"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Taranteller og skorpioner Er Dyrebutikken blåst, eller stemmer plutselig dette?

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-09-2011, 22:17   #1
Junior Member

Medlem siden: Sep 2011
Sted: Fjell kommune, Sotra, vest for bergen
Alder: 29
Meldinger: 2
Standard Er Dyrebutikken blåst, eller stemmer plutselig dette?

Jeg har lenge hatt lyst på skorpioner, spesielt keiser skorpioner - brukt mye tid på å lese meg opp om hold av dem osv, og skaffet et 120 l terrarium for å holde to stykker.
En av mine venner tilbudte å kjøpe dem som en bursdagsgave, og gikk i kontakt med dyrebutikken på Sartor senter (Sotra utenfor Bergen, de skulle bestille inn sa de etter de sjekket prisene, så ringte de en halvtime senere og sa at importøren deres ikke hadde lov å ta inn den type skorpion? men kunne ta inn en asiatisk type, jeg sjekket den nærmere og det er bare en jeg fant som var normal; Den asiatiske skogs skorpionen, som er giftigere og mer hissig en den vennlige og milde keiser Skaorpionen.

Har det helt plutselig dukket opp nye regler, eller er det mest sannsynelig at denne dyrebutikken (tror de er troya Zoo)er helt blåste? (De har vært ideotiske før når det gjelder hold av rotter og slikt...).

Min kone har forhørt seg for lenger tilbake siden med Sentrum Zoo på galleriet, og lurer på om man heler skal ta kontakt med dem, følge henne virket de mer vettug når det gjaldt andre dyr enn guppyer og hamstere...
KjetilKverndokken er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 22:30   #2
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,634
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Det er mange som tror det er ulovlig å ta inn keiserskorpioner nå pga exportforbudet i Ghana. Jeg snakket med Direktoratet for naturforvaltning og de sa at det ikke var kommet noen nye lover ang. dette, så det skal gå fint å importere til Norge fremdeles.

Sentrum zoo har fortalt meg at de kan ta inn keiserskorpioner for 500(?) kr stk.

Vil anbefale å heller kjøpe fra BugzUk - Breeding, importing and selling insects from around the world
Da får du de myyye billigere

EDIT: Den asiatiske scorpionen de snakker om er helt sikkert en av Heterometrus artene. De har i likhet med keiserskorpionen en gift med rangering 1 av 5, altså veldig mild, men er kjent for et litt hissigere temperament.
Har selv flere asiatere og det er veldig individuelt. Den ene jeg har er like rolig som to av keiserne mine. Den tredje keiseren min er veldig skvetten og hissig.

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 22:43   #3
Junior Member

Medlem siden: Sep 2011
Sted: Fjell kommune, Sotra, vest for bergen
Alder: 29
Meldinger: 2
Standard

Takk for svar

tror jeg vil holde meg til å bruke lokale butikker så langt det går ann - for nok av problemer med tollen når jeg bestiller inn miniatyrer til miniatyrkrigsspill fra england, med overtolling og tull, vil ikke vite hvordan det blir med importering privat av skorpioner .

Håper i alle fall Sentrum Zoo blir mer behjelpelig da ja .

tror jeg kommer til å boikotte trya på Sartor helt nå, selv om de har imponerende bra utvalg noenganger av akvariefisk, så takler jeg likevel ikke inkompetansen blant personalet - skal man jobbe der bør man virkelig få opplæring av folk som kan ting...
Noe som er litt synd siden min kone kanskje kommer til å få jobb der - noe som muligens vil øke ønsket om å kunne litt om hva man selger der da
KjetilKverndokken er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-09-2011, 01:12   #4
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 569
Blog Entries: 12
Standard

vil anbefale deg å snakke med psychofox her inne på forumet. han er den som i hvert fall jeg ser på som skorpioneksperten, i hvert fall på kjøp/salgs-fronten.

profilen hans: http://www.reptilfreaks.no/forum/members/psychofox.html
Svar med sitat
Gammel 14-09-2011, 15:22   #5
Reptilfreak

Erlend D Bertelsen sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 85
Standard

Det er forbudt for EU land å importere keiserskorpioner (Pandinus imperator) fra Ghana. Men det er lov å importere til Norge (Norge er ikke med i EU). Desverre er det såvidt meg bekjent ingen som gjør dette, og da de fleste butikker tar slike dyr fra en Svensk levrandør er det få eller ingen Keiser skorpioner i ommløp.

Om jeg har forstått dette riktig så er dette kun et midlertidig import forbud, for å prøve å ha en bærekraftig populasjon. Importforbudet har nå vært i noen år.

E
Svar med sitat
Gammel 14-09-2011, 17:28   #6
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Meldinger: 1,634
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Erlend D Bertelsen Vis post
Det er forbudt for EU land å importere keiserskorpioner (Pandinus imperator) fra Ghana. Men det er lov å importere til Norge (Norge er ikke med i EU). Desverre er det såvidt meg bekjent ingen som gjør dette, og da de fleste butikker tar slike dyr fra en Svensk levrandør er det få eller ingen Keiser skorpioner i ommløp.

Om jeg har forstått dette riktig så er dette kun et midlertidig import forbud, for å prøve å ha en bærekraftig populasjon. Importforbudet har nå vært i noen år.

E
Jobber du på sentrum zoo enda erlend? Der ble jeg fortalt av en eller annen jente som jobbet der at dere kan ta inn keisere.

Motsier ikke det du sier, bare syns det var rart at hun sa det

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Plutselig Gekko eier, trenger hjelp! PuseIna Slanger, øgler og skilpadder 11 16-08-2011 23:06
Ble blåst opp som en ballong. Frogger Småprat 3 25-05-2011 22:14
Er dette en P. imperator eller? -ReptilFreak Skorpioner 10 07-07-2008 00:07
plutselig øgle eier cilly Agamer 20 10-10-2007 11:01
stemmer dette? Espen82 Skorpioner 7 19-02-2006 02:27

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:03.