| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jan 2012
|
Har veldig lyst å anskaffe meg en Skorpion, vi hadde en skorpion for noen år siden i et lite terrarium, med ørken og pyramide hvor han gjemte seg.
Har ønske om en Skorpion som liker seg godt i sand, hva vil dere anbefale her? Hva med fuktighet og slik, hvordan gjøres dette? Keiser skorpionen er vel den som er enklest men den liker seg vel best veldig fuktig og i jord? Hvor er det beste stedet å anskaffe mat? Har også vært i flere dyrebutikker men alle har trukket både skorpioner og taranteller pga dårlig salg. Setter stor pris på svar, godt å vite litt før en anskaffer et slikt dyr
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
|
Hei, og velkommen til forumet
De fleste ørken Skorpioner er ganske potente, men jeg tror ikke Scorpio maurus palmatus er så potent og den liker seg i ørken habitat. Men hvis det ikke betyr noe hvor potent Skorpionen er så er det mange flere å velge imellom. De fleste dyrebutikker kan bestille både skorpioner og foringsdyr, men du kan også bestille dette på nettet
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Junior Member
|
Sitat:
![]() Tenkte meg en tur til dyrebutikken på Ganddal i dag for å se om de har der. Foringsdyrene hvor oppbevarerer dere de? Blir sirissene som regel gitt levende til skorpionen? |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
|
Heihei og velkommen til forumet
![]() Ser du skriver ganddal, så jeg regner med du bor i stavanger området Av butikker som selger fördyr så har du straensenteret(selger sirisser (5kr/stk)og melormer/zophobas(5kr/stk)), og på verdalen zoo der i gandal(sikkert der du skal) der selger de sirisser(små 4kr/stk, medium 5kr/stk, store 6kr/stk), melormer(1kr/stk), zophobas(2kr/stk), gresshopper, dubia kakkerlakker. De har vel og merke meget stive priser på gresshoppene(17kr/stk) og dubia(37kr/stk). Om du ønsker kan jeg selge deg dubia for 1kr/stk, bare send en pm om du er intr![]() Har sett at de har skorpion på verdalen zoo også, mener de har hatt keiser og sånn rødklo-etellerannet(uten at jeg har greie på det ) Men er en stund siden jeg har vært der nå Har også sett skorpion på dyrebutikken på hinna på det trekantsenteret, men aner ikke hvilken art![]() Og om du skal kjøpe terra og div innredning så anbefaler jeg deg en tur ut til braut, trope huset. Der er det veldig fine priser i forhold til andre butikker ![]() EDIT: Fördyrene kan oppbevares i en petboks med noen eggekartonger og mat, om du ikke har et stort forbruk og kjøper inn litt om gangen. Eller så kan du jo alve selv Om du skal ha en petboks så selger de brukte(men pene og hele) store petbokser hos verdalen zoo til 159kr, det er jo billig
|
|
|
#5 | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Hva vil dere anbefale av matter, holder det med en liten? |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
|
Mesobuthus Martensii kunne vært noe, den er hardfør og ganske fin og tøff
![]() den er liten av størrelse, maks 7 cm, og hvis det å håndtere den ikke er så viktig er denne fin. Men du vil holde fingrene unna da denne til hører Buthus slekten, men den er ikke kjempe giftig, litt mer enn en veps og det værste som skjer er at du får vondt og litt hevelse og inflamasjon. (med mindre du er allergisk). jeg har to stk i et terrarie på 30x30x30, og det holder bra ser det ut som, den er kollektiv så lenge det er nok mat, plass og gjemmesteder. bare til de to er det rundt 10 gjemmesteder i terrariet mitt. luftfuktigheten skal være på rundt 50-65%, jeg holder dem på ca 57% og det holder i massevis. det som er litt tricky er at substratet skal være tørt, men høy luftfuktighet, derfor sprayer jeg ca hver dag. for å holde varmen på ca 29-30 grader om dagen bruker jeg en 12 watt varmematte og en vanlig spot på 25 watt (denne er kjøpt på IKEA). som fòr bruker jeg melormer, disse er lette å avle og holder lenge, kjøper du 100 stk går resten av seg selv, bare hiv inn en gulrot eller potet innimellom. men skorpioner har ekstremt lav forbrenning så du må ikke fore ofte, gjør du det kan de forspise seg og i verste fall dø. Dette er min første art og den er super, fin, liten og kjempe kul ![]() men alt i alt er den en fin skorpion, lett å holde og supertøff! ![]() og her har du et bilde av arten og terrariet jeg har dem i: ![]() fotograf: Rubenevo ![]() fotograf: Rubenevo håper dette hjalp deg litt
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
|
Takk for svar
![]() Nøyaktig samme terrarium jeg har tenkt å kjøpe. Er det bark du bruker i bunnen? |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
|
Sitat:
de burde ha en rot, som ikke er for høy sånn at de får mulighet til litt klatring hvertfall
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Jeg ville hold meg vekke fra Verdalen Zoo når det gjelder terrariedyr.
Gå heller innom Zoo1 på Hinna, de har veldig gode priser på skorpioner og andre leddyr. Zoo1 på Hinna har en annonse ute på repti.net: Repti.net / Reptile for sale / taranteller
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Sitat:
Holder meg til å kjøpe privat... |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| anskaffelse av kneler. | guma9000 | Knelere | 6 | 11-06-2009 16:48 |
| Anskaffelse av pinnedyr. | Jabbe | Pinnedyr | 9 | 03-01-2008 21:10 |
| Trenger tips og råd ang anskaffelse av skorpion! | sim1 | Skorpioner | 1 | 08-08-2007 14:19 |
| hjelp til anskaffelse av skorpion | bisQuit | Skorpioner | 16 | 28-01-2007 19:12 |