| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Randaberg
Alder: 17
|
Tarantellen min, en B. Smithi voksen jente, ga meg hjerteinfarkt ikveld!
Det hele begynte med at hun klatret på isoporbakgrunnen sin, som hun pleier å gjøre av og til. Hun kom opp til ventilasjonen som er metallnetting. Hun satte klørne på det fremste beinet sitt fast og prøvde og dra den til seg. Vet ikke hvordan det skjedde men hun begynte plutselig å blø! Jeg fikk heldigvis ikke panikk, men tok henne rolig ned og rusha ut etter superlim. Brukte litt superlim på enden av en vattpinne som jeg forsiktig tok på såret. Hun satt og slikka på den en stund, og nå går hun rundt og det ser ikke ut som hun blør lenger. Hun åt en siriss etterpå så håper alt går bra. Noen som har hatt en skade som har tips på hvordan man forhindrer blødning? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Du gjorde alt riktig syntes jeg.
men å forhindre tella skade er jo en annen sak. Ikke ha skarpe ting i terrarie som den kan skade seg på, ikke kaktuser med pigger, ikke ha stor høyde i terrarie til bakkelevende teller, ta ut fordyr (feks sirisser) vis tellan ikke vil spise den. La tellan være helt i fred ved hamskift osv. Ikke unødvendig håndter tellan. Men uhell kan jo skje uansett. Har sett at noen teller kan bli hengene fast til rist i taket. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Godt å høre
![]() Skal tenke på det med potetmel hvis jeg skulle være så uheldig at det skjer igjen. Har alt på plass når det gjelder forhindring av skade, men det er kanskje litt høyt for henne i buret. Har tenkt mye på det men spurte ei i dyrebutikken om hun hadde peiling på det. Hu sa at det gikk helt greit med en bakketarantell så lenge jeg hadde mye substrat i, kanskje en liten bakke opp mot bakgrunnen også. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
hvis det er sånn isoporbakgrunn kan du jo fjerne litt av toppen på den så hun ikke når risten på toppen? blir kanskje ikke så pent, men det hindrer i hvert fall at hun blir hengende der oppe.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Mja kunne jo forsåvidt gjort det men jeg har tenkt litt på om jeg heller skulle få til noe glass over bakgrunnen, eller glass isteden for ventilasjonen akuratt der? Det er to sånne rister på toppen, begge kan tas ut separat
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Ja vet det, men syns det er litt høyt for henne å klatre og hun kan fortsatt sette seg fast i små hull drillet rett under lokket. Glass foran bakgrunnen hindrer jo klatringa, beholder begge ristene og dermed inge problem
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skadet E.T | psycholynx | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 10 | 12-07-2009 22:54 |
| Pinnedyr skadet!!! | scarabid | Pinnedyr | 2 | 08-03-2008 13:10 |
| "Litt" skadet slange | Adriano | Helse og sykdommer hos reptiler | 15 | 22-11-2007 22:32 |
| tror min rosea er skadet? | Weds13 | Taranteller | 20 | 19-03-2007 21:07 |
| -HJEEELP!!! Skorpionen min er skadet:( | Miss_Loca | Skorpioner | 13 | 09-06-2005 14:02 |