"

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21-12-2009, 23:23   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 12
Standard G. spatulata med hjemmelaget reir?

Fikk min G. sptaulata fra Tropehagen zoo i for fem dager siden (ei hunn). Altså torsdag. Har laget terrariet selv (bilder finner du i DIY seksjonen), og det er skrudd en varmematte fast i bunnen under den laveste delen av bunn-substratet. Tempen i terrariet ligger på 20-25 grader og fuktighet på mellom 40-60%, stort sett 50% +/- 3.

På lørdag var jeg på hytta, men min mor ga beskjed om at hun hadde prøvd å løfte\grave seg under varmematten.
Tellaen (Helene) fikk en siriss på søndag som hun gomlet i seg og ser ut til å trives (klatrer ikke så mye på glasset eller veggene). Hun har ikke brukt de halve blomsterpottene jeg har gitt henne, ihvertfall ikke den som er halvveis begravet, og var en tur i byen for å kjøpe et alternativ (endte ikke opp med noe). I går kveld hadde hun gjemt seg bak termo\hygro-meteret jeg har stående i bunn av terariet.
Og da jeg kom hjem fra kino for omtrent 20 min siden hadde hun lagt måleinstrumentet godt til rette og gravd et relativt stort hull bak den (se bilde). Hun har til og med spunnet litt dekke over seg selv.

Hva kan dette bety? Har noen av dere mer erfarne noe å si om oppsettet i terrariet? Og det endelige spørsmålet, hva gjør jeg med det hjemmelagede reiret?
Skal ut i morgen å kjøpe noe driv-ved å legge inn isteden for den åpne blomsterpotten, får se om hun bestemmer seg for å flytte.

Så jeg slipper å lage en ny tråd:
Har lest opp til flere "care sheets" og sett en del videoer av erfarne folk. Noen sier at fuktigheten aldri skal under 55%, noen sier at den skal holdes mellom 60 og 85 -prosent, og noen sier man bare trenger å "overfylle" vannskåla en gang i uka (noe som sannsynligvis fører til lavere enn 55% fuktighet. Hva er riktig?

Bunnsubstratet er av tørket "naturtorv" jeg fikk hos en lokal gartner.

Takk for alle innspill og svar! - Farnell
Farnell er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-12-2009, 08:11   #2
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,005
Blog Entries: 1
Standard

Grammostola Spatulata er egentlig Grammostola Rosea

Og 85% luftfuktighet er ganske feil lutfuktighet til Grammostola Rosea, hold den rundt 40-60% som du pleier.
Galil er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-12-2009, 08:17   #3
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Jeg synes at terraet ditt ser greit ut..men romtemp holder,og en varmematte bør festes på en sidevegg ikke under.(Koppen din kan begynne å grave hule for å kjøle seg ned...)
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-12-2009, 11:07   #4
Reptilfreak

EKn88 sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Oslo
Alder: 23
Meldinger: 174
Blog Entries: 5
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Det ser ut som den har funnet ut at den vil bo under hydro/termometeret, så jeg ser ikke noe poeng med å flytte den derfra. Ofte så vil ikke taranteller bosette seg der man helst vil at de skal, så man må egentlig bare la dem drive på At den spinner rundt huleinngangen er ikke uvanlig, så du trenger ikke å gjøre noe med det
EKn88 er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-12-2009, 10:58   #5
Reptilfreak

Standard

Takk for fornuftige og hurtige svar folkens!

Allan: Har tenkt på dette allerede, varmematta er plassert under halve terrariet. Der hvor substratet er tykkest er det ikke varmematte og altså mulighet for å grave. Innvendinger på denne løsningen?

Har et spørsmål til. Er ikke så bekymret for det gamle reiret hennes fordi hun bestemte seg for å flytte inn i den nedgravde blomsterpotta. I starten la hun litt nett rundt åpningen, men de siste to dagene dekket hun det helt til og har ikke vært utenfor siden i går. Er mest redd for at hun skal legge en eggsekk mens jeg drar på ferie i romhjula. Er dette normalt? Hvis ikke, hva kan grunnen være?

-Farnell
Farnell er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-12-2009, 12:26   #6
Reptilfreak

Galil sin avatar

Standard

Har tarantellen parret seg med en hann ?
Galil er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-12-2009, 12:42   #7
Reptilfreak

Standard

Det ver jeg desverre ikke. Jeg har ikke gjort det ihvertfall. Fikk henne på torsdag forrige uke, rett fra importøren til Tropehagen Zoo. Hva slags tegn leter jeg etter om hun er "gravid"\har eggsekk? Aner ikke hvordan en gravid tarantell oppfører seg =P
Farnell er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-12-2009, 14:28   #8
Reptilfreak

Standard

Ble litt redd når jeg ikke kunne se inn til henne (har virkelig ikke lyst på slings fordi de lett kan stikke av fra terrariet), så jeg fjernet litt av nettet rundt inngangen. Hun ble veldig agressiv og nappet et par ganger i penselen min, kunne ikke se noe annet enn nett rundt i hula hennes. Hvor lang tid bruker de før de begynner å skifte ham når de har laget "hiet" sitt?
Farnell er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-12-2009, 15:25   #9
Reptilfreak

Galil sin avatar

Standard

Da anbefaler jeg deg å gå ned på tropehagen å spørre om de har parret den med en hann

og hvis dem har det så er det ikke værre enn å gi vekk eggsekken til en som har interresse av å ha dem
Galil er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-12-2009, 15:44   #10
Reptilfreak

Standard

Tropehagen har nok ikke gjort det. De hadde ikke pakket henne ut av esken de fikk henne i før jeg tok henne med meg. Hvor og når ser jeg om hun har eggsekk? Dette er ikke et tema jeg har satt meg alt for mye inn i, da jeg ikke hadde tenkt til å parre henne.

Finnes det en anne logisk forklaring på oppførselen hennes?
Farnell er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hjemmelaget terrarium til G. spatulata Farnell Arbeidslogg 0 18-12-2009 10:37
tips til hjemmelaget terra marai92 Terrarier 10 17-11-2009 18:09
noen som har oppskrift på billig hjemmelaget terra?? marai92 Terrarier 1 15-11-2009 10:13
hjemmelaget (billig) terra! NFredrik Terrarier 32 16-10-2007 13:29
Billig hjemmelaget lås til ditt terrarie! tommyk Terrarier 3 19-04-2006 19:17

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:37.