| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2011
Sted: Finnmark
Alder: 19
|
Hei!
Jeg er helt ny på "kryp" for å legge alt i ei gruppe. Som liten lekte jeg med huggorm, slever og puttet diverse insekter på glass. Har hatt lenge hatt lyst på tarantell og skorpion, helst sistnevnte da jeg synes det er j*velsk artig med slikt. I høst flyttet jeg endelig ut hjemmefra og tenker å skaffe meg et par keisere, heterometrus cyaneus eller spinifer. Har det siste trålet forumet og nettet for informasjon og gudene vet hvor mange timer det har blit. ![]() Men så til det jeg lurer og som sikkert flere andre nybegynnere også lurer på. 1. Jeg vil helst ha skorpionene mine fra så tidlig som mulig, da enda er "barn" og kan følge dem opp til de blir gamle. De blir liksom litt gøyere enn å adoptere en voksen. Er dette feil vei å gå? Burde jeg skaffe tre voksne? Kjøpe i dyrebutikk er så og si uaktuellt for meg. 2. Ettersom jeg ikke tenker å ha mange dyr (enda ) da jeg ikke har plass eller penger til det da jeg lever på lærlinglønn, så lurer jeg på hvilke løsninger folk har på fördyr når de har 3 predatorer? Ser ikke helt det personlige behovet me då ha 40 kakkerlakker som et par måneder senere har blitt tusen. Virker også litt kjedelig og eventuellt måtte kjøpe nytt for hver måned hvis man ikke skal drive med egetavl.3. Og til slutt, jeg bor i Finnmark etter å ha emmigrert fra sørlandet. Her er det jo kjent for å være ganske kaldt på årstiden vi har påbegynt. Vil det være håpløst å skaffe skorpioner i posten om vinteren? Om ikke den lange turen fra utlandet, kanskje fra innland? ![]() Btw, pass på hva dere skriver, jeg kommer til å lese det meste.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
|
Skal svare kort.
1. Skorpioner får du kjapt av div ivrige forum brukere her inne.De sitter på en god del div arter. 2.Du kan jo like godt avle opp dyrene selv til mat.Blir det for mange kan du eventuelt gi bort eller selge.Eller rett og slett ta de bort. 3.Transport av dyr(posten) på vinteren er ingen god ide.Sats heller på å kjør selv i en varm bil eller vent til våren. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Ikke helt det jeg håpet på, men ser ut som jeg får vente til varmere tider.
![]() Så da blir det nok kjøpt inn 2-3 'ungdommer.' Når det gjelder mat, så blir det nok sikkert gitt vekk dubiar fra meg jevnlig da bestanden antageligvis blir større enn hva et par skorpioner fortærer. Menmen... Håpet på flere svar, men ser ikke ut som noen kommer med invendinger til svaret jeg fikk og da med sikkert god grunn. Takker 'Norway'
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
|
Det du kan gjøre er å få ekspress over natt med utkjøring . men koster flesk å sende ca 700kr pluss og det er for opptil 2kg så stiger det. det er priser for Finnmark,
Da får du det neste dag som regel innen kl 9.00 om du ikke bor helt på vidda da er det kl 14.00 tror jeg . Spørsmålet er om du er villig å betale min 700kr i post gebyr + pluss om de skal ha noe for pakking og heatpack Så må du finne en som vil sende til deg i det hele tatt om vinteren
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
Alder: 15
|
Sitat:
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
far sør i landet til nord ja. men mye billigere å sende som normal post da om sommeren
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
Alder: 15
|
Sitat:
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Frister med ekspress. Meeeeeeen ikke så alt for lett når man har timelønn på 57 kroner og skal bo for seg selv. Isåfall blir det nok havregrøt et par ukers tid.
![]() Lest en del om dubia, og tenker det er det som blir valget av fôr. Men hvordan er det å sende slikt på denne årstiden? Ser de skal ha det varmt for avl osv faktaarkene jeg finner, men de er vel såpass hardføre at de greier et par dager i posten? Så rekker jeg å få god kontroll på maten og slikt før de ekte dyra kommer i hus. Alt for artig dette her for et stusselig sjel som meg...
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
|
Sitat:
Det tar alltid litt tid før de kommer igang med avl, gikk et par mnd her hos meg før de begynte å produsere skikkelig. De trives best hvis du har noe varme til de, men når de først er i gang, så avler de også bra i romtemp Hvordan de er å sende på denne årstiden aner jeg ikke, men det er vel mulig å hive en heatpack oppi eska?!
|
|
![]() |
| Emner |
| fordyr, frakt, skorpion, vinter |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvor gammel tror dere skjeggisen min er? | CampALot | Agamer | 11 | 08-08-2011 12:07 |
| Gammel? | Ada93 | Taranteller | 5 | 26-12-2007 12:49 |
| Gammel skilpadde | Torill87 | Skilpadder | 2 | 23-09-2007 14:36 |
| Er det noe som mangler? eller som er feil? | Sondre | Reptiler | 0 | 17-08-2007 17:14 |