"

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19-10-2011, 03:12   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2011
Sted: Møre og romsdal kristiansund N
Alder: 19
Meldinger: 16
Question Ønsker råd.

Hei : )

Er nå eier av en chilener, har hadd den snart i 1 år og den har skiftet ham 2 ganger i mitt eie, tidligere har den skiftet ham åsså 2 ganger i min onkels eie som hadde den i underkant av et år. ( da var den sling, er ikke voksen enda men ca midt i mellom tror jeg)

dessverre har jeg hadd det litt vanskelig med å finne ugjøtslet jord som passer for tellan, da det kun blir solgt i 80 kilos sekker hos plantasjen her i kristiansund. dette blir litt mye, så om det er noen som vet av en hjemmeside som selger passende jord/torv så vil dette vere veldig behjelpelig .

har hørt at om tellan stiller seg opp og vasker sine tenner vill dette tyde på at den er frisk, dette er noe den gjør ukentlig.
den er også gjerne ut å strekker på bena utenfor terrarie og har ikke vist antydninger til og være vanskelig, veldig lett håndterelig, ikke har den sparket hår eller gått i forsvars posisjon.

den har heller ikke skiftet ham på 5 månder, har hørt at det kan ta lang tid mellom hamskifter, så dette har jeg ikke sett noen bekymring i.

men nå i det siste har tellan har begynt med litt rare oppførsler, den har foreksempel ikke spist noe på 1 og en halv mnd, føttene har begynt og blitt veldig tynne, den kan være veldig aktiv somme dager, og virke helt død på andre dager, for eksempel, da jeg kom hjem idag etter arbied og kikket til tellan ble jeg skrekkslagen da tellan bare låg liggende på siden av kroppen, trodde rett og slett at den hadde dødd.

så jeg tok av lokket og rørte på tellan. frisk som en fisk hoppet den opp og kom krabbende ut.
prøvde også og fore den med en sirris noe den ikke fant interesse i.

så jeg lurer på om dette kan komme av at terrarie er for lite, at den kan ha en slags sykdom, er en annen rase en chilener ( som ikke blir større ) den ikke er til trivs med varme/terrarie o.s.v.

på forhånd takk

p.s.
bor i en kjeller leilighet hvor det er veldig rolig, har naboer ovenfor men disse lager ikke mye lyd ifra seg, samt at jeg har tatt på meg ansvaret ved å ha en tella og viser hendsyn ved å prøve å gji den best mulige boforhold.
Dawesto er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-10-2011, 08:32   #2
Reptilfreak

Charlotte92 sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Sogn og fjordane
Meldinger: 76
Blog Entries: 1
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Dawesto Vis post
Hei : )

Er nå eier av en chilener, har hadd den snart i 1 år og den har skiftet ham 2 ganger i mitt eie, tidligere har den skiftet ham åsså 2 ganger i min onkels eie som hadde den i underkant av et år. ( da var den sling, er ikke voksen enda men ca midt i mellom tror jeg)

dessverre har jeg hadd det litt vanskelig med å finne ugjøtslet jord som passer for tellan, da det kun blir solgt i 80 kilos sekker hos plantasjen her i kristiansund. dette blir litt mye, så om det er noen som vet av en hjemmeside som selger passende jord/torv så vil dette vere veldig behjelpelig .

har hørt at om tellan stiller seg opp og vasker sine tenner vill dette tyde på at den er frisk, dette er noe den gjør ukentlig.
den er også gjerne ut å strekker på bena utenfor terrarie og har ikke vist antydninger til og være vanskelig, veldig lett håndterelig, ikke har den sparket hår eller gått i forsvars posisjon.

den har heller ikke skiftet ham på 5 månder, har hørt at det kan ta lang tid mellom hamskifter, så dette har jeg ikke sett noen bekymring i.

men nå i det siste har tellan har begynt med litt rare oppførsler, den har foreksempel ikke spist noe på 1 og en halv mnd, føttene har begynt og blitt veldig tynne, den kan være veldig aktiv somme dager, og virke helt død på andre dager, for eksempel, da jeg kom hjem idag etter arbied og kikket til tellan ble jeg skrekkslagen da tellan bare låg liggende på siden av kroppen, trodde rett og slett at den hadde dødd.

så jeg tok av lokket og rørte på tellan. frisk som en fisk hoppet den opp og kom krabbende ut.
prøvde også og fore den med en sirris noe den ikke fant interesse i.

