"

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-07-2011, 14:15   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2011
Alder: 30
Meldinger: 9
Exclamation Er Baumgartenien vår syk?

Vi prøver å lære oss litt om hvordan normal oppførsel er hos denne edderkopparten, men vi finner ikke så mye om det på nettet. Nå har det seg slik at vår unge baumgarteni er av den slappe typen, så vi er redde for at hun er syk. Nå har hun akkurat gravd seg halvveis nedi jorda og bare ligger der uten å røre på seg. Kan dette være farlig om jorda ikke er fuktig nok? Hun har heller ikke spist på over en uke, og vi prøver å friste henne med sirisser, men disse lever i beste velgående fortsatt. Hvor mye aktivitet er normalt hos friske edderkopper?
evakn82 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-07-2011, 14:37   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Sted: Rogaland, Jæren
Alder: 20
Meldinger: 80
Standard

jeg har ikke så mye kunnskap om edderkopper, men har selv skorpion. skorpioner kan sultestreike uten spesiell grunn, men min spiser regelmessig, jeg tror også ofte det kan være noe galt når den ikke spiser innen en uke. men når jeg har oppi siriss eller gresshopper noen ekstra dager pleier den alltid å spise det en gang. nå trodde jeg at edderkopper ikke spiste like ofte som skorpioner. skorpionen min er veldig rolig, og beveger seg sakte når den gjør det sålenge jeg ikke driver å sprøyte vann rett på siden av den eller at en siriss kryper rundt den. så jeg tror det kan fint være den har det bra selv om den ser slapp ut.
JoranWa er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-07-2011, 14:37   #3
Reptilfreak

Standard

Jeg har enda et spm:
Kan terrariet være for stort? Vi har et ganske stort akvarium, men stenger av når det er tid for mat, slik at hun ikke skal få problemer med å finne maten.
evakn82 er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2011, 14:47   #4
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Hvordan er temperatur og fuktighet? Og hvor store mål er det på akvariet? Er det èn eller flere huler, eller andre type gjemmesteder tilgjengelige?
Svar med sitat
Gammel 14-07-2011, 14:51   #5
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Standard

At en tarantella ikke spiser på en uka er ingen krise. De kan gå mange mndr opptil år uten å spise. Så slapp av.
Det vanlige når de stopper og spise er at det er tid for hamskift. Da sultestreiker de for å "slanke" seg slik at de kan komme ut av den gamle hammen. Denne sultinga kan variere fra individ til individ, og alder på tarantellen. Små sultestreiker kanskje bare noen dager, voksne kan la være spise på mange mndr.
Spiser den ikke maten med engang, fjern maten og prøv noen dager seinere.
Nei terrarie kan egentlig ikke bli for stort. Men man skal passe på høyden når det gjelder bakkelevende taranteller. Noen er "dumme" klatrer høyt og så detter ned, slikt kan gi store og dødelige skader. Er jo litt kjedelig og vis terrarie er så stort at ikke dyret bruker hele, og du sjeldent ser den. Men smak og behag.
Du har en ørken art, så en vannskål holder som regel for å gi fuktighet til disse. er det for fuktig vil den begynne å klarte mye i høyden.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2011, 14:52   #6
Reptilfreak

Standard

Temperaturen ligger rundt 20 grader, og vi har ikke noen fuktighetsmåler, men vi spruter vann nedi veldig ofte. Akvariet er stort - det er 600l. Hun har en hule, og fire andre gjemmeplasser.

Kom gjerne med tips!!

Vi setter på litt varme ved akvariet nå, så blir både tempen og fuktigheten bedre.
evakn82 er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2011, 14:57   #7
Reptilfreak

Standard

Tusen takk for svar Betyr det at det er viktigere med høy varme enn høy luftfuktighet?

Edderkoppen klarte å rømme i natt, så da vi kom på jobb i dag fant vi den på gulvet. Mulig den har falt ned og slått seg da? Den løp bortover gulvet da vi skulle fange den, så den så ganske sprek ut, men kanskje det er noe som plager den likevel? Hvor mye tåler de? Det blir jo ganske høyt fall om den ikke har klart å klatre ned på annet vis..
evakn82 er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2011, 15:04   #8
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Standard

Vis du går på faktablad sidene så ligger det flere caresheets for brachypelma arter der. Der står det hvordan de skal ha det osv.
Les mange faktablader, dette lærer du masse av.
Det som kan skjed ved fall er at de kan knekke bein, eller få sprekk på rompa. Tarantellblod koagulerer ikke så vis de blør, kan de fort blød ihjel. Vis den løp bortover gulvet har den sikkert klart seg. De tåler ikke så mye, så unødvendig håndtering bør holdes på det minimum og spesielt å holde de løst i høyden.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2011, 16:51   #9
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Standard

Synes 600l akvarium er overdrevent stort til en tarantell som fint kan klare seg i et 30x30x20 terra.......
Svar med sitat
Gammel 14-07-2011, 23:15   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Sted: Rogaland, Jæren
Alder: 20
Meldinger: 80
Standard

bør nok ha den oppimot 25-30 grader hvertfall om dagen. varmelampe, varmekabler (ledninger som varmer seg opp med elektrisitet) og varmematte er nok det beste. varmestein kan brukes om terrariet er i plastikk og du er redd for å smelte det. bruker varmestein på skorpionen min, men har romtemperatur på 25-35 grader på mitt rom så hehehehe. er nok bare det du mangler da så har nok edderkoppen din det supert!
JoranWa er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:59.