"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Taranteller og skorpioner Nybegynner, hjelp og råd (A. geniculata)

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-04-2010, 11:51   #1
Reptilfreak

FUNeral sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Gamvik
Alder: 28
Meldinger: 17
Question Nybegynner, hjelp og råd (A. geniculata)

Hei!

Har nettopp (5 dager siden) fått min første tarantell: Acanthoscurria geniculata. Ca 6 mnd gammel. Har drømt om eddis siden jeg var 11-12, og fikk den nylig i bursdagsgave Jeg har ordnet til et gammelt akvarie på 60x30x30. Regner med dette er mer enn god nok plass for tellaen.

Men nå trenger jeg hjelp, råd og tips! Dette blir en laaang post, men jeg har prøvd å få alt jeg kan komme på i èn post, for å unngå repetisjon og mas senere

For det første: jeg bor lengst nord i Finnmark, på en plass med 120 innbyggere(jepp, 120 STK)! 40 mil til dyrebutikk, nærmeste plantasje osv, så ha dette i bakhodet når dere svarer.

1: Bunnlag:
Det hele kom litt brått på, og tellaen har reist fra sør i Norge og hit med buss og tog. Derfor fikk de med seg lite utstyr. Det jeg har gjort nå, er å legge et tynt lag (1cm) med stein (akvariesand) i bunnen, og 2-3 cm med vanlig mold oppå der. I tillegg har jeg lagt ut noen røtter og grener. Jeg vet at man bør ha et litt dypere bunnlag, men i.o.m. at jeg ikke ønsker å bruke mold (pga mugg m.m.) valgte jeg å ikke ha så mye i bunnen. Jeg har nå lest en del, og ser at det som er vanligst å bruke er noe som heter TiurTorv. Som sagt bor jeg langt unna alt, og trenger tips om hvor/hvordan jeg kan få kjøpt dette. Har googlet, men finner ingen steder som sender.

Spørsmål:
- Noen som har noen tips? Evt noen som kan være behjelpelig med å kjøpe og sende til meg? Jeg betaler selvsagt alt
- Og når jeg får dette, er det noe jeg bør tenke på, eller er det bare å strø på?
- MÅ det være 10 cm dypt?

2: Drikkeskål:
Til drikkeskål har jeg brukt et vanlig skjell (plukket selv, ca 8x6 cm, ca 1 cm dyp på det dypeste) som jeg har stukket ned i jorda, slik at vannflaten er på nivå med jorda.

Spørsmål:
- Er dette godt nok? Jeg liker å kunne bruke det man finner i naturen
- Hvor ofte bør vannet byttes? Eller er det bare å fylle på?

3: Mat:
Etter mye lesing og vurdering, har jeg kommet fram til at jeg ønsker å bruke Dubiakakerlakker til hovedfôr. Jeg har allerede sendt en forespørsel til en her på forumet om å få kjøpe. Venter på svar der.

Spørsmål:
- Rekker det å bare fore med disse? Eller bør man ha noe i tillegg? If so; hva?
- Hvor ofte bør jeg mate nå som den er ca 6 mnd? Og etterhvert?
- Den har jo ikke spist på ei stund nå (ca 4 reisedøgn + 5 dager uten mat her). Kan jeg kjøpe vanlige maggots på butikken, sånn nå i 'nøden'? Kan jeg gi den/vil den like maggots som evt snacks senere?
- Spiser den snegler? Og vanlig mark? (Nå tenker jeg snacks, det jeg kan finne på sommeren). Vil disse evt ha noen næringsverdi for den?
- Har dere noen tips om hvor man enklest kan bestille, eller er det enklere å gjøre det gjennom dette forumet?
- Kom over Springhalen - Foderdyr med mer'. Noen erfaringer?
- Planen er å avle egne Dubia. Hvor mange bør jeg bestille? Jeg planlegger ikke å få flere eddiser as of now.
- Også, siste foringsspørsmål: Er det mulig å få en tarantell (min) til å spise frysetørret fôr? (Igjen; i nøden) Jeg har frysetørkede sirisser som jeg brukte til en stor bille jeg hadde før. Dynket den i vann, hengte den i en tråd, og viftet med den foran tellaen, men den viste ingen interesse. Og om man skulle få den til å ta sirissen, vil den være nyttig for tellaen? (Næring osv)

