"

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-09-2011, 15:29   #31
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,634
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptilicious Vis post
Er det noe problem det da? Jeg har 2 p.metallica som første kopper.
De spiser, de hammer, og de er nyyydelige!
Problemet er å anbefale dem som førstegangsedderkopper. Det er for å si det sånn ikke de beste førstegangsedderkoppene du kan tenke deg.. På langt nær. Syns det blir veldig feil å anbefale en nybegynner som ikke har stor peiling på taranteller å kjøpe seg f.eks en pokie eller en p. murinus... Er ekstrem forskjell på p. murinus og g. pulchra liksom.
MEN hvis lenxx hadde en spesiell tarantell i sikte, som f.eks p. murinus, så synes jeg for all del at det er den hun burde skaffe, og ikke masse nybegynnerdyr først. Det syns jeg er veldig dumt av folk å anbefale. At hvis man vil ha en grønn trepython, så burde man starte med kongepyton, siden de er roligere og har mindre tenner liksom.. Det blir helt feil.
Jeg er 110% enig at man skal heller lese masse og lære seg om det dyret man har lyst på og så skaffe det. Istedenfor masse nybegynner dyr man egentlig ikke har særlig lyst på, først.

Sitat:
Opprinnelig postet av Sundal89 Vis post
hehe ja det er noe der. men som du sa er det ikke like lett å passe på en bebis så en vokksen. men viss du passer på temp fuktighet å spesielt ved hamskift så burde det nok gå bra. lykke til med valget ditt. ikke bli skuffet viss din første slings berre dør, det er helt normalt
Etter min mening er det ikke noe vanskeligere med slings enn voksne i det hele tatt. Hvis en sling bare dør så er det som oftest en grunn til det, samme som med en voksen.

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.

Sist endret av Christoffer; 17-09-2011 kl 15:36.
Christoffer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-09-2011, 22:50   #32
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 305
Blog Entries: 12
Standard

Jeg er veldig takknemlig for alle svarene jeg har fått her, og jeg har funnet den typen jeg har lyst på etter rådene jeg har fått. Jeg har lest og lest, og liker både det jeg finner om Brachypelma-artene.

Når det er sagt, så er ikke jeg en person som skaffer meg dyr på impuls, og heller ikke uten å lese meg opp så mye som mulig om dem. Derfor vet jeg at det finnes endel arter som blir feil for min del nå. Fordi jeg ikke er erfaren eller rutinert nok til å håndtere potensielle situasjoner en kan komme opp med disse typene. De er raskere og ofte hissigere enn de såkalte "nybegynner-artene".
Visst er de vakre! Men for min del er det ikke riktig å kjøpe meg en av de mest potente/hissige/raske typene som førstegangs-tella.
Jeg vil ha en jeg ikke trenger gå med nervene utenpå huden når jeg skal fore...

Når det er sagt, så ser jeg poenget med ikke å anbefale "begynner-dyr" til nybegynnere. Men samtidig skal man være litt forsiktig med å anbefale dyr som krever mer enn gjennomsnittet av sin art.
Jeg driver med travhester, og ville feks ikke funnet på å anbefale en travhingst til en nybegynner. Selv om min er en av de mest letthåndterbare dyrene jeg selv har eid. Rett og slett fordi utfanget kan bli fatalt dersom noen tar for lett på det faktum at det faktisk er en hingst, og undervurderer dyrer/overvurderer seg selv.
Og jeg mener det samme gjelder alle dyr. Om man vet at nybegynneren er "voksen nok" til ikke å overvurdere seg selv (uavhengig av alder, så det er sagt), så kan man gjerne anbefale dyr som krever mer.
Men om man ikke vet hvem som sitter på andre siden, eller ikke har nok informasjon til å vurdere om vedkommende bør ha dyr i det hele tatt, så kanskje man skal være forsiktig med å anbefale de mest krevende typene?
Evt kan man gi info om artene, uten direkte å anbefale.

Men igjen, jeg er takknemlig for alle råd jeg har fått, og gleder meg som en liten unge til å få min Brachypelma Bohemei hjem neste uke
Lenxx er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-09-2011, 00:37   #33
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 305
Blog Entries: 12
Standard

Da har Bohemen vært her noen dager
Kjempespennende, og littegranne nervepirrende... håper bare at jeg klarer å gi den alt den trenger for å vokse og bli en enda flottere tella!

