| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2009
|
Holder på å bygge terrariet til noen Black Emperor (Pandinus imperator)
![]() mere info kommer om noen timer Kommer ihvertfall til å bli ca 300-400L terrariet med vannfall styrt av sera bioactive 130, tropiske planter, grotter og tåkemaskin ![]() Har nettopp kjøpt inn isopor, fliselim, byggskum, isoporlim og finerplater.. trenger nok en del hjelp av dere underveis
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
hvordan bør jeg legge varmematte?.. halve terrariet under finerplata?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Jeg ville prøvd meg fram med en lampe eller to når terraet er ferdig.
Kommer litt an på hvor varmt det er i rommet det skal stå i,og at det blir gjerne litt varme av lampene til planter ol. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Ja ikke dumt... Noe jeg kan felle inn i taket på terrariet da isåfall
de trenger vell ikke noe ekstra uv lampe? Leste att de ikke trengte det men bedre å være på den sikre siden
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Er ikke helt sikker på dette, men jeg tror at skorpioner absolutt IKKE må ha UV lys!
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Trenger ikke uv-lys ,men noen sparepærer e.l.l med godt lys til plantene er sikkert greit om du skal lage et skikkelig tropisk terrarium.(blir ikke så mye varme av de da..)
Det bør forresten være laget i glass eller glass/plast for du må ha rundt 80% luftfuktighet.. Desidert best å ha et dobbel-bunn oppsett,med masse substrat. Varmematte festes vanligvis på baksiden,eller på siden (om du går for isoporbakgrunn.) |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
med dobbel bunn mener du?.... tenkte å ha 15cm med torv og 5cm med leca..
tenkte jeg skulle gå for innfelte justerbare spotter med dimmer jeg da som kan lyse der det trengs mest lys feks på plantene, og da en eller to varmelamper.... leste nå att uv påviker ikke scorpionene i det hele tatt... står att man kan ha uv for å se hvordan scorpionene oppfører seg om natten.... de kan leve like fint med eller uten uv altså.. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
stilig
... ja men tenkte egentlig å gå for tåkemaskin med timer som gjør att det står på kanskje 15min anhver time eller noe?.... også skal jeg jo ha vannfall så kommer sikkert til å sprute noen dråper av den på torven så kan vell hende jeg ikke trenger det vannrøret?.... men seff er jo ikkeno stor sak å lage vannslange som går fra toppen av terrariet til ned i bunn som jeg kan helle en liten skvett med vann i
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Det stemmer som du sier at skorpioner "lyser i mørket" under UV- lys med bestemte bølgelengder (kalt blacklight), men det er absolutt ikke anbefalt å la dette stå på over lengre tid. Har hørt fra flere kilder at blacklight kan være skadelig for skorpionene over tid. Så om du skal bruke dette for å se på skorpionene om natten, bør det kun være for korte perioder.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Black Bears in Mexico eat scorpions | Parabuthus | Skorpioner | 0 | 17-03-2010 07:50 |
| Black-Headed Python (aspidites melanocephalus) erfaring? | Løven31 | Slanger | 1 | 02-12-2009 20:13 |
| Poecilotheria metallica black? | psychofox | Taranteller | 10 | 05-08-2009 12:39 |
| Haplopelma Minax (Thailand Black) caresheet | Løven31 | Tarantellfakta | 0 | 29-12-2007 00:00 |