| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2009
Sted: Farsund
Alder: 22
|
Jeg er nybegynner når d gjelder taranteller, jeg skaffet meg en Mexican red knee spiderlings, og satt den oppi ett terrarie på 30x30x30 cm, relativt tidlig. Men den har skiftet ham og spiser, så da har den d vel bra?? Men spørsmålet mitt er egentlig om man skal skifte på bunnmassen? Jeg bruker bark, og på dyrebutikken sa dem at d skulle skiftes på 1 gang i mnd? stemmer dette?? Anyone, help me!!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
3-4 cm i ben spenn ca. Jeg har hørt man skal bruke d, men han klarer fint å grave i dette oxo, så d burde vel gå greit? men kan du svare på spørsmålet mitt? hehe
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
|
Sitat:
et terrarie på 30*30*30 er altfor stort til en så liten tarantell ! en plastikkboks på denne størrelsen er passe disse kan du få kjøpt på clas olson for 35-50 kr
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
tusen takk
men den har vært veldig nærvøs den første tiden, den satt oppe på hygrometeret i en mnd ca, den skiftet oxo ham der oppe, så er d så lurt å gjøre dette nå som den har slått seg til ro?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Dette har blitt svart på en del ganger før, så du må gjerne ta et søk i forumet før du starter en ny tråd
![]() Men nei; du trenger ikke å bytte bunndekket før det eventuelt oppstår et problem som f.eks angrep av mugg eller utbrudd av midd. At dyrebutikken ba deg å bytte hver måned betyr bare at de ønsker å selge deg enda mer av den allerede grovt overprisede og dårlig egnede barken. Barken (som ofte kommer fra nåletrær) inneholder stoffer som naturlig ikke er bra for mange virvelløse dyr, og i tillegg kan de skarpe barkbitene skrape opp bakkroppen til dyret når den blir litt større. Selv om tarantellen din kan leve hele livet sitt på et underlag av bark og tilsynelatende ha det fint så er det altså en sjanse å ta. Torvjord er billigere og bedre på alle måter ![]() At tarantellen din sitter på hygrometeret og faktisk velger å bytte ham der oppe, kan veldig godt bety at den er misfornøyd med underlaget Størrelsen på terrariet ditt er helt flott. Så lenge du passer på at edderkoppen faktisk får tak i maten sin så er det ingen problem. Fôrdyr som gjemmer seg kan komme frem og skade edderkoppen din mens den har hamskifte, for da er den myk og helt forsvarsløs.
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
|
Sitat:
![]() Jeg bruker kun torv nå, men har tidligere brukt andre bunnsubstrater som f.eks reptilbark, men er ikke å anbefale for taranteller. Du bør skifte substatet til torv. (Du kan som en nødløsning ha torv oppå barken, dersom du ikke vil innrede helt på nytt enda). Jeg har latt flere av mine tidligere spiderlings vokse opp i 30x30x30cm terrarie, og det har for så vidt gått greit. Men det er vanskeligere for edderkoppen å finne maten dersom du bare dumper den oppi et så stort terrariet. Men du kan fóre med pinsett, så ser du lett om tellaen er sulten. Jeg bruker ofte de minste pet-boksene som selges i dyrebutikk til spiderlings nå, og synes det funker bra. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk skal du ha!!
D svarte på alt jeg lurte på egentlig! Men hvor kan jeg få kjøpt sånn torv?
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| bestemme kjønn på white knee | synapse | Taranteller | 9 | 11-11-2008 23:49 |
| Identifisering: Striped knee tarantell? | Deniz | Taranteller | 33 | 13-06-2008 13:14 |
| Brachypelma smithi - Mexican Red-Knee | Halgeir | Tarantellfakta | 0 | 17-01-2007 17:38 |