Luftfuktighet og fukt generelt:
Somsagt har jeg akvariesand i bunnen. Denne ble grundig vasket før jeg la den inn, og var derfor ganske fuktig. Molden var også ganske våt. Jeg har lest at genicen skal ha 70-80% luftfuktighet, og etter 1 døgn viste hydrometeret 75%. Der har det ligget stabilt de siste dagene. Men så leser jeg at noen sier 65% er nok. Her kan nevnes at akvariet har glasslokk på toppen, med 3 åpne hjørner. 2 er tettet med netting, 1 åpent. (Men kommer nok til å sette netting der også, for i dag morges hadde tellaen rømt Fant den i god behold bak en gardin.) Kanskje jeg burde lage nettinglokk, slik jeg hadde til pinnedyrene?

Spørsmål:
- Er luftfuktigheten bra?
- Det dogger ganske mye på siden som vender ut. Ganske irriterende, man vil jo tross alt se krabaten! Hva kan jeg gjøre for å unngå dette/har jeg gjort noe galt? Og er det farlig for tassen? (tenker da på evt mugg som kan absorberes av vannet e.l.).
Jeg liker ikke å bruke mold, fordi jeg ser hvor lett det blir mugg bare i blomsterpottene mine.
- Jeg ble rådet til å ha vann i bunnen (steinlaget), for å holde luftfuktigheten oppe. Er dette lurt? Molden er jo konstant fuktig. Hva synes tellaen om fuktig mark?
- Hvordan holder dere luftfuktigheten oppe?
- Trerøttene ser ut til å fått mugg (hvitt belegg) nederst, der de er i kontakt med molden. Leste om mugg på taranteller, og det så ikke bra ut Burde kanskje ta dem ut raskt som svint. Men jeg vil jo gjerne ha sånn "pynt"/klatregreier der inne. Noen tips? Finnes sånt i plast/andre materialer?
- OG en viktig ting: Når man fukter buret, kan man spraye inn? Tenker på hva eddisen synes om dette osv. Eller bør jeg bare helle vann på jorden/torva?

Varme:
Jeg har dessverre ikke termometer, men det virker varmt og godt i terrariet. Leste at det skal være 24-32C. Jeg har en varmematte under buret. Her følger infoen på den:
2-in-series
230 V
50 Hz
5W
200w/m2
130x274 mm
Klasse II
I tillegg har jeg en akvarielampe oppå lokket, med èn lyspære i, 25W matt pære (ikke spesialpære til terrarie/akvarie).

Spørsmål:
- Mtp. størrelsen på buret: er dette for mye?
- Leste et sted at varmematte skal plasseres på siden, ikke under, terrariet. Stemmer dette?
- Nå ligger matten i hjørnet under hula til genicen. Den har oppholdt seg der, men er dette for varmt for den?
- Jeg har en varmestein som i sin tid ble brukt til pinnedyrene (siste pinnedyret døde dagen før jeg fikk tellaen) Den skal jo ligge inne i buret. Burde jeg erstatte matten med den, eller er dette no-no i Terrarieland?
- Noe tips til hvor jeg kan kjøpe termometer? For jeg regner med det anbefales å ha et.

...og ellers må dere gjerne komme med alle tanker, ideer og forslag dere kan komme på! Alle nettadresser, kontakter, osv, tas i mot med takk
FUNeral er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 28-04-2010, 12:17   #2
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Ser du har skrevet veldig mye her, og jeg må nesten være så frekk å si at jeg ikke orker å lese igjennom alt det som står der og svare på det nå, da jeg er litt sliten idag.. Men det jeg la merke til var bildet ditt.. Er det bilde av tarantellen du har kjøpt deg?
Svar med sitat
Gammel 28-04-2010, 12:40   #3
Reptilfreak

lompah sin avatar

Standard

Skiftet viss mening om at jeg var for sliten til dette nå.....

