapp/eller hva du velger å kalle det mellom det fremste boklunge paret. Hos hanner vil du ikke finne noen ting. Den andre metoden er å se på undersiden av tarantellen. Og ettersom jeg er så dårlig til å forklare akkurat den metoden her gjør jeg bare sånn -> Sex Determination (her finnes det også informasjon om metoden ved å se på en kastet ham) og slik -> How to Determine the Sex of Your Tarantula: Rick C West - Birdspiders.com (selv om det står ekstremt mye der må jeg si at jeg finner denne litt dårlig) Chilensk Rose (Grammostola rosea) hunn ![]() Tusenbein Hunnen er som oftest mye tykkere enn hannene, litt vanskelige å se dette uten to ved siden av hverandre, men tar den da med likevel. På hannens 7ledd (forfra) vil man også finne et modifisert beinpar, som hunnen ikke har. Litt mer om det her -> gender Hann (til venstre) og hunn (til høyre) av Ildtusenbein (Aphistogoniulus sp.) ![]() Da tror jeg at jeg sier stopp der Får håper noen har blitt litt klokere
Sist endret av Frogger; 09-10-2008 kl 23:14. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
Vedrørende kjønnsbestemmels av skorpioner ønsker jeg å legge til litt. Den over nevnte metoden fungerer med Pandinus imperator og en del Heterometrus spp. men ikke andre arter. Dette varierer fra art til art og det finnes mange arter hvor det ikke er ytre forskjeller. Andre måter å kjønnsbestemme på er å telle tennene på pectinene, ofte har hanner flere enn hunner. Her kan man finne riktige pectin antall for hunner og hanner for en del arter. Hos noen er det forskjell på f.eks klør som hos Androctonus australis hvor hannen har ett hakk innerst i "saksen", dette er mest sannsynlig der for å gjøre det enklere å holde fast hunnen under parring. Ofte er hanner spinklere bygget enn hunnene, men hos noen arter er det motsatt.
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Sted: Bergen
|
Sitat:
Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! Skal rette på det med en gang
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Caffeinism
Admin
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Hei!
Chixz har jo allerede lagt ut et fint bilde og gitt en god beskrivelse, men hvis noen skulle være i tvil kan dere kikke her for å være helt sikre: http://www.birdspiders.com/faq_sex.html . Mvh Robin
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: Akershus
Alder: 38
|
Mulig det er en slik tråd her fra før, men jeg har isåfall ikke funnet den. Tenkte det hadde vært greit å ha en egen samlet tråd, der folk poster innlegg for å spørre om kjønnsbestemmelse utifra bilde. Vet de her en egen tråd om kjønnsbestemmelse på engelsk forum, der man bare legger ut bilde så får man høre hvordan kjønn det er. Istedenfor å ha veldig mange tråder, så hvorfor ikke ha en samlet??
![]() EDIT:Stådene er nå slått sammen Andy I går hadde vi hamskifte på CC (GBB ) Men er dette en gutt eller jente. Jeg ser ingen flapp. Men den er ikke så stor (6cm) Det er vel forskjellig utseende på "flappen" i forhold til hvordan arten er? ![]() ![]() ![]() Så fikk jeg ingen svar på om Geniculata`n er gutt eller jente. Selv gjettet jeg på jente..
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
|
er en hunn
den lille lappen mellom lungene vises tydelig på siste bildet..
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Det er 2 forskjellige arter på bildene. De 3 øverste er en Chromatopelma Cyaneopubescens , mens det nederste er en Acanthoscurria Geniculata. Da satser jeg på att Geniculata er ei jente, var det jeg gjettet på selv også da jeg fant en flapp. Men den øverste er det værre med...
Ikke vet jeg hvordan flappen skal se ut på CC heller. Noen som vet? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
|
Chromatopelmaen er nok en gutt, om det var ei jente ville det sett sånn ut:-bilde-
Hentet -her-. btw, bruker dere noen bestemt metode for å få brettet ut hammet så fint? Så jeg er klar når jeg faktisk får et ham som ikke er maltraktert ^^ mvh, JanPhilip
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Det var nok en gutt ja, hadde mine misstanker om det.
![]() Selv bruker jeg metoden en forklarte her inne, for hammet til GBB var tørket inn fra i går. Så jeg puttet det i en liten pose med papir som var godt fuktet, så lot jeg det ligge noen timer. Da er det lett å brette ut. Eneste som kan skje er att beina kan knekke . Ellers så hender det vi har tatt det ut samme dag , da er det litt mykt. Selv følger jeg bare beskrivelser her inne. Så pirker jeg det opp og flater det ut. Har forresten alle tørket ham på en plastboks som står til pynt. For hender de som er redd tarantella er nysgjerrige, og da nøyer de seg med å se på hammet. |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| sexingtråden |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kjønnsbestemmelse leopardgekkoen min | Soli | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 12 | 18-09-2008 17:14 |
| Firebelly - Kjønnsbestemmelse | cerwell | Salamandere | 1 | 03-08-2008 09:19 |
| Kjønnsbestemmelse på A. seemanni | princessfiona | Taranteller | 6 | 14-05-2008 22:41 |
| P.wahlbergii Kjønnsbestemmelse | lazor | Knelere | 1 | 26-12-2007 22:24 |
| Slanger, taranteller,frosker, skorpioner og scolopendre | _Nagash_ | Filmsnutter | 3 | 16-01-2007 15:46 |