| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2009
|
Jeg skal innen 1 august starte opp ny dyrebutikk her.
har aldri hatt taranteller eller skorpioner i den dyrebutikken jeg jobber i nå. ( så har ikke peiling) før jeg kan lære meg all fakta om disse dyrene så må jeg vite hva de trives best i . Jeg har tenkt å selge/ha rød chilener som tarantell her i begynnelsen. skorpion også, men er ikke sikker på hvilken. så hva slags størrelse må jeg ha på terrariene for at de skal trives godt? vil gjerne ha det mest mulig luksus for 'dyrene', så hva trengs inni terrariet? om jeg ikke tar helt feil så skal jeg ha: tiurtorv som bunnlag, ei skål med vann (uten svamp?), ei fin hule som gjemmested, falske planter og varmematte. håper dere kan si hva som er det aller aller aller beste for taranteller og skorpioner =) planen er å få imazo til å lage terrariereol til helga , så tusen takk for kjappe svar!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
30x30x30 terra er nok for de fleste tellaer. Varme - 24-28 grader er fin fint til de fleste tellaer. Fuktighet - varierer men f.eks til rød chile trenger du ikke noe annen fuktighet enn en vannskål inni terra (trenger ikke svamp). Av skorpioner er det greit å ha p.imperator, p.cavimanus og slike arter med lite gift og lav aggressivitet. Til en P.Imperator (Keiserskorpion) kan du ha et 30x30x30 terra med 10-15 cm tiurtorv i bunnen av terra som h*n kan grave i og lage huler. Ha en rot oppi eller noe som h*n kan gjemme seg under. Vannskål er greit men den skal helst være grunn. PS skorpioner har "pustehull" på magen (buken tror jeg) så de er litt utsatt for å drukne, men dette skal gå fint
Keiserskorpion skal ha litt høy fuktighet; 65-85% (ikke under 65, da blir de sløve og kan matvegre). Her gjør MANGEEE dyrebutikker feil og tror det er en ørkenlevende skorpion.Varme i keiserburet kan være ca 25-32 grader. Jeg ville hatt sånn ca 28/29 grader. Hvis du skal ha flere keisere i samme terra må de ha større grunnflate og flere gjemmesteder. For 2 keisere i ett terra kan du ha ca 45x35x30 (noe i den dur). Ha sånn 4 gjemmesteder og gi dem mat oftere enn hvis du bare hadde hatt en keiser i terra. Ble kanskje et langt og litt vanskeligoglese-svar dette her men det får gå ![]() PS: du kan med fordel senke temperaturen et par grader om natten i alle terraene. Det vil føles mer naturlig for dyrene.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk =)
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Sted: sørlandet.
Alder: 14
|
ville hatt terrarie til tarantellane og skorpionene i et lite å varmt rom da slipper du å tenke så mye på tempratur...ville hatt dør inn til de
så ikke den varme lufta går ut...teip igjen lukke/skivedøra så ikke kundene kan ta de opp!!(teip med en teip som ikke lager merker når du drar de av!)håper dette kunne hjelpe deg hilsen grammostola rosea..
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
teip igjen døra inn til terrarie så ikke folk kan åpne døra
sjønner! ho skal jo starte dyrebutikk.........
|
|
|
#7 |
|
Moderator
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
|
Siden det er en dyrebutikk du skal starte og drive vil du kanskje gjøre deg selv en bjørnetjeneste ved å bruke tiurtorv... Du skal jo tjene penger...
![]() Jeg ville heller undersøkt hva leverandørene dine kan skaffe deg av terrariumsubstrat. Mange tilbyr noe som kalles cocos humus som er mosa coccosskall tørket og presset i brikker. Tilsett vann og vips så har du et helt rent og flott terrasubstrat. Denne typen bruker jeg : Terrariengrund günstig bei zooplus: Terrarium Humus Brick , kjempefint ![]() Ellers så vil jeg gi deg kompliment for at du faktisk tar deg bryet med å sette deg inn i hold av hobbydyr før du begynner å selge de. Hadde bare alle dyrebutikk-folk gjort som deg
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Sitat:
Men jeg har sett mange dyrebutikker som ikke har lås i det heletatt.....
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
|
Det har vært mange diskusjoner på Reptilfreaks om dyrebutikkenes valg av bunnsubstrat, siden de fleste bruker bark. Det jeg tror jeg kan huske var vell hovedargumentet at tellaer graver seg ned, som fører til at kunden ikke får sett hva den kjøper. Det jeg vil foreslå er at du også henger opp et bilde av tellaen på terraene
![]() Jeg ble virkelig glad når jeg leste at faktisk noen dyrebutikkeiere bryr seg om dyra sine, gratulerer og lykke til
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
ja det er nok sant ..men det går jo ikke ann vis du har skivedør! da ville jeg brukt teip
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Dyrebutikk i Strømstad | Crispy | Småprat | 29 | 10-04-2011 07:13 |