| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Grimstad, Aust-Agder
Alder: 27
|
Og det er mitt første reptil noensinne. Jeg er veldig spent på hvordan det er å ha reptil, og jeg ser frem til tiden fremover. Den er veldig liten foreløpig, og om jeg tipper riktig er den på vei til å skifte skinn. (Ham?)
Tittet litt på kjønnsbestemmelsene, spesielt da dette bildet: Pandinus.net - Scorpiones & Theraphosidae , og la merke til at klørne på hannen har "mye hår", mens hunnen ikke har noe. Er dèt noe som spiller inn, eller er det noe annet jeg bør se på? Klarer ikke helt å se forskjell på dem for å være ærlig Har ikke lest veldig mye på forumet her enda, så kanskje spørsmålet mitt er svart på en annen plass, men er disse skorpionene sosiale? Kan jeg eventuelt gå til innkjøp av nr 2 og ha i samme terrarie uten at de nødvendigvis tar knekken på hverandre? Skal få tatt bilder etterhvert og, så dere får se mitt flotte kryp! ![]() -Tom |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Pandinus cavimanus er en skorpion (leddyr) ikke et reptil
![]() Hvor stor er skorpionen din? Her får du svar på noen av spørsmålene dine: http://www.skorpioner.net/cavimus%20info%20ny.htm
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Åja
Hehe, reptil, leddyr.. har aldri tenkt over forskjellen ;P Vil tippe den er kanskje halvparten av hva den kan bli. Så den er vel rundt 5 cm nå.Edit: Her er lenken til fotoalbummet med noen bilder. http://www.reptilfreaks.no/forum/mem...ypet-mitt.html |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Guest
Medlem siden: May 2009
Sted: Buskerud, Drammen
Meldinger: 232
|
Bytt ut barken med jord, det er bedre for den
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Ser du har et slags ørken-set up men det er bedre at du forestiller deg en regnskog.
Kan tenke meg en 80-90% luftfuktighet blir fint for en skorpion som vokser(skifter ham)
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Takk for behjelpelige svar
fikk anbefalt bark, men da er det vel bare å bytte ørken setupen ble bare slik ettersom bakgrunnen fulgte med akvariet jeg overtok og jeg bygget utifra den. Skal kjøpe meg en luftfuktighetsmåler snart, kremt. Vet det er noe jeg igrunn må ha det fra starten
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
|
p.cavimanus er en av de type skorpionene som ELSKER å grave seg huler å ganger. Så jord, minst 10 cm dypt og godt pakket sammen, så kommer den til å grave som en gal
Den som foreslo bark har jo ikke peiling ![]() lykke til! ![]() Edit: Blir og litt skeptisk når du sier at du har et akvarie? Da disse trenger relativt høy luftfuktighet så må det også til en del lufting for å unngå mugg. Så håper du ikke har det helt "tett" uten noen netting/åpning i toppen i vært fall
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
|
Cavimanus er ikke en sosial skorpion desverre, så jeg ville unngått å ha flere av dem sammen
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har godt med lufting, så det bør ikke være noe problem
ofte har jeg av toppen og. Men akvariet er bare en midlertidig løsning inntil jeg får bygget et nytt. Et vennepar av meg har to stk sammen, og foreløpig lever begge i harmoni. Nå er det gått 3 dager uten drap ;p. Men bør jeg ha inn en levende plante av noe slag? Barken skal byttes ut ganske snart da, selv om den virker å trives under steinene den har ^^ tusen takk for alle svar!
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
|
Den kan helt sikkert leve på bark, men i det naturlige graver denne lange ganger og huler som den bor i, og vi vil jo bare ha det beste for dyrene våre
Levende plante kan være greit for luftfuktigheten, og ser jo pent ut for en selv, men ikke noe man må.Om det med å ha flere sammen, så har jeg lest mye forskjellig. For noen har det gått greit, og for andre ikke. Leste om en som hadde hatt 3 stykk sammen, hvor det en dag bare var 1 veldig lite sulten p.cavimanus igjen... Skal man prøve så bør de nok i vært fall være på lik størrelse, bli foret godt og ha stor plass!
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| om min Pandinus Cavimanus | jokke | Skorpioner | 33 | 12-09-2009 22:21 |
| Pandinus imperator/cavimanus | espennl | Skorpioner | 8 | 05-02-2009 09:26 |
| pandinus cavimanus | peter Andersen | Lover og regler | 3 | 13-04-2008 09:16 |
| pandinus cavimanus størelse | parahybana_freak | Skorpioner | 2 | 06-03-2007 14:01 |