| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2010
Alder: 20
|
Hei!
Dagen har da kommet da man endelig skal skaffe seg en tarantell, da jeg har siklet på disse siden jeg var under 10 ( er 18 nå ). Valget falt på en G.Rosea siden jeg har lest rundt om at det er den beste for oss nybegynnere. Var dum nokk til å bestille den fra den lokale dyrebutikken, menmen, gjort er gjort! Bestilte en hun-tarantell, men man vet jo aldri fra dyrebutikken! Får gjøre det beste utav det! Uansett, nokk om meg - On to the real business! Har klart å fått et 50L akvarium gratis hos en venn, dette vil bli fyllt opp ganske høyt med torv, siden G.Rosea ikke er veldig flinke klatrere(har jeg lest) og de kan falle ganske lett. Dama mi har akkurat skaffet seg en a. avicularia, og denne edderkoppen merket jeg at den skremte meg litt, den er RASK for å si det sånn, men da jeg har lest at G.Rosea ikke er det, så ble jeg lettet. Uansett Noen hint's og tips til hvordan man skal ha den, har lest ca. alt, men kan være godt om dere eksperter kommer med noe jeg kanskje ikke har lest over! Den kommer til å stå på ett soverom der det vanligvis er litt kjølig, men skal kjøpe sånn varmematte så snart pengene strekker til (lærling med alt for mange regninger). I mellomtiden vil jeg plassere en ovn bak den på rimelig moderat varme (går dette bra?). Siden dette er et akvarium, så har den 2 "avkuttede" hjørner, og man kan jo heller ikke tette de siden den skal ha ventilasjon, er det noen gode tips på andre ting man kan bruke som "tak" eller få ordentlig med ventilasjon uten at det står helt åpent? Merket at dette ble litt langt, men hadde hjulpet med noen gode svar! /Martin |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
heisann
rosea er veldig lett å ha med å gjøre. de tåler å ha det litt kjølig, så så lenge det er over 16-17 grader så burde den klare seg helt fint men det betyr ikke at den har vondt av varmematte og som du kanskje har lest, når du skaffer varmematte så skal den ikke være under terrariet/akvariet, men festes på bakveggen eller siden. gjerne med aluminiumsfolie utenfor matta sånn at mest mulig av varmen går inn i terrariet.de skal ha det relativt tørt, så eneste fukten de trenger kan være en vannskål uten svamp oppi. så lenge de har dette og ca 10-15 cm torv å grave i så har de det helt fint et gjemmested burde jo være der. enten ei blomsteroptte eller noe annet de kan krype inn i. hvis ikke så bare graver de seg ei hule, og da kan det ta lang tid før de gidder å komme opp igjen. det med toppen kan du løse ved å ta ei treplate som du skjærer til å riktig størrelse så den dekker hele åpningen og lage noen hull med en drill eller liknende. husk at Grammostola rosea er en veldig sær skapning. den kan finne på å sultestreike, så hvis den ikke spiser så kan du bare ta det med ro. den kan gjerne gå mange måneder uten mat. lykke til videre med tarantellen din, og velkommen til hobbyen og godt valg av side å melde deg inn massevis av hjelpsomme folk her
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
takk for tilbakemeldinger, dette skal bli morsomt!
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: Buskerud
|
Beste siden du kunne registrert deg på.
Welcome ;D
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Thanks
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Nybegynner med skorpion, trenger tips og vink!:) | Scrorpius | Taranteller og skorpioner | 13 | 31-03-2010 14:42 |
| Litt tips til nybegynner? | Sindre2208 | Startgropen | 9 | 10-06-2009 14:10 |
| Nybegynner.. Trenger tips | DaffyDuck | Agamer | 6 | 06-04-2007 17:01 |
| Nybegynner med G. Rosea | karlim | Taranteller | 26 | 23-02-2007 18:30 |
| Nybegynner tips? | lenepus | Gekkoer | 5 | 13-08-2006 10:26 |