| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Sted: Grimstad
Alder: 35
|
Da må jeg melde meg inn i klanen her inne....
I helga fikk jeg holde min første tarantella. Jeg ble overrasket, for i utgangspunktet har jeg vært litt redd for edderkopper. Men denne var helt herlig! Jeg fortalte mannen min at en slik skal jeg ha en gang. Han har total edderkoppfobi, så hvem hadde trodd at han skulle reise avgårde og kjøpe en til meg bare to dager senere... Jeg har fått en Grammostola Porteri. Den er litt rødbrun av farge. Den var nokså stresset under kjøreturen, så den har fått stå helt i fred i dag. Nå har den såvidt begynt å bevege seg, helt fra ene siden av terrariet til den andre. Jeg åpnet dørene i terrariet for litt siden, fordi det var kommet inn en flue. Da jeg åpnet, kom Spinnvill mot meg (alle må jo ha et navn...). Det virket ikke aggressivt i det hele tatt, men var faktisk litt gøy. Lurte på om jeg skulle latt den ilse på meg da, men velger å la være til den har slått seg til ro. Spørsmål har jeg ikke ennå, men jeg er glad jeg har funnet et forum, for jeg har helt ærlig ikke peiling på tarantellaer i det hele tatt. Hvis jeg har postet på feil sted, gi meg et hint, sånn at jeg blir litt kjent her inne. Hilsen Siril |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Beklager dobbeltposting!
Nå ble jeg faktisk litt sjokkert her! Tellaen har vært i hus ca 8 timer. Terrariet er likt som det den har stått i ganske lenge, så det er ikke ommøblert eller noe sånt. Men nå jakter den faktisk siriss og virker sulten. Jeg regnet med det ville ta litt tid å få den til å spise... Den fikk ikke tak på sirissen, men jeg regner vel med at det går greit innen kort tid. For en start!!! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Velkommen til forumet!
![]() Sporty mann du har, som skaffer tarantell til deg til tross for egen skepsis! Legg gjerne ut bilder
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Bilde kommer når jeg bare kan få tatt et uten å uroe for mye. Hadde vært okey å få litt hjelp til fargebetegnelse og etter hvert også kjønn. Satser en dag å få tatt et pent bilde av buken, men venter på at tarantellen skal stille seg pent opp langs glasset først.
Jeg kommer også etter hvert til å øve litt på håndtering, først og fremst for å ikke være helt grønn den dagen jeg må rengjøre terrariet. Det kommer vel en dag Spinnvill må flyttes på uansett, så da skal den ha fått muligheten til å vandre over handa mi før. Ingen planer om å ta henne ut, og har heller ingen hast med det prosjektet. Hvor ofte rengjør man egentlig terrariet? Jeg har kjøpt en varmematte. Søte jenta i dyrebutikken mente den skulle ligge under terrariet, men jeg synes å huske at dette ikke ble anbefalt her inne. Hva er det rette å gjøre? Angående luftfuktighet ble det anbefalt å spraye inn i terrariet med en sprutflaske. Jeg antar jeg skal spraye mot en vegg eller noe sånt. Hvor stor er da faren for mugg hvis vannet renner ned i bunnen? Tarantellaer er ikke spesielt glad i å bli våte, er de vel? Eller har jeg nok en gang fått feilinformasjon? Gi meg noen hint, er dere snille. Tarantellaen går nå på bark. Dette ble heller ikke anbefalt? Hva bruker jeg og hvor kjøper jeg det? Bør jeg skifte gradvis, for eksempel halve terrariet først, for å la den venne seg til det nye underlaget? Hva med døgnlengde? Er det noe anbefaling på hvor lenge de skal stå i lys og mørke? Oi, dette ble ganske mye... Ja, ja, man kan jo like godt spørre når man lurer... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk! Jeg har lest og lært litt, men det er en del av spørsmålene mine som ikke blir besvart der.
Ut i fra fargene er jeg nokså sikker på at jeg har ei jente. Hun er nemlig ikke grålig i det hele tatt... |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Bergen
|
Hvor ofte rengjør man egentlig terrariet?
