| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Da blir de sannsynligvis en tella på meg også. (omplasserings individ).
Jeg har et tropiske planteterrarie på 247 liters volum, greit å putte noe lekkert oppi der. 110 langt 45 breit 50 høgt. De jeg lurer på, er høgda for stor? så tellaen kan skade seg. Har 10 cm. med jord oppi der nå. Hvordan er den mot planter, trakker ned alt som er, eller går den heller rundt Overbelastet med planter for tiden, men skal ordne og om-mobulere oppi der, før tellaen kommer hjem. om den kan være oppi der da?? Uten blir de en ledig 60 liter med diverse utstyr jeg har liggende. De er ca. 40 liter privatpersonen bruker nå!! Bilder vill komme med tiden.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 29
|
hørtes litt overkill ut med et så svært terra. Har 30x30x30 til min rosea.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
bedre med 60 altså?
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Asker <3
Alder: 16
|
heldig rosea som får såå stor plass og boltre seg på!
![]() Min har 50*30*40 kan du legge ut bilde av terra ditt når det er ferdig innreda? ![]() Hvis du er redd tellan kan skade seg? så er det vel lurt å ta store stubber/grener som er lett å klatre på uten at den tryner og detter ned? så tror jeg ikke det blir noe problem
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 20
|
tellaer klatrer på glasset også vettu
. ett fall fra 40cm tror jeg kan bli litt tøft for den, spesielt hvis den faller oppå noe. min tella klarte å skade seg fra et fall på 20cm |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Bakkelevende taranteller trenger ikke mer høyde enn 20 til 30 cm. De er ikke gode klatrere og faller fort ned. Derfor bør de heller ikke ha så veldig mye røtter som de kan treffe med føtter eller abdomen igjennom fallet,røttene bør ligge ned på substratet. Anbefaler deg å heller ha et 30x30x20/30 terra
Et terra så stort som du har stående vil nok bare sørge for at tellaen boltrer seg inn på kun en plass for å gjemme seg i det store området, og i en utforskning av et område faller ned fra en plante mens den klatrer. Roseaer blir store med årene,men de trenger absolutt ikke større enn kanskje 40x30. ![]() Håper denne infoen var nyttig! Lykke til med tella
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Hedmark
Alder: 40
|
Sitat:
Nå er det kun 30*30*20 som gjelder i helglass med giljotindør. Har bestillt opp 15 stk 15*15*15 fra danmark for å ha yngre ytgaver i. Henter disse selv når vi reiser ned på messe i slutten av oktober. Jeg bruker fortsatt exo til de største tarantellene, men det skyldes vel bare at jeg ikke har fått tak i store fra Wromac
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
hvis jeg var deg ville jeg prøvd å sette inn en skillevegg på midten. enten ei glassplate eller noe isopor eller noe, og jeg ville tatt i kanskje 15 cm ekstra torv så den har 25 cm dyp torv siden det er så høyt. kunne faktisk gått å dele inn det terrariet i 3 like store deler med to skillevegger, så har de fleste artene nok av plass. problemet med så stort areal å gå på er at de bruker sikkert bare en brøkdel eller noe.
hvis den nå går i et terra på 40 liter vil jeg anta at det egentlig er stort nok for den så lenge. 60-literen vil også passe bra, men å sette den i nesten 250 liter syntes jeg var litt mye. men for all del. størrelsen tar jo ikke livet av den. bare pass på at den får tak i maten sin. er jo fint med stoooooort terra
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Nei, da blir de ikke 247 literen,
her er for øvrig et bilde av de nokkså rotete "Amasonas" ![]() Nederste bilde er av ormeskinns avleggerne, storkoser seg i 60 % fuktighet
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Grammostola rosea | Dimjumper | Taranteller | 6 | 02-08-2010 15:04 |
| grammostola rosea | parahybana_freak | Taranteller | 6 | 30-11-2009 09:00 |