"

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-07-2009, 20:59   #1
Reptilfreak

Seppola89 sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Sted: Farsund
Alder: 22
Meldinger: 36
Cool Min Bertil (Mexican red knee)

Jeg er nybegynner når d gjelder taranteller, jeg skaffet meg en Mexican red knee spiderlings, og satt den oppi ett terrarie på 30x30x30 cm, relativt tidlig. Men den har skiftet ham og spiser, så da har den d vel bra?? Men spørsmålet mitt er egentlig om man skal skifte på bunnmassen? Jeg bruker bark, og på dyrebutikken sa dem at d skulle skiftes på 1 gang i mnd? stemmer dette?? Anyone, help me!!
Seppola89 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-07-2009, 21:11   #2
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,005
Blog Entries: 1
Standard

Hvor stor er tarantellen din ?

du bør bruke ugjødslet tiurtorv.
Galil er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-07-2009, 21:15   #3
Reptilfreak

Seppola89 sin avatar

Standard

3-4 cm i ben spenn ca. Jeg har hørt man skal bruke d, men han klarer fint å grave i dette oxo, så d burde vel gå greit? men kan du svare på spørsmålet mitt? hehe
Seppola89 er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-07-2009, 21:31   #4
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,005
Blog Entries: 1
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Seppola89 Vis post
3-4 cm i ben spenn ca. Jeg har hørt man skal bruke d, men han klarer fint å grave i dette oxo, så d burde vel gå greit? men kan du svare på spørsmålet mitt? hehe

et terrarie på 30*30*30 er altfor stort til en så liten tarantell !

en plastikkboks på denne størrelsen er passe

disse kan du få kjøpt på clas olson for 35-50 kr
Min Bertil (Mexican red knee)-picture0060.jpg
Galil er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-07-2009, 21:45   #5
Reptilfreak

Seppola89 sin avatar

Standard

tusen takk men den har vært veldig nærvøs den første tiden, den satt oppe på hygrometeret i en mnd ca, den skiftet oxo ham der oppe, så er d så lurt å gjøre dette nå som den har slått seg til ro?
Seppola89 er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-07-2009, 22:10   #6
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Dette har blitt svart på en del ganger før, så du må gjerne ta et søk i forumet før du starter en ny tråd

Men nei; du trenger ikke å bytte bunndekket før det eventuelt oppstår et problem som f.eks angrep av mugg eller utbrudd av midd. At dyrebutikken ba deg å bytte hver måned betyr bare at de ønsker å selge deg enda mer av den allerede grovt overprisede og dårlig egnede barken.
Barken (som ofte kommer fra nåletrær) inneholder stoffer som naturlig ikke er bra for mange virvelløse dyr, og i tillegg kan de skarpe barkbitene skrape opp bakkroppen til dyret når den blir litt større. Selv om tarantellen din kan leve hele livet sitt på et underlag av bark og tilsynelatende ha det fint så er det altså en sjanse å ta. Torvjord er billigere og bedre på alle måter
At tarantellen din sitter på hygrometeret og faktisk velger å bytte ham der oppe, kan veldig godt bety at den er misfornøyd med underlaget

Størrelsen på terrariet ditt er helt flott. Så lenge du passer på at edderkoppen faktisk får tak i maten sin så er det ingen problem. Fôrdyr som gjemmer seg kan komme frem og skade edderkoppen din mens den har hamskifte, for da er den myk og helt forsvarsløs.
Svar med sitat
Gammel 05-07-2009, 22:25   #7
Reptilfreak

weto sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
Meldinger: 247
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

Sitat:
Jeg er nybegynner når d gjelder taranteller, jeg skaffet meg en Mexican red knee spiderlings, og satt den oppi ett terrarie på 30x30x30 cm, relativt tidlig. Men den har skiftet ham og spiser, så da har den d vel bra?? Men spørsmålet mitt er egentlig om man skal skifte på bunnmassen? Jeg bruker bark, og på dyrebutikken sa dem at d skulle skiftes på 1 gang i mnd? stemmer dette?? Anyone, help me!!
Du skal ikke skifte på bunnmaterialet en gang pr. mnd. Det kan gå et år +/- før det skiftes. Dyrebutikken har tydeligvis ikke peiling

Jeg bruker kun torv nå, men har tidligere brukt andre bunnsubstrater som f.eks reptilbark, men er ikke å anbefale for taranteller. Du bør skifte substatet til torv. (Du kan som en nødløsning ha torv oppå barken, dersom du ikke vil innrede helt på nytt enda).

Jeg har latt flere av mine tidligere spiderlings vokse opp i 30x30x30cm terrarie, og det har for så vidt gått greit. Men det er vanskeligere for edderkoppen å finne maten dersom du bare dumper den oppi et så stort terrariet. Men du kan fóre med pinsett, så ser du lett om tellaen er sulten. Jeg bruker ofte de minste pet-boksene som selges i dyrebutikk til spiderlings nå, og synes det funker bra.
weto er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-07-2009, 22:34   #8
Reptilfreak

Seppola89 sin avatar

Standard

Tusen takk skal du ha!! D svarte på alt jeg lurte på egentlig! Men hvor kan jeg få kjøpt sånn torv?
Seppola89 er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-07-2009, 23:26   #9
Reptilfreak

weto sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
Meldinger: 247
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

Sitat:
Tusen takk skal du ha!! D svarte på alt jeg lurte på egentlig! Men hvor kan jeg få kjøpt sånn torv?
Enten på et plantesenter eller på Felleskjøpet. Noen steder har de Tiurtorv og andre steder Naturtorv. Begge gjør samme nytten.
weto er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
bestemme kjønn på white knee synapse Taranteller 9 11-11-2008 23:49
Identifisering: Striped knee tarantell? Deniz Taranteller 33 13-06-2008 13:14
Brachypelma smithi - Mexican Red-Knee Halgeir Tarantellfakta 0 17-01-2007 17:38

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:09.