| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2010
Sted: Vestfold- Holmestrand
Alder: 38
|
fikk idag et nytt hygrometer og termometer...
viser 90 prosent luftfuktighet og 24 varmt kanskje bunnen ikke har tørket enda? men kan det ta skade for "dollar"?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
|
Hvilken tarantell type er det snakk om?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Har du nettopp sprayet over eller noe siden luftfuktigheten er så høy? Hvis den har vært slik lenge ville jeg sjekket om det var noe galt med hygrometeret..
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
virker jorda spesielt fuktig?
er ikke sikker på dette, men mener bestemt å ha lest på et amerikansk forum for noen måneder siden at taranteller som skal ha det veldig tørt, altså fukt på 40-50 %, kan få mugg i "lungene" dersom de har det altfor fuktig. hvis dette stemmer kan det være lurt å tørke torva litt. sette en hårføner sånn at den blåser varmt oppi der noen timers tid mens du roter opp den fuktige jorda hele tiden kan da funke. veit ikke om det med muggen kan stemme. er litt lenge siden. kan hende at det må være mugg i terrariet fra før. men det kan oppstå i et akvarium som ditt (hvis det er det fra en av dine tidligere tråder) siden det er ikke så god lufting nedover. varme + lite sirkulasjon + fukt = mugg enkel "matte" man kan lære seg først som sist.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
|
Jeg tipper hydrometeret er feil..
|
|
|
#7 |
|
Moderator
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
|
Jeg tipper substratet er for fuktig
![]() Roy: Det jeg pleier å gjøre er å sette tellaen i en midlertidig boks i en dag eller så. Så setter du terraet på full luftings (for din del vil vel det si å fjerne topplokket) og gjerne med litt undervarme. Dette pleier å hjelpe ganske bra med å tørke ut substratet. Din tella liker det best tørt (50-60%) og med den luftfuktigheten du har nå vil den nok henge mye på veggene samt "sultestreike". Lykke til
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
har hatt ut all jorda og prøvd å tørke det så godt jeg kan... med fønern til kjærringa hehe... men lurer faktisk på om jeg skal gjøre som du sier "å sette tellaen i en midlertidig boks i en dag eller så. Så setter du terraet på full luftings (for din del vil vel det si å fjerne topplokket) og gjerne med litt undervarme. Dette pleier å hjelpe ganske bra med å tørke ut substratet."det hørtes veldig lurt ut.. men åssen vil han trives i den lille boksen da?
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
tarantellene trives vel ganske greit i trange hulrom, ettersom det er der de velger å ha hulene sine, som om den er "Sperret i hula" si et par dager har nok ikke så mye å si
|
|
|
#10 | |
|
Moderator
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
|
Sitat:
Jeg har et plastterra på ca 15x20 som jeg bruker ved slike anledninger. |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvordan øke luftfuktigheten ytteligere? | Zatii | Taranteller | 10 | 25-01-2008 16:36 |
| Luftfuktigheten. | Eggy | Taranteller | 8 | 08-03-2006 23:22 |