"
Gammel 29-07-2009, 08:39   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2009
Alder: 30
Meldinger: 3
Smile Ny i hobbyen.

Hei! Dette er det første innlegget mitt her inne, så vær snill mot meg!

Jeg fikk for to uker siden min første tarantell, den heter GG, og jeg synes det er utrolig spennende! Jeg kjøpte den på dyrebutikken i nærheten der jeg bor, og han som solgte meg den virket veldig troverdig og kunne fortelle masse om taranteller. I ettertid lurer jeg derimot på om alt han sa var riktig.

Han solgte meg det han kallte en "Chilensk tarantell". Jeg går ut ifra at arten da er en G.Rosea, og har behandlet den deretter. I motsetning til hva jeg har lest her inne sier han at de faktisk trenger mye fukt. Han mente vi burde spraye en gang om dagen inn i terrariet. Hvis det er en Rosea bør man vel egentlig ikke ha mer enn en vannskål inne i terrariet etter hva jeg har skjønt?

En annen ting er underlaget. Ser veldig mange her inne bruker torv. Jeg spurte selgeren hva han anbefalte, og han sa at tarantellen ikke bryr seg så veldig hva den går på, så det gikk mer på mine preferanser hvordan jeg ville det skulle se ut. Jeg endte opp med å kjøpe noe jeg ikke vet hva heter, men i korthet ser det ut som sort stein/sand. Dette var også samme underlag han i butikken brukte i buret hun satt i før vi kjøpte den. Er dette godt nok, eller burde vi bytte ut snarest?

Når det gjelder arten har jeg alltid gått ut ifra at det er en Rosea, men ble veldig i tvil etter jeg så et bilde Mariee hadde postet av sin lasiodora difficilis. Jeg synes min tella ser veldig lik ut denne. Jeg har ikke så mange gode bilder min enda, men det kommer.

Ellers synes jeg oppførselen dens innimellom er litt rar. Den forholder seg veldig rolig, men det regnet jeg med den skulle gjøre. En annen ting er at den ikke har prøvd hulen sin på de to ukene vi har hatt den. Trives den i åpent landskap?

Den oppfører seg også rart ovenfor maten sin hvor snålt det enn høres ut. Vi gir den sirisser, og det var ventet at den ikke altid kom til å spise dem med en gang. Det jeg synes er mer snodig er at den innimellom lar sirissene krype under den og ofte bli der. Den løfter seg til og med opp for å gi plass virker det som. Jeg har aldri sett den jakte noe særlig, men jeg har sett den spise. Da har den egentlig bare ventet på at en siriss skal gå bort til den istedenfor å gå til den selv virker det som. Jaja.

Dette ble kanskje mye dette, men det er fordi jeg engasjerer meg veldig nå, og synes det er kjempegøy og holde på med! Dere kommer nok til å høre mer fra meg.

Til slutt et lite bilde av vår kjære GG..

Feldon er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-07-2009, 10:20   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Oppland
Meldinger: 38
Standard

Hei.

Gratulerer med tella og velkommen hit
Angående spising, kan de finne på mye sært til tider, hvor mye og ofte de spiser er å veldig varierende. Har hørt om individer som ikke har spist på mange måneder uten egentlig grunn og fare for at det er noe galt i det. Kan jo hende det ligger ann til et hamskifte, se om abdormen(bakkroppen) begynner å bli mørk(sort) Denne prossesen tar ca noen uker .
Bunnstoffet, du nevner kan høres ut som Vermiculite, det holder godt på fuktigheten og kan være fint til typer som trenger høy fuktighet(75-85%) Rosea(50-60%) holder detmed en skål vann. Selv bruker jeg tiurtorv, den er kompakt og lett å grave huler/tunneler i for tellaene, men her er det jo sin egen smak som er avgjørende..
Svar med sitat
Gammel 29-07-2009, 10:42   #3
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Velkomen til forumet.