60x30x30 er flott størrelse til tarantellen

1: Bunnlag:
Tiurtorv er det beste å bruke, men du sier du har googlet, har du ringt å spurt om noen sender?
Tiurtorv er det bare å lesse på med, så det går greit. A. Geniculata er en graver, så det bør være en god del bunnlag slik at den får grave.

2: Drikkeskål:
Stekte/kokte du skjellet før du brukte det? Det må steriliseres før det blir satt inn til dyret, da det kan inneholde ufine bakterier..
Jeg fyller som regel på når jeg ser det trengs, men en dag i uka tar jeg alle vannskåler og skyller og vasker de.

3: Mat:
Dubia kakerlakker er flott å bruke, selv bruker jeg dem, men gir gjerne litt annet til de som liker annet og slik at det blir variert..
En Geniculata er glupsk og kaster seg over alt som beveger seg. Du kan nok mate din en gang i uka, selv mater jeg min hver 2. eller 3. uke. Pass på at den ikke blir for "tykk".
En tarantell kan gå lenge uten mat så den kan nok vente en stund til. Angående maggots så vil ikke jeg ta æren av å svare på det..
Jeg ville holdt meg til bestillinger via dette forumet, da selgere her er ganske seriøse og gir deg det du vil ha for en ålreit penge..
Du kan nok bestille en kartong med et par hundre dubiaer og de avler seg fort, hvertfall når du kun har en tarantell som vil spise et par dubia i uka.
Angående fryst fòr, vet jeg ikke, men tror ikke det lar seg gjøre da jeg opplever at det å drepe selv er tingen....

Luftfuktighet og fukt generelt:
Så lenge fuktigheten ligger over 65 går det nok greit, men jeg ville tatt en mellomting på 70 og høyne det dersom tarantellen skal skifte ham. Et helt nettinglokk slepper ut mye av fuktigheten så da må du belage deg på å vanne ofte. Min Geniculata bodde på samme måte og skiftet tilogmed ham der.
Doggen får du nok ikke gjort noe spesielt med, da må du slutte å fukte i terraet, og det kan du heller ikke
Vann i steinlaget i bunn er nok en god idè men vet ikke om det egner seg i tilfelle tarantellen vil grave. Da graver de seg gjerne helt ned i bunn og da blir jo din å "bade" og det igjen kan være skummelt ettersom boklungene sitter på nedsiden av abdomen.
Jeg holder luftfuktigheten oppe ved å vanne og holde høy temperatur hos dyrene.
Man finner pynteting til taranteller i plast, men da igjen må du bestille via nett ettersom din nærmeste dyrebutikker langt vekk.
Min mening er at spraying er best, ettersom det minner mer om regn, enn når man heller. Da blir det også veldig sterke vibrasjoner som kan virke skremmende for tarantellen.

Varme:
Varmematta må stå på siden av buret! For det 1. kan terraet sprekke, og for det 2. så vil tarantellen grave seg NED hvis det blir for vamt i terraet!
Men det er greit å ha en del med varmematte og en annen del uten, for da kan tarantellen holde seg på bakken der hvor det er kjøligere eller varmere alt ettersom hva den selv vil, men det velger du selv..
Steinen du snakker om, kan du sikker tilby og se om den blir brukt... Internett får du termometer

Webzoo.net er en fin internettside
Svar med sitat
Gammel 28-04-2010, 14:16   #4
Reptilfreak

peders sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Hedmark
Alder: 40
Meldinger: 181
Standard

Gratulerer med tella. En av mine store favoritter du har fått deg der.
Mitt beste tips er å bruke maaaange laaange timer i dette formuet og lese deg opp på taranteller. Det meste du trenger å vite finner du her inne.
Svar med sitat
Gammel 28-04-2010, 15:36   #5
Reptilfreak

