| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Oslo
|
Vi bor i trehus og nå om vinteren er det vanskelig å holde jevn tempratur i huset.
Vi har kalde soner i gangen og på gjesterom, tidligere hadde jeg terrariet på fotostudioet men det blir dyrt i lengden å holde ett så stort rom oppvarmet med elektrisitet, vi fyrer hovedsakelig med ved uansett. Nå har jeg terrariet i stua der vi fyrer men om natta synker vel tempen til en 16 grader, bruker ikke varmematte men hvis dette blir forkaldt må jeg vel det? Vi røyker også på stua, er dette skadelig for tellaen? Sitter ikke akkuratt å blåser inn i terrariet men rommet blir jo litt røykfyllt. Hun står på en kiste ved kjøkken inngangen og det kan komme litt matos fra kjøkkenet, er dette skadelig?. Bar henne ned i stua igår og trenger litt tips
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2009
Sted: Sogn & fjordane\Eikefjord
Alder: 31
|
Ja, 16 grader er en smule kaldt for din tella. Spørs hvilken rase det er, noen raser tåler det bedre enn andre
![]() Men generelt, så er det ganske nærmt den tempen de fleste går i dvale på. Vist du skall bruke varmematte, så må du huske på att den varmer om dagen også, så det kan være lurt å slå den av når du begynner å få opp tempen i stua. Mangen taranteller graver seg ned for å kjøle seg eller finne fuktighet, så normalt sett skall man ikke sette matta under buret, men på veggen ![]() Det er også mangen forskjellige styrker på mattene, så du må vurdere hvor kraftig den skall være STOOOR forskjell obs obs... de fleste dyrebutikker som ikke har peiling på hva de snakker om har stortsett bare en type matte liggende, som vanligvis er overdimensjonert nok til å steke en tarantell ![]() Vet som sagt ikke hvilken rase du har, men vist du finner ut hvor den er i fra, så er det bare å sjekke hvordan tempen er der på natten Så vet du hva den kan tåle ![]() Ellers, matos, er nok ikke noe å bry seg om, med mindre den står rett over stekeplata Sigarett røyken er nok ikke noe mere farlig for din tella enn den er for deg ![]() Ellers noe du lurer på, så er det bare å spørr
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
som jeg har forståt deg rett i andre tråder så har du en G.rosea ? disse tåler mye kulde, men er ikke helt sikker på om den liker at tempen går sån volsomt opp og ned ver dag, så klart burde de jo vere ant med det sia de har det slik i naturen i perioder.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Oslo
|
Det er snakk om 2-4 "sigaretter" i stua iløpet av dagen og den forrige tellaen min bodde jo med oss på 13 kvm hvor vi røyka det meste der inne.
Hun har bare sittet i hula si siden jeg flytta henne ned hit, vi har på en varmeovn om natta så inatt var det 16 grader her, skal dra å kjøpe en varmematte så fort jeg får penger, men kasnkje dra til oslo med litt bedre utvalg enn her i pittelille elverum. Har hørt at G. rosea tåler tempratur forandringer ganske godt men jeg vil jo at hun skal ha det så best som mulig. tusen takk for alle svar
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Har prøvd å finne ut litt mer om klimaet der de kommer fra. Natt tempen varierer jo litt siden det er ett så langt land
Men generelt sett, så ser det faktisk ut som den skjeldent er over 15 grader..Her er ett klima diagramm fra Santiago, som er ca mitt i chile ![]() ![]() Sol og regn er da streket av. men skjønner ikke helt hva de mener med de strekene der Stemmer ikke helt med tallene i diagrammet... Men kurven er bra.. Hehe... ![]() Kan vel legge inn ett for det sørlige Chile, siden det er litt forskjel Men eg vet ikke hvor i chile Grammastola rosea kommer fra
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| For høy temperatur? | Devilizer | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 5 | 05-01-2010 22:23 |
| Temperatur og luftfuktighet | YaneChrist | Taranteller | 12 | 26-08-2008 18:23 |
| Riktig temperatur i terrariet | Ricky-man | Terrarier | 5 | 13-04-2008 12:13 |
| Terrarie til skjeggagam, temperatur og belysning | magnus85 | Terrarier | 6 | 28-05-2007 12:10 |
| Luftfuktighet og temperatur | Evenruden | Generelt om reptiler | 4 | 18-11-2006 11:11 |