| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 26
|
Hei! Jeg har en avic som jeg har kjøpt fra utlandet, og den ligger i fortollingssentralen i Oslo... er kanskje redd for at de har åpnet pakka... :S håper ikke de har gjort det... og eventuelt hvor mange dager kan en avicularia leve inni en god forpakning?
MvH Glenn Thomas |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2009
Sted: Farsund
Alder: 22
|
Hmmm.. Hvor var d du kjøpte den fra?? Jeg har selv nettop bestilt en fra Danmark som kommer i løpet av neste uke. Så håper jo ikke d samme skjer med den:S
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Det er ikke ulovlig å importere taranteller, så du trenger ikke bekymre deg for om de har åpnet pakken eller ikke. Med mindre selger ikke har lagt en lapp oppi som forteller at pakken inneholder en levende tarantell, og tollerne har åpnet boksen med selve dyret i. Jeg kan tenke meg at du isåfall har litt større problemer.
Når pakker blir stoppet i tollen, er det vanligvis verdien på den tollerne er interessert i. Om den er stoppet, vil du få brev i posten i løpet av 2-10 dager (varierer veldig etter egen erfaring) som sier at du har en ufortollet sending, og ber deg sende kvittering og en detaljert beskrivelse av innholdet i pakken. Før jeg skaffet meg importtillatelser (finnes egne tråder om dette) for de slektene jeg importerer, pleide jeg bare å skrive noe à la "levende skorpioner av artene XX XX, ingen importtillatelse nødvendig ifølge Direktoratet for naturforvaltning (som også er korrekt). Dette fungerte helt uten problemer for min egen del. Dog har man jo hørt om dem som har problemer med tollen, av denne grunn er importtillatelse anbefalt. Her hvor jeg bor er det rimelig milde temperaturer for tiden, med dagtemper på 20-25 grader. Under slike forhold vil et dyr klare seg rimelig lenge i en pakke liggende på et svalt lager, sannsynligvis opptil flere uker. Med temperaturer som vi hadde tidligere i sommer derimot, med dagtemper på 30+, vil dyret være under sterk risiko uansett hvor lenge det ligger i pakken. Så svaret på dette spørsmålet avhenger mye av temperaturen på lageret dyret ligger på. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk for en Detaljert forklaring... etter sporingen og bedømme så har pakka kommet 1 hakk videre enn tollstasjonen så nå får vi se
venter i spenning
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
fikk avicen i dag! i god form og i rolig humør!
wuuhoo!
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: østfold