Medlem siden: May 2008
Sted: finnmark
Meldinger: 4
Standard

Det er ikke en Nhandu coloratovillosus du har fått?den ligner veldig på mine to..
soyloco er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 28-04-2010, 16:08   #6
Reptilfreak

lompah sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av soyloco Vis post
Det er ikke en Nhandu coloratovillosus du har fått?den ligner veldig på mine to..
Dersom vedkommende bruker bilde av sin tarantell så er det ikke en Acanthoscurria Geniculata, men selv vil jeg også tippe at det er en Nhandu Coloratovillosus. Det er hvertall en Nhandu.
Svar med sitat
Gammel 28-04-2010, 16:10   #7
Reptilfreak

FUNeral sin avatar

Standard

Takker for svar! Er klar over at det var langt, ville bare få med det meste jeg lurte på med en gang

Har brukt mange timer på å lese og vurdere, og har funnet svar på en hel del. Syns likevel det er greit å spørre her, da opplysningene varierer noe. Takk for linken til Webzoo! Sitter og titter der nå. Fant noen fine røtter og et 'combometer' jeg skal bestille =D

Ser på forskjellige substrater nå. Kan noen se på disse, og si hva som er hva/verdt å satse på? -->

hobby Terrano expanding humus for 8 l
Exo-Terra Forest bark 26.4L.
Exo Terra Jungle earth 26.4L
hobby Terrano Terra, 25 l

... Eller er det bare bortkasta penger? Funker Tiurtorv like godt?

Peders: Takker! Jepp, utrolig mye bra info å finne på forumet her=)

*strålende fornøyd*
FUNeral er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-04-2010, 16:17   #8
Reptilfreak

simentp sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

Hvis noen av de du linket til over i det hele tatt skulle vært aktuelt måtte det være det siste. Bark er fy fy og det humus greia tror jeg heller ikke vill fungere så bra til taranteller.
Men Tiurtorv fungere like bra og vell så det, de får du kjøpt i så store sekker at det ikke er vits og tenke på og sende engang, er det ikke 120l eller noe i en sånn sekk?
Svar med sitat
Gammel 28-04-2010, 16:23   #9
Reptilfreak

FUNeral sin avatar

Standard

Oh crap! Har (naturlig nok) tatt det for gitt at det var en geniculata, i og med det var det jeg fikk vite (og antagelig også det min venn har fått vite fra butikken)! Såh, da trenger jeg virkelig hjelp!

Ja, det er min eddis som er på bildet. Gawd, all lesinga for ingenting? -.- Neida, men da trenger jeg hjelp til info om min (mest sannsynlig) Nhandu coloratovillosus, da! Hahahaha, hjeeeeelp! Er det store forskjeller på de to?
FUNeral er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-04-2010, 16:30   #10
Reptilfreak

FUNeral sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av simentp Vis post
Hvis noen av de du linket til over i det hele tatt skulle vært aktuelt måtte det være det siste. Bark er fy fy og det humus greia tror jeg heller ikke vill fungere så bra til taranteller.
Men Tiurtorv fungere like bra og vell så det, de får du kjøpt i så store sekker at det ikke er vits og tenke på og sende engang, er det ikke 120l eller noe i en sånn sekk?
Da driter vi i det

Hva mente du med 'ikke vits å.....'? Jeg må jo få det tilsendt. Var det frakten du tenkte på? Eller er det meg som tenker feil nå?
FUNeral er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
1.0.0 a.geniculata Kris10an94 Byttelån av dyr for parring. 0 27-05-2009 07:31
nybegynner hjelp, bunnlag aerox Taranteller 17 01-03-2008 11:31
Ildbuk Salamander - nybegynner trenger hjelp! tigermamma Salamandere 13 24-09-2007 22:15
Hjelp ! nybegynner. Se her ! : ) trenger info ang geckos ! : sibbern Gekkoer 21 07-08-2007 11:59

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:42.