| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 25
|
Hei! Jeg funderer litt på å kjøpe en tarantell til. Fra før har jeg en ca. 9 år gammel Lasiodora Parahybana som jeg har hatt i fem år. Hun er den første tarantellen min, og selv om jeg hadde en del erfaring ift. håndtering og generelt hold fra før er det vel ved å ha henne jeg har lært mest.
Kommer nok ikke til å kvitte meg med henne, men jeg merker at jeg savner litt spenninga med å ha en ny tarantell i hus, og da har jeg tenkt på å kanskje ha en litt mer "sosial" en? Jeg har for lengst skjønt at poenget med tarantellhold ikke er håndtering, men det hadde bare vært greit å ha en litt hyggelig en også; Unophesobia er møkksur og jeg har etterhvert blitt ganske redd henne, noe som nok er like greit for oss begge.. Men ja, det hadde vært hyggelig å ha en tarantellfrøken med litt bedre temperament rett og slett, for å erfare det også! Blir mye babl her nå, men over til valg av art. Jeg har i åresvis sikla på Avicularia Avicularia, jeg synes de virker veldig underholdende og betrakter faktumet at de er såpass aktive som en bra ting. (Uno er rimelig lat, med unntak av når hun får for seg at hun skal prøve å rømme.) Men, jeg er jo vant til en hardfør art som ser ut til å tåle relativt store temperaturforandringer, blir det dermed vanskelig å venne seg til en tarantell som er mer kravstor ift. temperatur og luftfuktighet? Andre "pointers" på pinktoe? Og videre, hvordan er prisene på disse, både i butikk og privat? Om noen har formeninger om hva som er "best" av A. Avicularia og A. Versicolor så kjør på! Jeg vet mindre om sistnevnte, men setter selvsagt pris på tips. En annen art jeg bare nylig har fått litt interesse for er Grammostola Pulchra. Jeg synes rett og slett den er mye penere enn G. Rosea, men med tilsvarende humør slik jeg har skjønt. Ca. pris hadde vært nyttig her også! Er det i det hele tatt vits i å spørre i dyrebutikkene om nevnte raser? Jeg har inntrykk av at de veit jævlig lite, behandler dyra dårlig, og er overprisa.. Men det kan kanskje finnes unntak? Eller bør jeg bare begynne å lete etter privatpersoner med det samme.. Videre setter jeg pris på eventuelle andre forslag, jeg er altså kort sagt på jakt etter en relativt "enkel" art som ikke er vanskelig å håndtere, og som er litt mer aktiv og interessant enn f.eks L. Parahybana. Pris vil også være en avgjørende faktor ettersom jeg ikke er så altfor rik (enda?). På forhånd takk for alle svar! P.S.: Er litt nysgjerrig på old world taranteller som _ikke_ sparker hår; ettersom de fleste artene jeg leser om ser ut til å være new world.. Men finnes det noen "enkle" arter med de kravene? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
øh, ja. I min n00bness så vet jeg ikke om denne tråden hører mer hjemme i tarantellforumet, så dere får legge den der om det er tilfellet!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
|
Hvis du ikke bor så langt unne oslo området så ta deg en tur innom Oze messa for der er det et bredt utvalg av tellaer.
Men sjekk ut Diverse Brachypelmaer, Grammostolaer. Jeg bestilte inn min Avicularia Avicularia inn fra dyrebutikken for 500 kr. og det var ganske billig etter min mening. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Njæææ, Trondheim gitt! Men takk uansett. Ikke vært på messer eller utstillinger på maaaange år, så noe sånt hadde jo vært gøy forsåvidt.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Er desidert best å kjøpe privat.
Men pga postsending og temperatur ute, så er det få som sender i posten nå. Men sjekk ut kjøp/salg. Du kan jo til våren kommer, finne ut hvilken tarantell du vil ha og lese masse om den. Når det kommer til temperament på taranteller så er det arter som er mere kjent for slikt enn andre, MEN det er gjerne store individ forskjeller. feks min L.Parahybana er snill som et lam. Det er mange faktaark her på RF. her er et feks Topp 10 begynner tarantellaer. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Ja, selv om det kanskje blir feil å sammenligne taranteller med f.eks husdyr har jeg merket meg at lynne kan variere mye fra art til art, og jeg ser stadig at L. Parahybana blir anbefalt til nybegynnere.. Noe som virker helt feil tatt i betraktning hvor gretten Uno her. Skal f.eks ingenting til for at det kommer en sky av hår.. Mens andre artfrender, som det nevnes her, er helt rolige og veldig håndterbare.
Tror jeg skal ta meg en tur i noen av de lokale butikkene for å høre med dem hva de kan tilby av pris og utvalg. Er som sagt lenge siden jeg har vært særlig aktiv på denne fronten, så er det noen som har anbefalinger på butikker i Trondheim? |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Sitat:
Siden du fikk den så billig, fikk du den sikkert for samme pris som de tok den inn for. Så er mulig at butikken var veldig grei med deg. Noen butikker legger på en god del for å tjene godt med penger for å ta inn "varer"
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
|
De sa til meg at grunnen til at jeg fikk den billigere var pga at når de tok inn taranteller så koster det litt å ta vare på den.
og når de tok den inn for meg så skulle de ikke ha noe ekstra ![]() Det har faren til en kamerat av meg erfart nar han har bestilt inn fisker derifra |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Sitat: