"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Taranteller og skorpioner Kan terrariet bli for stort for en liten tass?

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-09-2011, 00:28   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2011
Sted: Vestfold
Alder: 23
Meldinger: 11
Standard Kan terrariet bli for stort for en liten tass?

Hei,
jeg har store planer om å anskaffe meg en Chromatopelma Cyaneopubescens (Green Bottle Blue) L2/L3, og sammen med den ett terrarie på størrelse 50x40x40 - spørsmålet mitt er da om dette er for stort for en sånn liten tass? Som alle andre nybegynnere (og erfarne for den saks skyld) ønsker jeg at T'en min skal ha det godt, og med "godt" assosierer jeg: nok mat, gode leveforhold som passer denne typen T'er og sist men ikke minst nok PLASS/ROM.
Jeg har lest og studert om edderkopper de siste to ukene og ser at folk ofte oppbevarer dem i mindre bokser; er det for dyrets beste eller enkelt og greit fordi det koster mindre en ett terrarie?

Jeg er også litt i tvil om hvilket substrat jeg skal velge for krabaten min, men vurderer en mix av vermiculite/"raspet" kokos skall/tiurtorv.
Hvis det er noen som har hatt en GBB tidligere og vet hva den foretrekker så setter jeg stor pris på hvis dere deler det med meg

Håper på noe greie kommentarer fra folk, ser ut som ett flott forum dette og ser frem til å bli en del av "samfunnet" her

Mvh
Trond
Trond89 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 00:37   #2
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,634
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Hei og velkommen til forumet!

GBB foretrekker å ha det relativt tørrt. Den bør få tilgang til vann i en skål, men substratet må ikke være vått. Du kan dusje en side av terrariet i ny og ne f.eks 1 gang i uken. Den liker det varmt så 24-28 celsius er å anbefale.

Hvis den er 2 eller 3 hamskift så vil terrariet du snakker om være sinnsykt stort. Til og med for en voksen. Ikke på grunn av at de fåretrekker små terrarier, men fordi den vil rett og slett forsvinne for deg der inne. Det vil også være utrolig vanskelig å fore den fordi sjangsene for at den treffer på byttedyret minsker jo større plass fordyret har å gjemme seg på.
Nå skal det nevnes at denne tarantellen liker å spinne mye og lage seg et "reir" så med tanke på det kan det kanskje gå, hvis du hiver maten inn i reiret f.eks.

Min mening er at det vil uansett være mye finere med et lite og fint innredet terrarie/gjennomsiktig plastbox etc. og det vil være mye lettere å mate den og følge med på den

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 00:52   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2011
Sted: I nord-norge
Meldinger: 121
Standard

Jeg har min Green Bottle Blue i et 30x30x45, og han er nettopp blitt adult.
GBB liker seg både på bakken og i høyden, derfor har jeg et som er litt høyt, også fordi den liker å spinne
reptis er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 00:59   #4
Reptilfreak

Standard

Takk Chris for rask tilbakemelding!
Ja, jeg har sett og lest at de er litt av noen spinnere, det var vel til syn og sist dette (og fargen på T'en) som fikk meg til å gå for denne typen.
Jeg har drevet litt med fisker for noen år tilbake og er en person som er veldig opptatt av at akvariet/terrariet skal vare supert for edderkoppen å bo i, og enda bedre for folk å se på, så dekoren skal jeg bruke litt tid på Og hvis du mener at tassen kommer til å forsvinne i ett terrarie på den størrelsen, dså velger jeg å høre på deg som har erfaring og heller gå for ett 30x30x30. Noe mindre enn dette vil jeg virkelig ikke ha så hvis edderkoppen ikke har noe imot størrelsen, så får det heller gå ut over meg som må putte maten forran tenna på'n

Reptis, jeg var litt i tvil om det med høyden på terrariet, siden jeg leste at noen T'er kan faktisk skade seg ved å falle(!), men hvis du sier at det funker fint for din åtte-beinte så skal jeg revurdere valget mitt. GBBen er jo tross alt semi-aboreal så han burde vel kunne takle den høyden. Takk skal du ha for infoen!
Trond89 er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 01:41   #5
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,634
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Trond89 Vis post
Takk Chris for rask tilbakemelding!
Ja, jeg har sett og lest at de er litt av noen spinnere, det var vel til syn og sist dette (og fargen på T'en) som fikk meg til å gå for denne typen.
Jeg har drevet litt med fisker for noen år tilbake og er en person som er veldig opptatt av at akvariet/terrariet skal vare supert for edderkoppen å bo i, og enda bedre for folk å se på, så dekoren skal jeg bruke litt tid på Og hvis du mener at tassen kommer til å forsvinne i ett terrarie på den størrelsen, dså velger jeg å høre på deg som har erfaring og heller gå for ett 30x30x30. Noe mindre enn dette vil jeg virkelig ikke ha så hvis edderkoppen ikke har noe imot størrelsen, så får det heller gå ut over meg som må putte maten forran tenna på'n

Reptis, jeg var litt i tvil om det med høyden på terrariet, siden jeg leste at noen T'er kan faktisk skade seg ved å falle(!), men hvis du sier at det funker fint for din åtte-beinte så skal jeg revurdere valget mitt. GBBen er jo tross alt semi-aboreal så han burde vel kunne takle den høyden. Takk skal du ha for infoen!
Det har den sikkert ingenting imot!
Hadde vært værre hvis jeg skulle hatt så store bur til så små dyr mtp alle dyrene jeg har her. Da hadde matingen tatt en god del lengre tid ja

Hvis du skal ha et høyt terrarie så kan jo du ta inn noen røtter o.l som han kan klatre på. Den får mye bedre fotfeste på røtter enn plast planter/ruten/isoporbakgrunn osv.

