| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
|
Jeg er fryktelig fasinert av disse vakre tellaene jeg ser her inne, og har lenge hatt lyst på en selv. Problemet mitt er da en mann med areknofobi(?), så jeg har nok litt igjen med overtalelse før det blir aktuellt
(selv om han var velvillig til de nye E.Tene som kom for ikke så lenge siden... )Men enn så lenge tenker jeg å spørre dere med litt mer peiling... Jeg tenker at jeg vil ha en som er grei for nybegynnere både å "håndtere" (som å fore, gjøre reint hos ol, ikke holde...) og som også kanskje er litt aktiv i ny og ne? Tenker at det kanskje kan trigge mannens actions-behov nok til å godta en tella i hus om det er spennende å se på den under feks foring Det gjør heller ingenting om det har litt fine farger, og ser litt "stilig" ut (for en dum måte å forklare, men håper dere forstår hva jeg vil frem til... ), så kanskje det blir hakket lettere for meg å overtale mannen. Ellers vil jeg gjerne ha en som ikke blir noen kjempe, men heller ikke bitteliten... Tre-levende eller bakkelevende er det samme i grunn, men gjerne en som graver litt om den er på bakken? Igjen, litt action. Å holde fordyr kan jeg garantere ikke blir aktuellt før helvete fryser til is... så dermed er kanskje det også en bit som må taes med i beregningen for hvilken art...? Iom at man må kunne få tak i fordyr på dyrebutikkene, og der går det vel helst i sirisser og melorm, om jeg ikke tar feil... Jeg har nå to beholdere jeg kan bruke. Det ene er et slik hardplast-bur med åpning oppe, son dette http://henriksinn.files.wordpress.co...2/pc260004.jpg (google). Størrelse 20(h) 30(l) 15(b) Det andre er et sekskantet akvarium med målene 30(h), 30(l) 25(b). Også med åpning oppe... Kan noen av disse brukes? Tenkte evt å legge en netting oppe på akvariet om det blir for tett med glasstopp. Om jeg ikke kan bruke noe av dette, finner jeg en annen løsning evt kjøper, men om jeg kan modifisere noe til, gjør jeg gjerne det. Halve morroa er jo å lage det istand ![]() Så... har jeg stillt for mange kritereier nå til at "min" tella finnes...? ![]() Kan dere anbefale noen, og kanskje også noen teknikker for å overtale skeptiske mannfolk? |
|
|
|
|
|
#2 | ||||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Sitat:
En kullsort tarantell med god apetitt, mye ute og går, graver litt i ny og ne, spinner osv... Enkel å holde som terrariedyr Men denne kan være litt tricky å få tak i her til lands, spesielt sub/adulte eksemplarer som dere trolig er på jakt etter ![]() Vil også nevne Brachypelma familien. Dette er flotte, fargerike dyr som skal være enkle å holde, og som oppfølger alle dine "krav" Problemet med noen av artene er at de kan være litt av noen hårsparkere ![]() ![]() Sitat:
Trelevende arter som kan begynnes med vil jeg da si er Avicularia slekten, selv om jeg personlig ville anbefalt en bakkelevende art som førstegangstarantell Trelevende er mye kjappere til fots![]() Sitat:
Jeg snakker om eget oppdrett med dubia kakkerlakker ![]() Hvorfor spørr du (eller mannen din): 1. Lite lyd 2. Lite lukt 3. Bra hovedfôr 4. Mer hardføre en sirisser 5. Du slipper å bruke 5,- pr gang du skal fôre tarantellen ![]() 6. De er noen artige skruer å følge med på utenom også ![]() Sitat:
Men ta deg også en kikk på faktaarkene å se om det er noen arter der som tiltrekker deg En teknikk som ikke kan slå feil (med mindre mannen din er en dust ), er å slå ham ut med fakta Du finner deg en art du vil ha, leser deg opp og beviser for han at det ikke er noe farlig. Til slutt når han har gitt seg på at det ikke er noe farlig, kan han heller ikke si nei Men hvem kan vell si nei til sin egen kone når hun spørr om noe? Good luck
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Grammostola-slekten er også fine dyr. Sikter mest inn på Grammostola pulchripes
Ellers er det også et antall flotte arter i Euathlus-slekten
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Brachypelma-artene er jo fargerik og flotte, men flinke til å sparke hår.