så jeg lurer på om dette kan komme av at terrarie er for lite, at den kan ha en slags sykdom, er en annen rase en chilener ( som ikke blir større ) den ikke er til trivs med varme/terrarie o.s.v.

på forhånd takk

p.s.
bor i en kjeller leilighet hvor det er veldig rolig, har naboer ovenfor men disse lager ikke mye lyd ifra seg, samt at jeg har tatt på meg ansvaret ved å ha en tella og viser hendsyn ved å prøve å gji den best mulige boforhold.
Hei Er ny i tella verdenen eg også Men tellaen pleier ikkje å spise så mykkje når det nærmer seg hamskifte. Dei pleier ikkje å spise nokke i det heile tatt slik at dei "krymper" for å komme seg ut av skallet. Men eg er ikkje nokke mester her altså, men syns det var veldig snodig at den låg på siden?
Kor stort terrarium har du ? Kor mykkje ligger luftfugtigheita og tempen på?

Håper du finnne ut av dette
Svar med sitat
Gammel 19-10-2011, 08:39   #3
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Sitat:
Kanskje du har en han?

Om den har "kroker" på det fremste benparet, og ligger snodig på bakken under et "telt" av spinn har du nok en kjønsmoden hanne...
allan er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-10-2011, 12:38   #4
Reptilfreak

Standard

Takk for kjappe svar : )

er ikke sikker på hvor stort terra'et er, har hadd det siden forgje hamskifte og er sikker på at det er blitt litt forlite, har et på 30x15x30 men siden jeg ikke har funnet sikerlig jord/torv enda så har jeg ikke ville inredet dette enda.
har ikke luft temp måler heller, tar rett å slett og spruter litt vatten nedi med en sprute flaske (denne var det ikke innhold i da jeg kjøpte den, og har vert skyllt med varmt vann)

Vet ikke om det er en hanne eller ikke, eneste jeg kan si på dette er at det "stikker" på en måte når den går i handen (kun med fremre ben), noe som ikke kjenens når jeg plokker opp de 3 hunnene til onkelen min, den har ikke lagt vev over seg enda, kun på bakken. og den er ca 2-3 år gammel, skal sjekke benspenn når jeg finner et målband/tommestokk.

kan også oppdatere bilder slik at dere kan se om den virker normal til og være chileansk. var iallefall det jeg hadde blitt fortalt tidligere : )

tenker jeg skal bare kjøpe en 80 liters sekk med ugjøtslet jord ifra plantasjen, samt skaffe noe bark og vermakulitt : ) så får vi se om den begynner og grave o.l.

oppdaterer etter arbeid : )
Dawesto er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-10-2011, 14:45   #5
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Du har ikke behov for bark eller vermeculite, beste er torven alene. De får ikke gravet i hverken bark eller vermeculite...

Jeg synes ikke den virker unormal på noen måte, men det kan høres ut som en hanne slik som allan sier. Så gjerne legg ut bilder av tellaen så ser man kjapt det.

Denne stikkefølelsen kommer fra noen "kroker" de har på tuppen av alle ben og bruker disse for å kunne klare å klatre...

At den ikke spiser er null stress for det er sånn chilenere er + at det kan gå veldig, veldig lenge mellom hamskiftene.

Edit: Angående luftfuktighet og temperatur så holder en vannskål i massevis til en chilener.. Trenger ikke spraye i det hele tatt. Vanlig romtemperatur holder i massevis for chilenere, og de kan faktisk klare seg til ganske kalde grader. Anbefales ikke å ha konstant 15grader og mindre hele tiden, men 22+- er kjempeflott
Svar med sitat
Gammel 19-10-2011, 18:06   #6
Reptilfreak

Charlotte92 sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Sogn og fjordane
Meldinger: 76
Blog Entries: 1
Standard

Sitat:
Takk for kjappe svar : )

er ikke sikker på hvor stort terra'et er, har hadd det siden forgje hamskifte og er sikker på at det er blitt litt forlite, har et på 30x15x30 men siden jeg ikke har funnet sikerlig jord/torv enda så har jeg ikke ville inredet dette enda.
har ikke luft temp måler heller, tar rett å slett og spruter litt vatten nedi med en sprute flaske (denne var det ikke innhold i da jeg kjøpte den, og har vert skyllt med varmt vann)

