"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Taranteller og skorpioner Hvor ofte skifter chilenske roser (Grammostola rosea) ham?

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31-05-2009, 18:00   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2009
Meldinger: 2
Question Hvor ofte skifter chilenske roser (Grammostola rosea) ham?

Jeg har nettopp fått meg en chilensk rose, og er kjempefornøyd!
I forbindelse med dette lurer jeg på en del småting, i følge dyrebutikken hvor jeg kjøpte henne(jeg håper det er ei jente) er hun 4-5 år gammel og har vært hos noen andre før jeg kjøpte henne. Men i løpet av disse årene har hun bare skiftet ham 2 ganger, er dette normalt?
Da jeg kjøpte henne sa de også at hun skal skifte ham snart, hun hadde sluttet å spise for noen dager siden, dette er nå litt over en uke siden, men ingen ting er skjedd enda. For noen dager siden puttet jeg en siriss i terrariet for å se om hun spiste, men det ente med at sirissen gjømte seg bak Anna(som hun heter) da jeg skulle fiske den opp igjen dagen etter.
I dag løftet hun forbenene og truet meg når jeg skulle skifte vann, noe ikke har gjort før. I tillegg virker hun nervøs, er dette tegn på at hun skal skifte ham?

Håper noen kan svare på alle spørsmålene, som nybegynner med taranteller er jeg litt uskker!
Takk!
AndreasT er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-05-2009, 18:29   #2
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
Meldinger: 882
Blog Entries: 3
Standard

Hei Andreas og velkommen til forum.
Rosea er en underlig krabat. Det vil være lettest å svare på spørsmålet ditt om du gir oss størrelsen på Anna. Størrelse på taranteller måles fra tuppen av det ene forbeinet til tuppen av det motsatte bakbeinet.
En voksen rosea vil ikke ha behov for å skifte ham så ofte, rett og slett på grun av at den ikke vokser no særlig lenger. Voksne hunner kan godt gå 2 år uten å skifte.
Når det gjelder spisinga så blir roseaen enda mer sær. Disse dyrene kan gå lange perioder uten å ta mat uten at man kan lese noe mer i det. Mange her på forum, meg selv inkludert, har sett sin rosea gå på faster av over ett års varighet. Utrolig, men en av tingene som gjør disse dyrene så interessante.
Det at hun løftet forbeinene til deg trenger ikke bety en trussel. Det kan være at hun skvatt av det store ukjente (handa di) som plutselig befant seg i "luftrommet" hennes. Om hun samtidig viste deg hoggtennene så er det selvfølgelig en annen sak.
Om du nettopp har fått henne hjem og i nytt terrarium er det en god ide å la henne være mest mulig i fred i noen uker. Hun trenger tid til å bli trygg å sitt nye hjem og for å etablere et territorie.

Post gjerne bilder av henne og terrariet hennes så kan vi sikkert gi deg flere råd og tips
Jonas er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-06-2009, 18:37   #3
Reptilfreak

Medlem siden: May 2009
Meldinger: 2
Standard

takk for svar!
her legger jeg ut bilde av terrariet, sett rett ovenfra, hun har en hule under rota i nedre høyre gjørne. Er mer enn glad for tips på hvordan jeg kan forbedre det!
Hvor høy luftfuktighet skal roseaer ha? jo mer jeg leser på internett, jo mer forvirra blir jeg, har funnet alt fra 40% til 80% :S

underlaget i terrariet er ca 50/50 med terrariumbark og jord.
AndreasT er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-06-2009, 19:28   #4
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 568
Blog Entries: 12
Standard

når det gjelder fuktigheten, så klarer rosea seg helt fint med helt normal luftfuktighet. en vannskål i terraet gir nok fukt for disse dyrene. har lest noen steder selv at de skal ha det helt tørt, så du burde ikke bekymre deg for dette. så lenge den har vannskåla si så er den fornøyd.

selv synes jeg terraet ser helt greit og oversiktlig ut. pent med litt planter hvis det var bark du hadde i er det vel ikke lenge før noen sier du skal bytte til tiurtorv som ikke er gjødslet. selv bruker jeg veksttorv fra Hageland, og den har funket helt fint for meg, bortsett fra et lite muggproblem av og til, men siden rosea skal ha det helt tørt, er ikke mugg noe problem.

og velkommen i hobbyen
Rawhin er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
chilensk rise, hamskifte, nybegynner

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvor ofte og hvor mye fôrer dere? nemesis230ce Boa og pyton 10 30-03-2009 10:31
Hvor ofte/mye burde jeg mate min axolotl? Bichirmon Salamandere 2 01-05-2008 22:40
Hvor ofte legger pinnedyr egg? Vimse Pinnedyr 8 18-02-2008 21:52
hvor ofte skal jeg mate? aerox Taranteller 9 31-01-2008 06:07
Skife substrat, hvor ofte? knertefanten Taranteller 2 26-02-2007 11:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:09.