"

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24-07-2010, 11:19   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2010
Sted: Sunmøre
Alder: 20
Meldinger: 12
Question Foring av Brachypelma Auratum

Hvor ofte er det egentlig man skal fore en Mexican Flameknee, og hvor lenge kan de greie seg uten mat før de dør ?
Iselin er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-07-2010, 15:08   #2
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Iselin Vis post
Hvor ofte er det egentlig man skal fore en Mexican Flameknee, og hvor lenge kan de greie seg uten mat før de dør ?
1 gang i uken skal være nok Men mange fôrer 2 ganger.. De kan klare seg gaaaanske lenge uten mat
Svar med sitat
Gammel 24-07-2010, 15:43   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 29
Meldinger: 322
Standard

greit å fore en gang i uka. Gjerne kjør en dagbok på når den fores, hamskift, antall hamskift, str i cm. etc. Men er vel ofte for dem so har litt mer enn en men kan være greit hvis noe skulle gå i glemmeboka
smittsmule er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-07-2010, 16:14   #4
Reptilfreak

lompah sin avatar

Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Iselin Vis post
Jeg ser an på abdomen før jeg fòrer. Er den veldig stor, så kan jeg drøye til en gang i mnd, er den liten så fòrer jeg gjerne oftere.
En tarantell kan gå flere år før den dør av sult, så lenge den har tilstrekkelig med vann. Men det lønner seg selvfølgelig ikke å kun fòre èn gang i året, da taranteller får mye væske av fòrdyra de spiser.
Svar med sitat
Gammel 25-07-2010, 11:31   #5
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Standard

Er enig med Lompah her.
Jeg ser alltid på tarantellen, før jeg eventuelt gir den mat. Størrelsen, og hva slags fordyr teller stor rolle på hvor "tjukk" en tella blir. Jeg er ikke en slik som overfore tellene mine, liker at de er noe rundere enn hvordan de ser ut i naturen. Det holder at jeg og den ene katta er feit, om ikke jeg skal ha overvektige teller også. hehe
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-08-2010, 02:46   #6
Junior Member

Medlem siden: Jul 2010
Sted: Bergen
Alder: 19
Meldinger: 9
Standard

Angående overföring og "feite tellaer", det er vel ikke farlig å overfore? Taranteller spiser vel ikke til de dør av "fedme" i naturen om de tilfeldigvis befinner seg i et område med f.eks. mange sirisser? De regulerer vel dette selv? Er de mett bryr de seg vel ikke om maten.

Tellaen min drepte nylig en siriss og la den fra seg, dette tror jeg er pga den var mett. Grunnen til at den drepte den i utgangspunktet tror jeg var pga sirissen gikk direkte under den der den sto og "lagde bråk".
Sitronsaft er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-08-2010, 10:49   #7
Reptilfreak

lompah sin avatar

Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Standard

Tror du bør unngå å overfòre.. Vet ikke om de slutter å spise når de er mett... Men jeg tviler sterkt på at den drepte bare for å drepe. Jeg har flere taranteller som heller slår og unngår fòrdyret hvis de ikke vil ha det. Ingen av dem dreper for å drepe. Noen av dem dreper for å så legge byttet på bakken og spindle det inn for å vente på en ny matbit før de begynner å spise den de alt har tatt. Går som regel en liten stund så spiser de den de la fra seg for det kommer ikke mer mat
Svar med sitat
Gammel 10-08-2010, 14:07   #8
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Ville absolutt ungått å fore for ofte, om tarantellen er for tjukk, så øker risikoen for at den skader seg om den bestemmer seg for å dra på klatretur.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-08-2010, 14:29   #9
Reptilfreak

hewlet sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
Meldinger: 458
Standard

Jeg har sett det har vært rester etter for enkelte ganger hos tellanen mine, så det kan virke som dem blir mette.

Jeg forer 1 -3 ganger i uken på mine tellar borsett fra Theraposa Apophysisen min som kan være ekstrem enkelte perioder, den jakter rundt i terrariet både dag og natt og roer seg ikke ned før den har fått nok mat

Men det er noen tellar som er mere glupse en andre og bør være forsikitg med overforing, feks:
Acanthoscurria brocklehursti

hewlet er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-08-2010, 16:22   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Narvik, nordland
Alder: 22
Meldinger: 97
Standard

Brocklehurstien min hadde neppe hatt noen problemer med å spise seg i hjel... Den er helt hysterisk når det gjelder mat. Når det er sagt så er rosean min også glupsk, så man må egentlig se det an fra tella til tella, men en gang i uke burde være nok, 1-2 sirisser hver gang
Svar med sitat
Svar

Emner
brachypelma, tarantell

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Brachypelma auratum lompah Taranteller og skorpioner 3 22-11-2009 14:31
Brachypelma auratum "Mexican flameknee" moniq Tarantellfakta 0 31-07-2008 13:29
B.Auratum som spinner mye. moniq Taranteller 11 25-02-2008 08:40
Er Brachypelma ruhnaui og Brachypelma albiceps samme art?? tovang Taranteller 2 24-12-2007 12:05
Brachypelma auratum tovang Taranteller 17 25-01-2006 00:03

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:43.