"

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-09-2010, 15:05   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2009
Meldinger: 83
Standard Terrariet til Black Emperor

Holder på å bygge terrariet til noen Black Emperor (Pandinus imperator)

mere info kommer om noen timer

Kommer ihvertfall til å bli ca 300-400L terrariet med vannfall styrt av sera bioactive 130, tropiske planter, grotter og tåkemaskin

Har nettopp kjøpt inn isopor, fliselim, byggskum, isoporlim og finerplater..
trenger nok en del hjelp av dere underveis
Suppressed er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-09-2010, 15:08   #2
Reptilfreak

Standard

hvordan bør jeg legge varmematte?.. halve terrariet under finerplata?
Suppressed er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-09-2010, 15:14   #3
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Jeg ville prøvd meg fram med en lampe eller to når terraet er ferdig.
Kommer litt an på hvor varmt det er i rommet det skal stå i,og at det blir gjerne litt varme av lampene til planter ol.
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-09-2010, 15:34   #4
Reptilfreak

Standard

Ja ikke dumt... Noe jeg kan felle inn i taket på terrariet da isåfall de trenger vell ikke noe ekstra uv lampe? Leste att de ikke trengte det men bedre å være på den sikre siden
Suppressed er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-09-2010, 18:03   #5
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Suppressed Vis post
Ja ikke dumt... Noe jeg kan felle inn i taket på terrariet da isåfall de trenger vell ikke noe ekstra uv lampe? Leste att de ikke trengte det men bedre å være på den sikre siden
Er ikke helt sikker på dette, men jeg tror at skorpioner absolutt IKKE må ha UV lys!
Svar med sitat
Gammel 07-09-2010, 18:11   #6
Reptilfreak

allan sin avatar

Standard

Trenger ikke uv-lys ,men noen sparepærer e.l.l med godt lys til plantene er sikkert greit om du skal lage et skikkelig tropisk terrarium.(blir ikke så mye varme av de da..)

Det bør forresten være laget i glass eller glass/plast for du må ha rundt 80% luftfuktighet..
Desidert best å ha et dobbel-bunn oppsett,med masse substrat.

Varmematte festes vanligvis på baksiden,eller på siden (om du går for isoporbakgrunn.)
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-09-2010, 18:21   #7
Reptilfreak

Standard

med dobbel bunn mener du?.... tenkte å ha 15cm med torv og 5cm med leca..

tenkte jeg skulle gå for innfelte justerbare spotter med dimmer jeg da som kan lyse der det trengs mest lys feks på plantene, og da en eller to varmelamper....

leste nå att uv påviker ikke scorpionene i det hele tatt... står att man kan ha uv for å se hvordan scorpionene oppfører seg om natten.... de kan leve like fint med eller uten uv altså..
Suppressed er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-09-2010, 18:29   #8
Reptilfreak

allan sin avatar

Standard

Ja,med dobbelbunn mente jeg, Leca,hage-duk og masse torv.
Samt et vanningsrør ned i Lecaèn
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-09-2010, 18:38   #9
Reptilfreak

Standard

stilig ... ja men tenkte egentlig å gå for tåkemaskin med timer som gjør att det står på kanskje 15min anhver time eller noe?.... også skal jeg jo ha vannfall så kommer sikkert til å sprute noen dråper av den på torven så kan vell hende jeg ikke trenger det vannrøret?.... men seff er jo ikkeno stor sak å lage vannslange som går fra toppen av terrariet til ned i bunn som jeg kan helle en liten skvett med vann i
Suppressed er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-09-2010, 18:46   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Vestlandet
Alder: 22
Meldinger: 449
Blog Entries: 1
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Det stemmer som du sier at skorpioner "lyser i mørket" under UV- lys med bestemte bølgelengder (kalt blacklight), men det er absolutt ikke anbefalt å la dette stå på over lengre tid. Har hørt fra flere kilder at blacklight kan være skadelig for skorpionene over tid. Så om du skal bruke dette for å se på skorpionene om natten, bør det kun være for korte perioder.
psychofox er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Black Bears in Mexico eat scorpions Parabuthus Skorpioner 0 17-03-2010 07:50
Black-Headed Python (aspidites melanocephalus) erfaring? Løven31 Slanger 1 02-12-2009 20:13
Poecilotheria metallica black? psychofox Taranteller 10 05-08-2009 12:39
Haplopelma Minax (Thailand Black) caresheet Løven31 Tarantellfakta 0 29-12-2007 00:00

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:44.