| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: rogaland
Alder: 20
|
Heisann!
Jeg kjøpte meg en Grammostola Rosea for en uke siden. Damen i dyrekbutikken fortalte meg at tellaen var ei jenta, etter at jeg sa jeg ikke var interessert i å kjøpe en gutt. Så jeg lurte på om noen av dere klarer å se om dette er en han eller ei hun? Har lest at hunnene skal ha litt rødskjær på ryggen/rumpa, men så leste jeg i ettertid at dette rødkjære ikke betyr hvilket kjønn det er. ![]() Har forresten byttet barken ut med torv. Har et spm når det gjelder torven også. Det har seg slik at luftfuktigheten nådde hele 100%!! Noe tellaen min sikkert ikke liker ettersom hun klatrer opp på veggene hele tiden og blir der konstant. Har tatt av lokket på buret og prøvd å få ned luftfuktigheten. Den går ned til 60% men så går det ikke lange tiden før den er oppe i 80-90% igjen når jeg tar lokket på igjen. Er denne høye fuktigheten farlig for tellaen min? Vil hun skal ha det best mulig. Så et siste spm. De i dyrebutikken anbefalte varmematte i halve buret. Jeg vet ikke om hun sa det for å selge mer og tjene på det eller om det virkelig er nødvendig. Jeg har tarantellaen på rommet mitt og sørger for at det ikke er kaldt her. Har lest jeg kan sette en liten lampe over lokket en liten stund så blir det noen grader varmere. Noen som har noen anbefalinger her? Håper på svar! ![]() Tusen takk på forhånd! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2009
Sted: Aust Agder
|
Du trenger ikke varmematte om tempen der den er ligger på minimum 20-22c kan gå lavere om natten uten att dette gjør noe, det med luftfuktigheten er som regel ett kjent problem med ny torv, om du har mulighet til det ville jeg tørket torven i stekeovn på 50-100c i noen timer.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
|
Det er forskjell på den torven man får kjøpt. Jeg har fått tak i en som er helt tørr, og det passer godt for en G.rosea - altså du trenger ikke fukte torven. Bare husk på å sette inn en skål med vann i terra.
Edderkoppen trives best i temp ca 25 grader om dagen og ned mot 20 om natta, og ca 12 timer lys og 12 timer natt (mørkt). Kommer jo an på hvor varmt du har det på rommet ditt om du trenger varmematte eller ikke. Men invisterer du i ei varmematte, så plasser den på siden av terra, ikke under! Du lurer på hvilket kjønn edderkoppen din er. Da må du legge ut et bilde som viser undersiden (foran på abdomen-bakkroppen). Ellers er det lettest å se kjønnet utifra en avlagt ham. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: rogaland
Alder: 20
|