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 09:30   #6
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

som bunnsusbstrat til CC kan du godt ha blanding av jord/kokkos og sand. De vil ha det meget tørt.
Jeg har alltid hatt mine på 50/50 jord-sand og alltid godt bra hos meg.
Har aldri sprayet i noe hjørnet til de, bare hatt vannskål.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 09:42   #7
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 569
Blog Entries: 12
Standard

en sling av den størrelsen ville jeg hatt i det letteste terrariet jeg kunne tenke meg jeg har nettop fått noen slings fra Ungarn som jeg har i syltetøyglass. bare laget noen hull i lokket med en skrutrekker og hammer, fylte i litt jord, la oppi noen trebiter og lar dem fikse resten selv. lar dem heller bare gå over til større glass etter hvert som de vokser.

JEG hadde gjerne tatt en GBB i et terra av den størrelsen, men da bør den være minst 10-12 cm i beinspenn. har ikke hatt en GBB selv, men som de sier, de spinner mye og legger et nettverk av spindelvev over hele terrariet. om noe mat skulle berøre dette nettet, og dyret er på den andre siden av terra, så veit edderkoppen det. det er ingen fasit på hvort stort terra til en edderkopp skal være. noen vil BARE bruke 30x30x30, mens jeg har falt litt for størrelsen 50x30x40, da jeg har mulighet til å ha MYE innredning og kan gjøre ting veldig fint

vil anbefale deg å ha røtter som stikker litt opp i høyden, da disse spinner godt. se på hva Rob C lager til sin:
" title="Green Bottle Blue re-house! - YouTube" target="_blank">Green Bottle Blue re-house! - YouTube
som han sier så vil hun sikkert spinne ned hele greia.

håper du får til dette, og velkommen i hobbyen lykke til!
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 11:49   #8
Reptilfreak

Standard

Takk Shelob for infoen. Når du sier jord, er det noe spesielt du bruker da, eco-earth eller er torv greit nok? Lurer vel egentlig på det samme angående sanden... vil ikke drite meg ut å kjøpe noe som forårsaker at edderkoppen til å bli syk.

Rawhin, jeg skal ikke legge skjul på at jeg har blitt en skikkelig tilhenger av Rob C, digger fyren og det virker som at han har god peiling på det han driver med. Har nok sett den filmen du linket meg opp til flere ganger, men her har han lagt terraet sitt på langs da, sikkert for å få plass i hyllen. Jeg skal absolutt gå for en skikkelig trerot men setter den nok opp i høyden, ikke at jeg er noe ekspert, men tror det kommer til å bli minst like bra som å legge den på langs
Takk skal du har for tilbake meldingen! Kanskje jeg selv ender opp med ett større terra når tassen blir større og jeg har fått meg litt mer erfaring innenfor hobbyen
Trond89 er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 12:52   #9
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

av jord/torv spiller lite hva du bruker, det som er viktig er at det er ugjødslet.
Når det gjelder sand så er akvarium sand greit, eller lignende. bare les på pakningen at det er rent sand.
Når det gjelder sand/jord så har du jo muligheten også til forskjellige farger vis du absolutt vil.

CC er en av de lettere vis jeg si å gi "et forstort" terrarie. Den vil spinne nett mellom vegg og gjenstander i terrariet. Den vil holde seg for det meste i dette "huset" og resten av terrarie vil bli lite brukt. Fordyret kan dermed puttes direkte i spinnet, og dermed vil den finne det fort. Etter hvert som den blir større vil den bygget ut "huset" sitt.
Men det vil vel se noe tomt ut da 75% av terrarie ikke blir brukt i lang stund.
Et tips, sukkulenter (planter) er fine i CC terrarier. Mine har alltid brukt plantene til å bygge huset sitt rundt.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-09-2011, 22:21   #10
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 569
Blog Entries: 12
Standard

et tips angående en rot er at hvis den ikke "spriker" like mye som den til Rob C her gjør, kan du sette den opp langs veggen, slik at den kan gå under. eventuelt stable flere røtter oppå hverandre. legger du den flatt nedpå vil den ikke være av like stor nytte for dyret som hvis den kan bruke den som vegg/tak.

jeg har hatt planer om å sette opp terra til GBB før, og da ville jeg gjort det på en sånn måte at det er flere røtter i forskjellige størrelser som står i en ring eller en annen form, så den kan spinne mellom disse. risken med dette er at dyret nesten aldri spinner og bosetter seg der DU vil den skal bo, men finner seg et hjørne i terra, eller inntil terra-veggen eller noe, og ikke bruker de fine hulene man lager til dem.

dette er seff når den lille krabaten blir større foreløpig ville jeg nok gått for et glass med jord og en trebit/et par grove fliser i, og heller gått over til noe større etter hvert, som jeg sa tidligere i dag
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
For stort? mfm Taranteller 10 13-03-2011 21:58
En liten tass klekte i dag. mr-repti Mine Herptiler 24 02-12-2009 15:51
hvor stort er for stort? Silher Taranteller 15 03-10-2008 12:50
min lille tass i taket naphila Ekte edderkopper 0 28-09-2007 03:59
fått meg en liten tass! straymond Andre øgler 10 17-11-2004 15:04

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:03.