"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Taranteller og skorpioner Trygt å ta ting fra naturen inn til terrariet?

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-01-2012, 13:17   #1
Reptilfreak

kitiket sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Bergen
Alder: 17
Meldinger: 128
Standard Trygt å ta ting fra naturen inn til terrariet?

Hei!
Noen sier at man ikke skal finne ting ute og ta inn i terrariet, og noen sier det går helt greit. Jeg lurte på om jeg kunne se om jeg finner noe ute i sommer jeg kan ta inn til min G.Rosea... Menne er dette trygt?
kitiket er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-01-2012, 13:25   #2
Reptilfreak

Alder: 32
Meldinger: 132
Standard

Hei!

Det kommer helt ann på hva du ønsker å introdusere til ditt terra. Steiner, solide stykker med tre, og annen "fast materie" må varmebahandles før det introdusres. Det har bl.a. vært annbefalt å "steke" steiner, grener/røtter osv i ovn på god varme (vil tro 150 til 180 grader) i 45 min til 1 time burde holde rikelig.

Mindre ting kan nok helt sikkert kokes uten problemer også.

Når det kommer til bark, mose, gress og planter vil jeg tro at dette ikke er å annbefale.
Svar med sitat
Gammel 23-01-2012, 13:30   #3
Reptilfreak

kitiket sin avatar

Alder: 17
Meldinger: 128
Standard

tusen takk! =)
kitiket er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-01-2012, 10:11   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av strepto Vis post
Hei!

Når det kommer til bark, mose, gress og planter vil jeg tro at dette ikke er å annbefale.
Hvorfor det? jeg skiller mellom 2 terrarie typer sånn generelt, det er sterilt terra eller naturlig.
Vil ikke si at noen av delene er farlige. I et sterilt terra har du mer kontroll på ting, men det blir mye mindre naturlig. I et naturlig terra har du som regel benkebitere/skrukketroll osv som nedbrytere og planter som gror.

Liker man noe man ser ute bør man ikke være redd for å ta det med inn. Greit nok, tar man en stor mosebit, en stor rot eller hva som helst burde man jo se litt kjapt igjennom om det skulle være med en liten scolopender eller noe annet som fort kan bli litt udyr..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-01-2012, 15:08   #5
Reptilfreak

Alder: 32
Meldinger: 132
Standard

Sitat:
Hvorfor det?
Jeg er mest redd for parasitter, fungi, midd og andre skadedyr som kan følge med. Det et dyrene er vant til å leve i naturen, betyr ikke nødvendigvis at de vil takle de biologiske farene representert i vårt økosystem. Når det er sagt, kan det godt være at det går helt fint - men jeg ville ikke tatt den sjangsen med mitt dyr..
Svar med sitat
Svar

Emner
g.rosea, tarantella, terrarie

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvor kan man legge ut trygt reptiler til salg? BlueMoon Leopardgekkoer og andre Eublepharis 2 16-03-2011 23:08
Ting i Terrariet til leopardgeckoen Essenza Terrarier 5 01-12-2009 22:36
forsvinner fra naturen unsafe Øgler 5 28-11-2008 23:57
Ut i naturen nidhogg Media 13 09-11-2006 05:11
Blader fra naturen til pinnedyr Commoncroc Fôrdyr 6 19-04-2006 19:00

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:09.