Pr nå bor den i et syltetøyglass, på en blaning av torv og sand plukket i hagen og stekt i ovnen, og med et lag fuktet bark nederst langt under resten for å ha noe fuktighet også (ikke lett å få tak i torv nå, men de har visst på plantasjen, så har planlagt tur dit i løpet av uken).
Den har fått en bitteliten sukkulent-avlegger inn i krukken sin, og under denne har jeg påbegynt en liten grop i bakken der den ligger endel om dagen. Om natta er den på vandring, og jeg håper den tar turen innom biten av melorn eller zophobia jeg lå inn i kveld. Den ser forøvrig frisk og livlig ut, så tror ikke den har lidd noen nød av nesten en uke i posten... (Jeg var litt sinna på postkontoret dagen før, da "planten min" ikke var kommet til rette... ttrenger jo ikke akkurat skremme livet av de stakkars post ansatte heller... selv om det fristet veldig den dagen...)

Vel her er den, er den ikke flott?

Navn:		IMG_0376.jpg
Visninger:	66
Størrelse:	69.1 KB
Lenxx er online nå  
Svar med sitat
Gammel 31-10-2011, 21:15   #34
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sundal89 Vis post
hehe ja det er noe der. men som du sa er det ikke like lett å passe på en bebis så en vokksen. men viss du passer på temp fuktighet å spesielt ved hamskift så burde det nok gå bra. lykke til med valget ditt. ikke bli skuffet viss din første slings berre dør, det er helt normalt
høres ut som de er normalt at dem dør,
får dem riktig stell, så skal de vel mye til.
Svar med sitat
Gammel 31-10-2011, 21:24   #35
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Lenxx Vis post
Da har Bohemen vært her noen dager
Kjempespennende, og littegranne nervepirrende... håper bare at jeg klarer å gi den alt den trenger for å vokse og bli en enda flottere tella!

Pr nå bor den i et syltetøyglass, på en blaning av torv og sand plukket i hagen og stekt i ovnen, og med et lag fuktet bark nederst langt under resten for å ha noe fuktighet også (ikke lett å få tak i torv nå, men de har visst på plantasjen, så har planlagt tur dit i løpet av uken).
Den har fått en bitteliten sukkulent-avlegger inn i krukken sin, og under denne har jeg påbegynt en liten grop i bakken der den ligger endel om dagen. Om natta er den på vandring, og jeg håper den tar turen innom biten av melorn eller zophobia jeg lå inn i kveld. Den ser forøvrig frisk og livlig ut, så tror ikke den har lidd noen nød av nesten en uke i posten... (Jeg var litt sinna på postkontoret dagen før, da "planten min" ikke var kommet til rette... ttrenger jo ikke akkurat skremme livet av de stakkars post ansatte heller... selv om det fristet veldig den dagen...)

Vel her er den, er den ikke flott?

Vedlegg 5033
Har noen Bhoemeier selv, kjempeflott art, lettstelt, spiser godt, jeg har alltid vann tilgjengelig for dem, bruskork med vatt oppi om den skulle være svært liten.
begynte med en, nå er de 19 her i hus, mangen flere blir de neste år......bare vær forberedt rkspider
Svar med sitat
Gammel 17-11-2011, 16:27   #36
Member

Eragon sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Alder: 21
Meldinger: 31
Standard

Noen som vet hvor ofte en skal fjerne avføringen til en tella?
Og hvor ofte skal en rengjøre terrariet? Står ikke mye om rengjøring og slikt i caresheets jeg har lest.
Eragon er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-11-2011, 22:06   #37
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

du fjerner avfall fra terrrarie når tarantellaen har kastet det fra seg (eventuelt ut av hula).
De fleste tellaene har egen søpleplass, mange bruker vannskåla.
Ikke la det bli lligge, fjern det når du ser det.
shelob er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Pærbar PC din anbefaling! ilder-lady Småprat 11 17-06-2011 00:28
BOK ANBEFALING. skilpadder ilder-lady Skilpadder 0 08-08-2009 15:20
Anbefaling av 2. tarantell Joystick Taranteller 19 10-12-2008 16:51
Herptil til nybegynner (anbefaling) idasus Småprat 4 13-05-2008 18:35
Anbefaling av bok ^^ Chixz Småprat 21 07-07-2006 07:42

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:03.