Etter behov, ca 1 til 2 ganger i året. Jeg har kjøpt en varmematte. Søte jenta i dyrebutikken mente den skulle ligge under terrariet, men jeg synes å huske at dette ikke ble anbefalt her inne. Hva er det rette å gjøre? Det er ikke nødvendig med varmematte. Jeg har kastet min varmematte. Men om du absolutt skal bruke en så tar du den på siden av terra. Angående luftfuktighet ble det anbefalt å spraye inn i terrariet med en sprutflaske. Jeg antar jeg skal spraye mot en vegg eller noe sånt. Hvor stor er da faren for mugg hvis vannet renner ned i bunnen? Tarantellaer er ikke spesielt glad i å bli våte, er de vel? Eller har jeg nok en gang fått feilinformasjon? Gi meg noen hint, er dere snille. Du skal spraye veggene. En sprut på hver side. Eller når du fyller vannskålen (etter behov), la det renne såvidt over kanten. Er stortsett nok det også. Tarantellaen går nå på bark. Dette ble heller ikke anbefalt? Hva bruker jeg og hvor kjøper jeg det? Bør jeg skifte gradvis, for eksempel halve terrariet først, for å la den venne seg til det nye underlaget? Kjøp ubehandet torv. Det er viktig at det ikke finnes gjødsel eller lignende i torven. Noen kaller det tiurtorv, men jeg fant noe annet på plantasjen som var ubehandlet men måtte kjøpe en SVÆR sekk. Grammostola liker ikke å gå på bark. Dessuten liker den å grave litt. Hva med døgnlengde? Er det noe anbefaling på hvor lenge de skal stå i lys og mørke? 12 timer på 12 timer av, skulle dekke ca 24 timer det
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Tusen tusen takk! Det var svarene på alle spørsmålene mine det! Veldig hyggelig gjort av deg.
Ser ut som hun blir aktiv med en gang lyset er slått av. Hun mangler fremdeles en hule, men det skal jeg fikse i morgen. Liker dårlig å se at hun nå klatrer på glassveggene, men hun er sin egen herre og jeg har ingen planer om å dytte handa mi inn i mørket... Da regner jeg med at det blir terrarierensing om en ukes tid, med ny bunn, pen hule og alle rariteter hun kan ønske seg! |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Bergen
|
Bare hyggelig
![]() Ser ut som hun blir aktiv med en gang lyset er slått av. Er bare slik det er med edderkoppene. Jeg har nettopp fått meg en Haplopelma lividum, en baby, men den er det futt i. Grammostolaen er bare i ro, men haplopelma lividumen graver seg grotter og er aggresiv og har drept og spist 2 voksne sirisser siden fredag. Disse sirissene er på størrelse med den selv ![]() Hun mangler fremdeles en hule, men det skal jeg fikse i morgen. Her er det mange som tar en halv vedstokk med bark som danner en slags bro/krypinn. Liker dårlig å se at hun nå klatrer på glassveggene, men hun er sin egen herre og jeg har ingen planer om å dytte handa mi inn i mørket... Enten er hun på jakt, men mest sannsynligvis har hun freaket ut pga bunnsubstratet som er bark eller at det er for vått. Min grammostola Cinderella er veldig følsom på slikt, da freaker hun ut litt, men så går det over etter en stund. Da regner jeg med at det blir terrarierensing om en ukes tid, med ny bunn, pen hule og alle rariteter hun kan ønske seg! Du bør skifte substratet med en gang mener nå jeg. Dersom hun ikke er vant med å gå på barken, så er hun sikkert vant med å gå på torv (husk ubehandlet med kjemikalier og gjødsel.) Ellers kan jeg bare si det at du kommer til å få lyst på andre mer spennende og hissigere arter etterhvert, det er mer action da vet du ![]() Grattis,....og lykke til!! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk for lykkeønskninger
![]() Regner med hun har stått på bark en stund. Hun er kjøpt i dyrebutikk, og dessverre ser man jo at mange av dem som driver, stort sett har lite peiling. Alle råd jeg har fått der er stort sett forkastet her inne. Planen med å vente en uke var for å få henne til å roe seg ned litt før jeg startet. Men med tanke på matlyst og oppførsel, er det kanskje like greit å få gjort det, ja. Blir en handletur i morgen, så får vi se hvor langt motet holder! Føler meg ikke akkurat som en verdensmester etter to dager, nei. Mat fikk hun i går, så jeg tror ikke hun er sulten. Kanskje de har sultet henne i dyrebutikken. Oh, bekymret, ja.... Hehe! Hun beveger seg veldig pent, synes jeg. Oppreist i kroppen og med rolige og behagelige bevegelser. Når hun stopper huker hun seg litt sammen, men ligger ikke nede. Og hun er definitivt større enn jeg trodde. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Rosea eller porteri.. trenger hjelp fra tella-freak :D | chile-carmen | Taranteller og skorpioner | 3 | 21-12-2010 22:25 |
| Grammostola Rosea | lompah | Taranteller | 12 | 06-05-2009 16:54 |
| Grammostola aureostriata = Grammostola pulchripes | telia | Taranteller | 13 | 30-04-2009 10:04 |
| Grammostola porteri "Chilean Rose hair" | moniq | Tarantellfakta | 0 | 20-10-2008 09:58 |
| Grammostola iheringi ikke Grammostola iheringi alikevel? | _Nagash_ | Taranteller | 7 | 03-05-2007 22:38 |