| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: May 2010
Alder: 27
|
hei, jeg har hatt en Grammostola Rosea en god stund nå (hann) og den har begynt å miste hår på kroppen, både der den har farge (rosa) og på bakre del av kroppe og jeg er desperat etter å få fikset dette hvis det ikke er normalt. Jeg hadde den i et lite terr da dette started og har skiftet til et som er 60x30x30 og bruker og har alltid brukt bark som underlag, dette skal skiftes til torv og jord fra felleskjøptet i morgen siden bark er helt feil har jeg funnet ut. jeg mater den med sirisser men har og gitt den skrukketroll/panserdyr/kaffedyr som er funnet i norske naturen (kun 2 ganger) har og en liten skål med vann oppi, plastikk plante, trestokk og en coco-hut som hule. jeg har og fått vite at jeg skal spraye med lunkent vann oppi for at den liker dette...tydeligvis er dette helt feil så nå skal jeg handle fukt måler, underlag i morgen. noen ide om hva som kan være årsaken til at den mister hår? kan d være bråk?`har 2 barn på 2 og 4 som lager normalt bråk som alle barn gjør. jeg har lest at når den står "oppreist" me kroppen høyt over plan og "vasker" tennene sine som den ofte gjør tyder på en frisk tella. Veldig beskymret eier her. håper på bra svar. takk
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
|
Det er nok fordi den gjør noe som kalles og sparke hår.. Dette er en forsvarsmekanisme den har for og skremme evt fiender eller paralysere den for et øyeblikk..
Det med at den skal gå opp og vise tenna eller hva det stod til sist der er noe den gjør når den føler seg truet, det kalles da forsvarsposisjon.. Håper det var gode nok svar, og gratulerer med en fin T
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
når den går opp på beina og pusser eller renser tennene er når det helt stille rundt den, ikke sirisser eller noe og det ikke har vert noen hjemme, når vi kommer hjem så står den som regel slikt. sparker den virkeligt så mye hår? det mangle mye hår, når jeg handler mat så handler jeg 2 sirisser i uken og legger begge 2 oppi, den spiser først 1 og lar den andre være en god stund, kan det da hende at den sparker hår hver gang siriss nr 2 kommer springende og at det kansje er lurt å kun ha 1 siriss oppi om gangen ?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Det er nok og foretrekke bare 1 siriss ja, så kan du se om den slutter med det da
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
takker. skal prøve dette i fremtiden og satser på at det slutter, ser ikke så veldig fint ut eller bra ut.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Hårene kommer tilbake etter neste hamskift så vet du det
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
|
ang hamskifte, dette er en hann, ser voksen ut, har vokst litt siden jeg kjøpte den, for meg ser den fullvoksen ut. har hatt den godt over 1 år nå men den har fortsatt ikke skiftet ham, hvorfor? kan det være at den ikke skal skifte mer i sitt liv? vet heller ikke hvor gammel den var når jeg kjøpte den (dyre butikk) hvor lenge lever hannene ?
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Junior Member
|
og en ting til. er det greit å ha 2 av samme rase i dette terriet ? 60x30x30 ? 2x hanner eller en av hver ?
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
man skal ikke ha to tella i samme terra.. det går meget dårlig.. er vel bare noen ytterst få tella som kan leve sammen uten dødsfall. så jeg tror du skal slå vekk den tanken
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Men hæ? Mister han hår på carapacen? Den har jeg ikke hørt før.. Er det en kjønnsmoden hann du har? En kjønnsmoden hann lever som regel i 1 - 2 år etter at de blir kjønnsmodne, og for de aller fleste hanner så er det dèt siste hamskiftet de har. Men det har hendt at kjønnsmodne hanner har hatt enda et hamskift etter at de ble kjønnsmodne, så alt er mulig!
Bråk kan være et alternativ til at den mister hår, men jeg er fremdeles litt usikker på når du sier han mister hår der han er lilla, på carpacen :S Har selv sett en tarantell som har bodd med fjortiss som har spilt musikk så hele huset har rista og den hadde ikke sparka noe hår.. Men det igjen kan være forskjell fra individ til individ. Når det gjelder en høy tarantell.. Det blir nevnt forsvarsposisjon, men jeg vil ikke tro at den står sånn ofte når du kommer hjem fra jobb.. Forsvarsposisjon er når tarantellen reiser de fire første benparene opp og "flekker" tenner og truer. Du ser godt at den er hissig da, men sånn som jeg forstår det, mener du at den står helt vanlig, høyt over bakken med noen ben i munnen og vasker seg. Det er et tegn på en sunn og frisk tella. Edit: Forresten så er Grammostolaer tregt voksende taranteller, så 1 år uten hamskift er ikke mye for en fullvoksen tella. Har fått med meg rosea som har gått 5 år uten å skifte ham
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| grammostola rosea | parahybana_freak | Taranteller | 6 | 30-11-2009 09:00 |
| Grammostola Rosea | psycholynx | Fotoforum | 7 | 01-07-2009 11:39 |