| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 18
|
Heisann godtfolk! Jeg har funnet ut at jeg ønsker å anskaffe meg en tarantella! Jeg har et terrarie som er 32cm langt, 22cm høyt og 18mm bredt og lurer på om dette er for lite for at en tarantella skal få et godt liv? Jeg fantaserer litt om en Avicularia versicolor.
Jeg har lest litt men jeg ønsker og stille etpar spm for og være sikker. Når det kommer til mating, har jeg forstått det som at kakerlakker eller slike små hvite ormer er god føde, men hvor mye skal stakkaren ha? 1-2 ganger i uken med ên orm/kakkerlakk? Kan jeg ha et syltetøylokk med vann i terrarie så den kan bade eller blir det for lite/mye? Hvordan er Avicularia versicolor som førstegangs tarantella? Jeg har en 25kg sekk med bark liggende, kunne dette blitt brukt som underlag? Er jeg avhengi av en slik varmematte? Får jeg svar på dette vil jeg si jeg får en god start!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Avicularia versicolor er en fin nybegynner tarantell den
Den er veldig rask og litt mer skvetten enn de vanligere førstegangstarantellene men hvis det er denne du helst vil ha så sier jeg go for it! Ang terrariet så ville jeg hatt et høyere for en versicolor siden det er en trelevende tarantell. Syltetøylokk med vann kan du godt ha ja, slik at den har muligheten til å drikke. Gi den en kakerlakk, siriss, melorm eller andre fordyr 1-2 ganger i uken. Noen taranteller går myyye lengre uten mat og noen kan spise hver dag. Jeg har selv en som er like hypp på mat uansett når det tilbys. Se litt an hvor store byttedyr den vil ta og hvis de er for stor tar du dem ut med en gang. Jeg pleier å gi byttedy som er ca 1/3 eller 1/4 av tarantellens størrelse og så prøver jeg meg frem hva som er maks størrelse. Spesielt i vintermånedene er det veldig greit å ha ekstra varme som varmematte eller lampe. A. versicolor skal helst ha det rundt 25 grader og 70-85% luftfuktighet. Bruk f.eks sphagnum moss eller torv i bunn av terra. Det holder godt på fuktigheten. Lykke til
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Velkommen til hobbyen. A.versicolor er en nydelig art. Ikke så stor, så størrelsen på terrarie er ikke galt, men utformingen på den. Den må som sagt et høyere terrarie, gjerne 40cm høyt, feks 20x20x40. Denne arten liker å spinne seg ei hytte øverst i terrarie og er sjeldent på bakken.
Har du det godt og varmt i rommet du har terrariet trenger du ikke varmematte. Kan det derimot gå under 20 grader så må du tilføre mer varme. Det billigste og letteste fordyret er å avle kakerlakker sjøl. Men du kan kjøpe fordyr i dyrebutikken, som feks sirisser. På sommern kan du fange gresshopper, sommerfugler, fluer, nattsvermere osv og fore med. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
|
Takk for svar! Etter hva jeg forstår må jeg fikse meg et litt høyere terrarie, kunne noen linket meg et passende terrarie til en passende pris? evt en slik varmematte.. Thank uu!
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Exo terra 30x30x45 eller exo terra nano 20x20x30 er fine
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Jeg ville aldri hatt et så stort til en enkelt tarantell. Da blir det mye vanskeligere for den å finne maten du hiver inn til den.
Nå som den er liten ville jeg hatt maks 20x20x30 og når den er stor maks 30x30x45
|
|
|
#8 | |
|
Junior Member
|
Sitat:
![]() Går flere tarantellaer sammen? Selvom de ikke er av samme slag? |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Det beste for tarantellen er å få være i fred.
Den kan ikke temmes slik som ett pattedyr. At den ikke biter når den blir håndtert, er ikke det samme som at den ikke er stresset eller redd. Man kan ikke ha to taranteller av ulik art i samme terra nei. Den ene vil bli drept.. Når det gjelder vannskål, så bruker jeg bruskorker til de mindre individene mine
|
|
|
#10 | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Hva koster mat til stakkaren på dyrebutikken?
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| førstegangs øgle | lasse_johansen | Øgler | 19 | 28-02-2009 15:20 |
| Ny skilpadde-eier :) | roffe | Skilpadder | 5 | 19-09-2008 14:44 |
| "dumme" spørsmål ang. førstegangs slangekjøp | Dimebag | Boa og pyton | 19 | 06-05-2007 14:07 |
| Så er jeg eier av to padder... | Laila | Padder | 5 | 06-07-2006 19:18 |
| Ny eier av Tarantell!!! | slicer | Taranteller | 41 | 16-06-2006 10:47 |