| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2009
Sted: Vigra (Møre og Romsdal)
|
Vi er et ungt par som deler fascinasjonen for reptiler osv, og ønsker oss svært gjerne både gekko og tarantell. Selvfølgelig ikke før vi vet mer om det - og finner ut hva som passer for oss. Derfor har jeg meldt oss inn her, både fordi det virker som et godt og seriøst miljø, og fordi vi håper å finne ut hva som kan passe for oss, og informasjon om dyret vi bestemmer oss for (etter å forhåpentligvis fått hjelp fra dere?)
Vi er nybegynnere (kun vant med gnagere, hest, hund, katt, fugl og skipadder!), så beklager om det skulle dukke opp idiotiske spørsmål. Vi ønsker som sagt å få vite så mye som mulig før vi evt. går til anskaffelse av et dyr. Jeg er spesielt fascinert over taranteller, mens kjæresten har svært lyst på en leopard gekko (?), men vi gjør ingenting uten å ha så mye greie på dyret som mulig. Jeg har i alle fall bestemt meg (nesten, spørs hva dere sier) for en tarantell - det har vært et stort ønske svært lenge. Evt også leopard gekko til kjæresten - også spørs hva dere mener SPØRSMÅL: 1. Hvilken edderkopp vil dere anbefale for nybeggynere? Hadde vært fint med en som kan holdes, lite aggressiv og ikke biter "uten videre". Vil ha litt størrelse på den, og heller mer rolig enn vilter. 2. Hva er deres erfaring med leopard gekko? Kan de holdes osv? 3. Hvor får jeg kjøpt den evt. tarantellen du vil anbefale? Pris? Hvor finner jeg informasjon om denne type tarantell? Tusen hjertelig takk for svar!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Etter min mening så skal ingen taranteller "holdes". De er terrriedyr ikke kjæledyr.
Ellers vil jeg anbefale arter i Brachypelma familien, feks B.Smithi, B.Bohemei osv. De er rolige, flotte, medium størrelse, men de kan sparke mye hår. Grammostola familien har også fine taranteller, feks G.Rosea, G.Pulchra. Kjøp for all del privat, dyrebutikker selger taranteller til blodpris. Les masse på nett om forskjellige arter, se på bilder, les folks erfaring, og så finner den arten DERE vil ha. Folk liker forskjellige arter osv. Når dere har bestemt dere så begynn å se etter annonser for salg. Sesongen for postsending er nå snart over, så det vil nok være mindre til salg nå, enn feks til våren igjen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Det jeg mente med "Holde" er altså at det ikke skal være noe stort problem å løfte den opp og holde den om jeg må. Feks ved mistanke om sykdom, rengjøring av terrarrie osv
Da er det en fordel om jeg kan gjøre det uten så altfor store problemer.. Da skal jeg sjekke ut de navnene du har skrevet opp =) Skal ikke gå til anskaffelse av noe helt ennå, men jeg liker å ha en viss peiling på dyret før jeg kjøper det =) Takk for svar! =) |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: sørlandet:)
|
Sitat:
det er bare denne lille ulempen at hvis dem føler seg truet vil de slippe halen. hadde 1.1 for ikke lenge siden (solgt). hoa var den aktive pg den som løp frem til kanten av terrariet når man åpnet døre. altså denne jeg ble mest vandt til. denne kunne absolutt ikke holdes. hannen derimot bare dreit i det og krøp rundt over hele meg når den var ute. så spørsmålet om den kan holdes varierer fra dyr til dyr.
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Hvilken type gekko er bra å begynne med da? Kjæresten har veldig lyst på leopard gekko (tror det var det det het), men jeg vil ha så mye informasjon som mulig før jeg går til anskaffelse av et dyr
Også erfaring fra andre =)
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
du som vill ha en lite aktiv tarantell, vill jeg anbefale deg Grammastola rosea, dette er en tarantell som er lite agresiv, og er ikke no serlig aktiv.
her er no info om den ![]() http://www.invertebrater.net/TarCare...stolarosea.pdf
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk for tips
Vurderer virkelig denne Hvor får jeg kjøpt? Er ikke fan av å kjøpe noe som helst fra dyrebutikk. (Kun personlig mening, har ingenting imot dem som gjør det, bare så det er sagt!) |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| nybegynner, tarantella |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| hva ambefaler dere? | cookiejar22 | Skorpioner | 20 | 15-07-2008 00:36 |
| Til dere som bor i bergen | straymond | Småprat | 2 | 01-04-2008 00:17 |
| HAha dere må se den her | E.Spider | Småprat | 5 | 30-11-2007 17:25 |
| Hva har dere på bunn? | Elvis | Taranteller | 17 | 27-11-2007 20:32 |
| At dere tør!!! | orgorg | Helse og sykdommer hos reptiler | 14 | 13-10-2007 16:50 |