| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Rogaland
Alder: 18
|
Hei! jeg har egentligt ventet lenge på min keiser som skal garantert ha hamskifte snart.
Men i den siste tiden har jeg merket den har blitt mer og mer slapp, jeg satt igår og så på, i håp om noe hamskifte. Men den er bare helt slapp, den lever jo, er ikke noen skader på den, er bare slapp. er dette normalt for hamskifte eller er det noe galt?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Er skikkelig bekymra!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
vet lite omm hamskifte på skorpioner, men har den vann ? kan hende den er blit dehydrert.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Sprayer hver dag, og har friskt vann tilgjenglig hele tiden ;/
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jun 2011
Sted: Vestfold, Larvik
Alder: 20
|
Hej Thorbjørn! Har akkurat det damme problemet med min tarantella
Lest litt om temperatur og luftfoktighet.. Temperatue: de fleste tarantellaer trives best i 21-27*C, G. Rosea kan ha noe lavere temperaturer.. Luftfuktighet: det SKAL være over 50%, men de trives best i 70%-80% !! Det e helt sikkert noe varierende fra hvor i verden tarantellaen kommer fra, og jeg e overhode ikke no ekspert poenget med alt det her e at min har 20-21*C og litt over 60% luftfuktighet, og bekymra den ikke trives med det! Den har heller ikke spist på en uke no (men ho spiser vist ikke så mye uansett), og ho har hele kroppen sin liggene på bakken omtrent.. Ringte dyrebutikken (faktisk noe flinke der), og da fikk jeg beskjed om at ho kanskje skulle skifte ham no.. Prøvd å få opp luftfuktigheta ved å dryppe vann på barken, men funka ikke så bra.. Hilsen Su |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Spydeberg
Alder: 26
|
Sitat:
Bruker du bark? For og løse hele problemet så fjerner du barken og kjøper noe torv uten gjørdsel, så får du nok mer enn god nok fuktighet + at tellan din kommer til og trives mye bedre! Bark er egentlig NO NO til tellar. Noen dyrebutikker sier man skal ha dette, men er HELT feil. Rosea graver gjerne huler, noe som ikke går i barken bla. En en G.rosea som ikke spiser på en uke er ikke noe og bry deg om. Disse kan fort faste i flere mnd uten noe spesiell grunn. Mvh Øystein Til trådstarter: Jeg har desverre ingen erfaring med skorpioner.. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
@Zack: En G. rosea skal ikke ha ha 70-80% luftfuktighet, disse kommer fra ørken/steppe i Chile, Bolivia og Argentina og skal ha det tørt. Gi den en blanding av sand og naturtorv som du blander med vann og lar tørke slik at den kan grave huler. Høres også ut som du har litt lav temperatur prøv å få opp den med 5 grader.
@Thorbjoern: Hva slags forhold har den ellers? Temperatur/substrat o.s.v. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Hos meg var det akkurat slik det skulle være, ugjødsla torv, 70-80% luftfuktighet, det var ikke noe farlig med forholdene for jeg hadde en annen keiser som bodde med den, den bare bleikna plutseligt ut.. vett ikke hvorfor, kanskje noe sykdom eller noe lignende, den andre lever i storform nå, mens den som var problemer med døde noen dager etter denne posten
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hamskifte rundt hjørne eller syk? | mviken | Taranteller | 2 | 15-05-2011 01:29 |
| Hjelp, er det noe galt? | Flok | Agamer | 2 | 07-07-2010 13:37 |
| Galt med leo? | Cyanide | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 80 | 31-01-2009 21:32 |
| Sling borte, eller hamskifte? | Renor | Taranteller | 7 | 30-01-2008 08:43 |
| Er det noe galt??? Hva er galt??? | Adriano | Agamer | 10 | 07-10-2007 18:34 |