Ser ut til ar du har en G.rosea, som er den mest vanlige arten( "alle" her på forumet har begynt hobbyen med en slik)

Vermiculite er etter min mening bare egnet,når man blander det med torv,eller til adulte trelevende arter som skjelden er på substratet.

Til din ville jeg hatt 10-15 cm med torv(blandet med 30% Vermiculite om du har det liggende)
Vannskål (som du godt kan la renne litt over når du fyller den)
En rot/korkbark med liten hule under(enkelte individer graver seg en hule)

Når du mistenker at et hamskifte på vei som Lars 75 nevnte kan du godt heve fuktigheten litt ved å dusje substratet(ikke tarantellen)

Lykke til
allan er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-07-2009, 11:34   #4
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Velkommen hit til RF.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-07-2009, 13:01   #5
Reptilfreak

Standard

Takker for nyttige svar.
Tror dere missforsto meg litt angående maten. Hun spiser bra med mat, men det virker som hun nesten "lar seg herse" med av sirissene. Hehe. "Du skal under her, ja. Ja men da får jeg bare løfte meg opp litt da så du får plass".

Tror ikke det er hamskifte på vei. Lest en del om symptomene på det, og virker ikke som det skal skje i den nærmeste fremtid. Men når det skjer skal jeg nok dele mitt aller første vitne til hamskifte med dere. Gleder meg til det

Takk for varm velkomst.
Feldon er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-07-2009, 13:13   #6
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

Velkommen til hobbyen!

Har du bildet av terrariet ditt?

Sist endret av Miroxx; 29-07-2009 kl 13:20. Begrunnelse: leif :P
Miroxx er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-07-2009, 14:35   #7
Reptilfreak

Standard

Ja tok noen nå!

Det er ikke så pyntet enda. Det har en hule og en vannskål som er akkurat det hun trenger i følge selgeren på dyrebutikken. Vi har dog tenkt til å pynte den mer når vi finner noe artig å sette inn der.

Vedlagte miniatyrbilder
Ny i hobbyen.-dscf1282.jpg   Ny i hobbyen.-dscf1283.jpg   Ny i hobbyen.-dscf1284.jpg  
Feldon er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-07-2009, 14:52   #8
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Blog Entries: 4
Standard

Hei og velkommen til RF

Nå er ikke jeg sikker på hvilket substrat det der er, da jeg aldri har sett den der før
Men som nevnt tidligere så fungerer hvertfall torv veldig bra. (ca 80kr for 100liter på Plantasjen)
Du kan godt gi Rosea'n mer substrat enn det du har nå i tilfelle den vil grave.
Hvordan er substratet ditt? Er det "løst" eller litt hardt? Kan hun grave der uten at det raser sammen?
Når sant skal sies, så har min Rosea kun gravd en gang, og da gravde hun seg rett ned, og bryr seg svært lite om den hulen jeg laget til henne.

Når det kommer til fuktigheten så skal nok Rosea ha det litt tørrere enn de fleste dyrebutikker gir uttrykk for. Min liker det ikke vått hvertfall.

Det med sirissen er nok at den ikke er sulten og ikke bryr seg om den. Er ikke sirissen tatt etter 15 min, kan du godt ta den ut igjen. Hvis du kommer til med pinsetten da

Uansett, mine små tips. Og igjen, velkommen til RF

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-07-2009, 18:53   #9
Reptilfreak

cookiejar22 sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: østfold
Alder: 18
Meldinger: 489
Standard

det ser ut som svart akvarium sand ( noe det sikert er).
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvor stor er egentlig skorpion hobbyen? Androctonus Skorpioner 15 04-08-2011 19:02
Slikt skjer når hobbyen tar overhånd.. (The Sun) hell Småprat 6 15-03-2007 21:04
Vil gjerne ta opp igjen hobbyen min :) smørblomst Taranteller 15 14-02-2007 05:24
Dårlig reklame for hobbyen vår... skakksiden Media 17 27-10-2006 12:52
Hvor lenge har dere holdt på med reptil/småkryp hobbyen? sandtrøen Småprat 37 06-09-2006 21:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:10.