| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Oct 2010
|
Hei.
Jeg har i det siste fått stor interesse av taranteller, og ønsker meg en selv. Men nå er jo det store spørsmålet "Hvilken?" Jeg har sett lit rundt og forelsket meg i "Brachypelma smithi" Liker veldig godt hvordan den ser ut. Er dette en bra nybegynner tarantell? Har hørt at denne er ganske dyr, rundt 1300 Pluss minus fra butikk, derfor lurer jeg på ca prisen er på den fra privatpersoner? Det er kanskje et dumt spørsmål uansett siden det varierer vel. Uansett, sender man tarantellene i posten? Blir ikke det ganske kaldt nå på vinteren? Og er det egentlig ikke ulovlig? Flere spørsmål kommer sikkert. Mvh Firstprice |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Brachypelma smithi er en fin nybegynner-tarantell. De kan sparke litt irriterende hår, så de er kanskje ikke optimale til håndtering, men det varierer fra individ til individ. Når det er sagt, så har taranteller verken behov eller ønske om å bli håndtert, de liker seg best i terrariet sitt.
Om du leter litt i salgsannonsene her og på repti.no, så burde du finne dyr veldig mye billigere enn i en butikk. Det funker fint å sende taranteller i posten (er flere tråder om det på forumet). Men om vinteren kan det fort bli litt for kaldt, så det beste vil sikkert være å hente koppene personlig, om du har mulighet for det.
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
Takker for svar
![]() Skal dra til de nærmeste dyrebutikkene og høre med dem hva prisene er der om de har dem. Men kjører også fint flere timer for å hente en. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 29
|
hvor bor du da?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
Jeg bør i Tønsberg, Vestfold.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Nær Hønefoss
|
Stort sett alle dyrebutikker i Norge får dyrene sine fra Imazo, de betaler mer inn for en smithi enn du må gi fra en privatperson. Utpris på smithi i dyrebutikk har jeg sett fra 1300 til 1695.
Nå er det desverre ikke så ofte voksne kjønnsbestemte smithi'r dukker opp i annonsene her......
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
|
Det er ikke ulovlig å sende dyr i posten nei, men man trenger jo ikke å skrike ut om det.
Smithien er en nydelig og veldig enkel og grei tarantell å starte med. Desverre er det ikke alltid lett å finne voksne kjønnsbestemte hunner til salgs. Hva med å se på juveniler f.eks? Nå vokser heller ikke brachypelmaene så fort så da kan man følge masse utvikling og ha den i mange mange år. Bare pass opp, det er en hobby det er lett å bli "avhengig" av, så du skal ikke se bortifra at denne blir den siste du anskaffer deg Lykke til
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Selv om vedkommende som selger er helt sikker på at et er en hunne, så kan det alltids vise seg at selger tok feil.. Jeg vil si det kommer litt an på hvem du kjøper av forsåvidt... Om det er en med erfaring med disse kreka eller ei... Det er ikke alle som klarer å kjønnsbestemme dyra før de faktisk blir kjønnsmodne..
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Horten
|
Sitat:
![]() Støtter lompah under her når det kommer til kjønnsbestemmelse. Det virker jo uansett som du er forberedt på at det blir flere dyr enn bare et så da er det vel ikke allverdens viktig med kjønn. Du bor jo også såpass sentralt til at å kjøpe fra private er langt bedre enn butikk, så prismessig kan du jo kjøpe 5 for prisen av en.. Dette er jo også dyr du uansett kjønn vil ha i maaaaange år fremover... ![]() Og Belive you me, det kommer til å bli flere..
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvor stor er egentlig skorpion hobbyen? | Androctonus | Skorpioner | 15 | 04-08-2011 19:02 |
| Ny i hobbyen. | Feldon | Taranteller og skorpioner | 8 | 29-07-2009 18:53 |
| Slikt skjer når hobbyen tar overhånd.. (The Sun) | hell | Småprat | 6 | 15-03-2007 21:04 |
| Vil gjerne ta opp igjen hobbyen min :) | smørblomst | Taranteller | 15 | 14-02-2007 05:24 |
| Dårlig reklame for hobbyen vår... | skakksiden | Media | 17 | 27-10-2006 12:52 |