"
Gammel 11-10-2009, 02:32   #1
Reptilfreak

Nicolay15 sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Randaberg
Alder: 17
Meldinger: 22
Standard Skadet Tella!

Tarantellen min, en B. Smithi voksen jente, ga meg hjerteinfarkt ikveld!

Det hele begynte med at hun klatret på isoporbakgrunnen sin, som hun pleier å gjøre av og til. Hun kom opp til ventilasjonen som er metallnetting. Hun satte klørne på det fremste beinet sitt fast og prøvde og dra den til seg. Vet ikke hvordan det skjedde men hun begynte plutselig å blø! Jeg fikk heldigvis ikke panikk, men tok henne rolig ned og rusha ut etter superlim. Brukte litt superlim på enden av en vattpinne som jeg forsiktig tok på såret. Hun satt og slikka på den en stund, og nå går hun rundt og det ser ikke ut som hun blør lenger. Hun åt en siriss etterpå så håper alt går bra.

Noen som har hatt en skade som har tips på hvordan man forhindrer blødning?
Nicolay15 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-10-2009, 11:08   #2
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,005
Blog Entries: 1
Standard

da kan du ta litt potetmel
Galil er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-10-2009, 11:22   #3
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Du gjorde alt riktig syntes jeg.
men å forhindre tella skade er jo en annen sak.
Ikke ha skarpe ting i terrarie som den kan skade seg på, ikke kaktuser med pigger, ikke ha stor høyde i terrarie til bakkelevende teller, ta ut fordyr (feks sirisser) vis tellan ikke vil spise den.
La tellan være helt i fred ved hamskift osv. Ikke unødvendig håndter tellan.
Men uhell kan jo skje uansett. Har sett at noen teller kan bli hengene fast til rist i taket.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-10-2009, 14:41   #4
Reptilfreak

Nicolay15 sin avatar

Standard

Godt å høre

Skal tenke på det med potetmel hvis jeg skulle være så uheldig at det skjer igjen.

Har alt på plass når det gjelder forhindring av skade, men det er kanskje litt høyt for henne i buret. Har tenkt mye på det men spurte ei i dyrebutikken om hun hadde peiling på det. Hu sa at det gikk helt greit med en bakketarantell så lenge jeg hadde mye substrat i, kanskje en liten bakke opp mot bakgrunnen også.
Nicolay15 er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-10-2009, 19:58   #5
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 569
Blog Entries: 12
Standard

hvis det er sånn isoporbakgrunn kan du jo fjerne litt av toppen på den så hun ikke når risten på toppen? blir kanskje ikke så pent, men det hindrer i hvert fall at hun blir hengende der oppe.
Rawhin er online nå  
Svar med sitat
Gammel 12-10-2009, 12:46   #6
Reptilfreak

Nicolay15 sin avatar

Standard

Mja kunne jo forsåvidt gjort det men jeg har tenkt litt på om jeg heller skulle få til noe glass over bakgrunnen, eller glass isteden for ventilasjonen akuratt der? Det er to sånne rister på toppen, begge kan tas ut separat

♥ Ja til reptiler i Norge! ♥
Nicolay15 er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-10-2009, 15:26   #7
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 569
Blog Entries: 12
Standard

hvis det er rister som er foran og bak så kan du jo ta av den bakerste og bytte med glass. ventilasjonen er også veldig viktig.
Rawhin er online nå  
Svar med sitat
Gammel 12-10-2009, 19:48   #8
Reptilfreak

Nicolay15 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Rawhin Vis post
hvis det er rister som er foran og bak så kan du jo ta av den bakerste og bytte med glass. ventilasjonen er også veldig viktig.
Ja vet det, men syns det er litt høyt for henne å klatre og hun kan fortsatt sette seg fast i små hull drillet rett under lokket. Glass foran bakgrunnen hindrer jo klatringa, beholder begge ristene og dermed inge problem

♥ Ja til reptiler i Norge! ♥
Nicolay15 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skadet E.T psycholynx Pinnedyr, knelere og andre insekter 10 12-07-2009 22:54
Pinnedyr skadet!!! scarabid Pinnedyr 2 08-03-2008 13:10
"Litt" skadet slange Adriano Helse og sykdommer hos reptiler 15 22-11-2007 22:32
tror min rosea er skadet? Weds13 Taranteller 20 19-03-2007 21:07
-HJEEELP!!! Skorpionen min er skadet:( Miss_Loca Skorpioner 13 09-06-2005 14:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:32.