| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jul 2010
Sted: Bergen
Alder: 19
|
Jeg fikk nylig min Grammostola Rosea, dette er første gang jeg eier en tarantell. Jeg leser mye for tiden, og står stadig og studerer henne i terraet sitt for å lære mer.
Hun har fått 4 sirisser til nå, på ca. 9 dager. Jeg ga henne en nå isted. Hun fanget den og bet den, men så la hun den forsiktig fra seg igjen kort tid etterpå. Dette er første gang jeg ser henne gjøre det. Dette skjedde for ca. 1-2 timer siden. Sirissen lå på ryggen, urørlig, og så bevegde den seg litt, noe den har forsatt med i hele denne perioden. Den lever fortsatt. Tellaen bryr seg tilsynelatende ikke om den. Min første tanke er at rosen min ikke er sulten, men bare bet sirissen fordi den gikk helt opp i gapet dens. Det som er interessant er at tellaen nå (noe den har gjort helt siden den la sirissen fra seg) har bevegd på hoggtennene og pedipalpene (de små beina ved siden av tennene). Nesten som om den gnir tennene sammen, som om den skal rense noe f.eks. Har ikke sett den gjøre dette før. Har noen en forklaring på denne atferden? Når det gjelder sirissen har jeg tenkt å la den ligge, og så fjerner jeg den om den fremdeles er urørt i morgen. Vil holde meg unna tellaen foreløpig. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Kansje den har gått i "pet rock" modus? Det hender denne arten (sikkert andre også) gjør det. Det ser ut som om de tar fri fra livet sitt noen månender i slengen.
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
Jeg tror du har misforstått, og det er nok bare min feil.
Jeg har bare hatt tellaen i ca. 10 dager. På denne perioden har den spist ca. 4 sirisser. Jeg ga den en isted, som den bet og så la fra seg. Den spiste sist i forgårs. Den har ikke fastet i en lengre periode, og den står heller ikke ro. Den flytter på seg littegrann med jevne mellomrom, og den "gnisser" med tennene. Det ser ut som den spiser, bare at den ikke spiser på noe. Oppdatering: Det virker som sirissen lever i beste velgående. Den lå på ryggen etter tellaen la den ned, og den har nå klart å komme seg opp, og den har kravlet inn i hulen til tellaen som tellaen sitter oppå. Ikke et lurt sted å være, men poenget er at den lever, og at tellaen ikke er interessert. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
|
Om den bare dreper sirrissen uten å spinne den inn kan du bare fjerne den.
En sirriss i uken er sikkert nok,men om den ikke spiser maten i løpet av et døgn(over natten) kan du ta det ut og prøve igjen om en uke. Om den ikke spiser på et par måneder er heller ikke det helt uvanlig for denne arten. Dette gjelder mest før hamskift. Det virker som om du har en helt vanlig G.rosea.. Velkommen til forumet
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
Den har ikke spunnet den inn, og sirissen er heller ikke død. Den går rundt hvor den vil. Men jeg skal ta den ut i morgen om den ikke er spist, som jeg opprinnelig hadde tenkt til.
Tellaen min har allerede spist 3-4 sirisser på en uke, så den spiser nok mer enn én i uken. At den kan klare seg en uke eller fem uten er en annen sak. Jeg takker for svarene, men det jeg primært var ute etter å vite var hvorfor den drev med denne gnissingen med hoggtennene. Det er mulig du har inkluderte dette i din konklusjon om at jeg har en helt vanlig G.Rosea, uten å forklart det for meg. Det er sikkert helt normalt, jeg bare ønsker en forklaring på det, fordi det har aldri skjedd før (såvidt jeg vet). |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
|
At den "gnisser" med tennene er vel at den rengjør dem. Ofte gjør tellaer det etter at de har spist.
Du kan IKKE regne med at en rosea spiser så mye som din har gjort framover. Tellaen din må være mett!
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Guest
Medlem siden: May 2009
Sted: Buskerud, Drammen
Meldinger: 232
|
Husk å være forsiktig med å la fordyr gå rundt i terraet, de kan spise på tellaen din
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Junior Member
|
De stakkars sirissene jeg slipper nedi til den søker som regel tilflukt i et hjørne av terraet (bortsett fra de få som har gått rett bort til tellaen og møtt en tidlig død). Den jeg skriver om i denne tråden lå jo på ryggen store deler av tiden, og så klarte den å krabbe seg inn i hulen til tellaen. Tror ingen av dem utgjør noen trussel for tellaen om den ikke skifter ham, men jeg holder et øye med dem, og jeg tar ut sirissene etter et døgn om de fremdeles er urørt av tellaen.
Hadde tenkt å gi den noe mer mat i dag, men det haster vel egentlig ikke. Holder fremdeles på å bli vant til å ha en tella, og at den ikke trenger mat så ofte som andre dyr ^^, Takk for svar, alle sammen. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Uvanlig mat oppførsel | parahybana_freak | Boa og pyton | 4 | 01-02-2009 13:21 |
| Noen som har blitt bitt? | ElHein | Edderkoppdyr | 12 | 21-12-2008 03:10 |
| Er blitt forvirra. Hvilken tella er det jeg egentlig har? | Chimmy | Taranteller | 24 | 23-06-2008 00:12 |
| Skjeggagam, samt flere øgler er giftige. | _Nagash_ | Agamer | 7 | 25-01-2008 08:57 |
| Blitt bitt? | Sid | Skorpioner | 7 | 02-02-2005 02:08 |