Men det første jeg tenkte på var Avicularia Versicolor. Den blir ikke så stor, meget fargefull, er tredlevende, spinner mye, ofte aktiv. Flink til å fange flyvende insekter man kan fange. Den er derimot noe rask som nevnt før her. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Alle som er nevnt, er svært vakre... men jeg falt spesielt for Avicularia versicolor og Brachypelma sånn rent utseendemessig...
![]() Jeg er litt småskeptisk til de som er så raske, som dere sier... men likte både fargene(!), størrelsen og også at de lager vev. Når dere sier raske... vil det da si at jeg kan risikere å ha en på hånda før jeg egentlig forstår hva som skjer...? Eller raske mtp foring...? Ettersom jeg ikke er så fryktelig lysten på å håndtere de for mye(og at jeg helst ikke vil mannen skal slå den fordervet dersom den faktisk hadde kommet seg ut...), vil jeg nok sørge for både god sikring og at terrariet er åpen så kort som overhode mulig ved foring... Men jeg kjenner at jeg kanskje burde holde meg til noe seigere og bakkelevende... ![]() Og er heller lite lysten på en som sparker mye hår.. *sukk* Jeg likte veldig godt Avicularia versicolor ... Men mannen har sagt før at han flytter ut, rett og slett, dersom det kommer tella i hus... så sjansen er vel heller liten for noen i det hele tatt.. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Jeg har hatt A.versicolor i flere år og ingen har klart å rømme hos meg, sjøl når jeg åpner falldøra og slepper inn mat, fyller vannskål eller tar ut matrester. Er mere vis dere skal håndtere den, eller flytte den at det kan gjøre ting litt mere spennede.
De jeg har hatt har alltid løpt inn i den spinte hula si når jeg åpner for å fore. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Vel har jeg ingen fobi, men respekt har jeg. En av tingene jeg liker med tellaer, er nettopp at det er en form for husdyr man skal se, og ikke røre på... Det blir feil i mitt hode å kalle dem kjæledyr av nettopp samme grunn. Men på samme måte som fisk, så er det vakkert å se på, og ikke minst... tellaer slår meg å være hakket mer spennende enn gullfisk å observere... Har sendt en melding på en annonse med Chilensk rose, der selger bor ikke så altfor langt unna.. så om jeg får overtalt mannen nå, kan det hende vi drar og ser på den i allefall.. *Inn på kjøkkenet for å lage god mat, kanskje det og noen levende lys med noe attåt i kveld kan gjøre susen...* |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Grammostola pulchra
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Veldig lurt å ta med mannen din for å se en tarantell live.
Det er ikke alltid at ting er så ille som man forestiller seg på forhånd. Jeg henger meg på de som anbefaler brachypelma-arter! Veldig flotte farger, helt ok temperament og min har også veldig god appetitt. De kan sparke hår, men selv opplever jeg det svært sjelden med min B. smithi (håndterer den aldri). Det kan være greit å vite at Grammostola rosea kan finne på å faste i månedsvis. Dette kan være kjedelig i lengden, noe jeg vet har tatt knekken på tarantellinteressen til noen nybegynnere jeg kjenner, og slikt er synd. Man kan jo også bli bekymret og tro at noe er galt når dyret ikke vil ha mat. Jeg startet selv med en rosea som aldri spiste, så jeg er ikke stor-fan av arten og kommer nok aldri til å anbefale den til en førstegangs tarantell-eier.. ![]() Det finnes artigere arter, som heller ikke tar livet av folk ![]() Lykke til! Håper ting ordner seg og at du får en tarantell i hus!
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Pærbar PC din anbefaling! | ilder-lady | Småprat | 11 | 17-06-2011 00:28 |
| BOK ANBEFALING. skilpadder | ilder-lady | Skilpadder | 0 | 08-08-2009 15:20 |
| Anbefaling av 2. tarantell | Joystick | Taranteller | 19 | 10-12-2008 16:51 |
| Herptil til nybegynner (anbefaling) | idasus | Småprat | 4 | 13-05-2008 18:35 |
| Anbefaling av bok ^^ | Chixz | Småprat | 21 | 07-07-2006 07:42 |