Vet ikke om det er en hanne eller ikke, eneste jeg kan si på dette er at det "stikker" på en måte når den går i handen (kun med fremre ben), noe som ikke kjenens når jeg plokker opp de 3 hunnene til onkelen min, den har ikke lagt vev over seg enda, kun på bakken. og den er ca 2-3 år gammel, skal sjekke benspenn når jeg finner et målband/tommestokk.

kan også oppdatere bilder slik at dere kan se om den virker normal til og være chileansk. var iallefall det jeg hadde blitt fortalt tidligere : )

tenker jeg skal bare kjøpe en 80 liters sekk med ugjøtslet jord ifra plantasjen, samt skaffe noe bark og vermakulitt : ) så får vi se om den begynner og grave o.l.

oppdaterer etter arbeid : )
Eg skal kjøpe meg en 80L sekk med torv på lørdag, og få endra litt i terrariummet til dama mi, har bare den "flisen" som tidligere eigaren hadde + at det har ikkje blitt rengjort på 2 år!!
Veit du ca kor mykje en 80L sekk koster på plantasjen? (skal bruke det til tellaen og pinnane mine)
Svar med sitat
Gammel 19-10-2011, 18:15   #7
Reptilfreak

lompah sin avatar

Standard

ish 150kr ellerno sånn? Er ikke så dyrt mener jeg å huske.
Svar med sitat
Gammel 19-10-2011, 20:57   #8
Reptilfreak

Standard

takk for svar : ) fikk en del råd hos en dame som har hadd sin tella i snart 25 år, hun brukte vanligvis å ha avis papir nederst så ha småsteiner oppå der og derretter lage en blanding av vermakulitt, torv, hamster spon og litt bark. hun sa også det er greit å ha litt planter og lignende nedi til dem. hørtes ikke feil ut for min del : )

angående plantasjen, de sa at de ikke hadde ugjøtslet jord tilgjengelig og det har vert flere som har spurt, nevnte dette til onkelen min siden jeg hadde tenkt å kjøpe jord sammen med han, han sa at de ikke hadde jord men at de hadde ugjøtslet torv, å dette kunne finnes i store grøne sekker hos plantasjen, dette var noe han fikk vite ifra en kompiss som jobber der, så kommer til og la min onkel dra og handle til sin kompis så blir det torv til alle tellane : D

trodde forresten at chilenere var veldig sensitive til varme og fuktighet, derfor har jeg prøvd å holde d på 20-25 ish grader og sprayet en dush eller to i terrarie. da blir det nå en ting mindre å tenke over om de ikke er så nøye på fukten : )

så dagens lærdom sier at man skal spørre etter både jord og torv hos plantasjen. kanskje du kommer ut med en sekk med vertfall en av tingene, samt at de selger bark der, er en liten 1liter pose som koster rundt 50 kroner, noe de skal ha godt over 100 for på dyrebutikken.

så tror jeg skal lage en liten blanding med torv og litt bark på toppen av ene siden. dette vil koste under 200 og ser dette som en ganske bra løsning.
Dawesto er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-10-2011, 21:03   #9
Reptilfreak

Standard

bilder av krabaten!

sånn som det her såg den ut da jeg fikk han

og nå ser den slik ut har vokst litt hehe

Dawesto er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-10-2011, 09:49   #10
Reptilfreak

lompah sin avatar

Standard

Sitat:
takk for svar : ) fikk en del råd hos en dame som har hadd sin tella i snart 25 år, hun brukte vanligvis å ha avis papir nederst så ha småsteiner oppå der og derretter lage en blanding av vermakulitt, torv, hamster spon og litt bark. hun sa også det er greit å ha litt planter og lignende nedi til dem. hørtes ikke feil ut for min del : ).

Papir, stein, vermeculite og torv, hamster spon og litt bark, altså: wtf? Så mye unødvendig tull spør du meg. Taranteller trives med 20+- bare jord/torv (altså jo mer jo bedre) og that's it. Alt annet er bare tull, da torven er det beste å grave og lage huler i. Bark og alt mulig annet tull er ikke gunstig for tarantellens del, og da i såfall i bruk kun for eiers lyst. Det beste er som sagt kun torv/jord.
Svar med sitat
Svar

Emner
chilensk, interesant, snodig oppførsel, spiser ikke, terrarie

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
prosjekt for den som ønsker ! Markmusen Utstyr 4 06-10-2011 21:03
Ønsker meg et pinnedyr Wilma Pinnedyr, knelere og andre insekter 23 22-03-2011 07:54
ønsker en slange:) pantera Generelt om reptiler 16 10-08-2006 23:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:05.