| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Oslo
|
Jeg vet at det er viktig at G. Rosean har et sted å gjemme seg, men jeg har lyst å se litt på den ordentlig, tar den skade av det hvis jeg løfter ut gjemmestedet mens den gjemmer seg?
Skal selvfølgelig ikke se på den så altfor lenge, kanskje 10-15min |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Tellaer har ingen interesse av å bli tatt opp, det er ofte stressende for de. Hvorfor skal du ta den ut for å titte på den??? Ligger den i hulen sin er det fordi den vil være i fred. Da skal du ikke ta den ut.
Vent til den kommer opp, så kan du studere den gjennom glasset. Det er ren skjær egoisme å holde en tella. Vil du ha et dyr å håndtere så er et Hamster tingen. De liker å bli holdt, og blir ikke stresset. Pluss at de dør ikke om du glipper de fordi de biter deg. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Hadde ikke planer om å ta den ut av terrariet, ville bare se den gå litt rundt omkring, fordi den ikke har kommet ut av trestubben siden jeg fikk den
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Da jeg fikk min første rosea, var den i hulen sin i nesten 4 mnd før den kom ut. Du får være tålmodig. Nå har jeg hatt henne noen år, og med gjevne mellomrom forsvinner hun for lange tider.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
|
Hun vil sikkert roe seg litt etter stresset ved å bli fraktet til nytt hjem også.
Hun pleier være en del ute, og hun kommer alltid frem når det er foringstid. Du kan prøve å kjøpe en siriss og sette den i terraet. Da vedder jeg på at hun kommer ut og jakter på den. Om ikke hun kommer med en gang, så trenger du nok ikke vente lenge før hun skjønner hva som foregår.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
|
Sitat:
Jeg kjøpte to store voksne sirisser i uka som jeg ga til henne. Da bare gikk jeg i dyrebutikken og kjøpte det når det var tid for foring, Sirisser får du kjøpt i de fleste dyrebutikker.
|
|
|
|
#8 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
|
Jeg synes du skal ta den ut hvis du ønsker det. Hvis du er forsiktig og ikke overdriver så tar ikke tarantellaen din skade av å bli håndtert. Det virker som om du er klar over at det ikke er noe kjæledyr, og at den har behov for ro og fred.
Jeg hadde ikke giddet å vente i 4mnd på at min første tarantella skulle komme ut av hula si. Til det var min første tarantella alt for spennende
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Synd at du mener det motsatte og lærer det videre. Det kan få nybegynnere til å ta ut tellaene sine i den tro at de ikke stresser den, og heller ikke risikerer å bli bitt av en tella som ikke har noe ønske om å bli forstyrret. Resultatet kan bli bittskader og en skadet tella. Men om man ikke bryr seg om det så er det jo bare å forstyrre den unødig.... De fleste som kjøper en rosea er vel klar over at dette er en tella som gjemmer seg i mnd. Og at man derfor må være tålmodig.. |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
|
Jeg finner meg ikke i at du putter ord i munnen på meg, så det kan du bare legge av deg med en eneste gang. Stygg uvane du har pådratt deg der, og jeg er ikke den eneste som har bemerket det.
Jeg sier at det ser ut som om han er klar over at tarantellaer trenger ro og fred, men at det ikke skader tarantellaen å ta den ut en gang i blandt. Hvis man tar sine forholdsregler så er det ikke noe i veien for å håndtere taranteller med måte. Sitat:
Jeg har holdt på med tarantellaer i 13 år, uten at det gjør meg til noen ekspert, men en porsjon sunn fornuft holder ganske lenge.
|
|
![]() |
| Emner |
| g. rosea, gjemmested, tarantell |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| G.Rosea i hus :) | sllins | Taranteller | 52 | 09-02-2008 19:59 |
| underskriftskampanje mot ulisensiert giftkjertel-fjerning | straymond | Helse og sykdommer hos reptiler | 26 | 02-08-2007 11:19 |
| G. Rosea vev | skraevern | Taranteller | 1 | 07-01-2006 19:47 |