"

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19-05-2009, 12:35   #1
Reptilfreak

Lovesoul sin avatar

Medlem siden: May 2009
Meldinger: 44
Standard terrarier i dyrebutikk

Jeg skal innen 1 august starte opp ny dyrebutikk her.
har aldri hatt taranteller eller skorpioner i den dyrebutikken jeg jobber i nå. ( så har ikke peiling)
før jeg kan lære meg all fakta om disse dyrene så må jeg vite hva de trives best i .
Jeg har tenkt å selge/ha rød chilener som tarantell her i begynnelsen. skorpion også, men er ikke sikker på hvilken.

så hva slags størrelse må jeg ha på terrariene for at de skal trives godt?
vil gjerne ha det mest mulig luksus for 'dyrene', så hva trengs inni terrariet?

om jeg ikke tar helt feil så skal jeg ha: tiurtorv som bunnlag, ei skål med vann (uten svamp?), ei fin hule som gjemmested, falske planter og varmematte.
håper dere kan si hva som er det aller aller aller beste for taranteller og skorpioner =)

planen er å få imazo til å lage terrariereol til helga , så tusen takk for kjappe svar!
Lovesoul er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-05-2009, 12:59   #2
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,634
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

30x30x30 terra er nok for de fleste tellaer. Varme - 24-28 grader er fin fint til de fleste tellaer. Fuktighet - varierer men f.eks til rød chile trenger du ikke noe annen fuktighet enn en vannskål inni terra (trenger ikke svamp). Av skorpioner er det greit å ha p.imperator, p.cavimanus og slike arter med lite gift og lav aggressivitet. Til en P.Imperator (Keiserskorpion) kan du ha et 30x30x30 terra med 10-15 cm tiurtorv i bunnen av terra som h*n kan grave i og lage huler. Ha en rot oppi eller noe som h*n kan gjemme seg under. Vannskål er greit men den skal helst være grunn. PS skorpioner har "pustehull" på magen (buken tror jeg) så de er litt utsatt for å drukne, men dette skal gå fint Keiserskorpion skal ha litt høy fuktighet; 65-85% (ikke under 65, da blir de sløve og kan matvegre). Her gjør MANGEEE dyrebutikker feil og tror det er en ørkenlevende skorpion.
Varme i keiserburet kan være ca 25-32 grader. Jeg ville hatt sånn ca 28/29 grader. Hvis du skal ha flere keisere i samme terra må de ha større grunnflate og flere gjemmesteder. For 2 keisere i ett terra kan du ha ca 45x35x30 (noe i den dur). Ha sånn 4 gjemmesteder og gi dem mat oftere enn hvis du bare hadde hatt en keiser i terra.

Ble kanskje et langt og litt vanskeligoglese-svar dette her men det får gå

PS: du kan med fordel senke temperaturen et par grader om natten i alle terraene. Det vil føles mer naturlig for dyrene.

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-05-2009, 08:26   #3
Reptilfreak

Lovesoul sin avatar

Meldinger: 44
Standard

Tusen takk =)
Lovesoul er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-05-2009, 12:28   #4
Reptilfreak

grammostola rosea sin avatar

Sted: sørlandet.
Alder: 14
Meldinger: 21
Blog Entries: 2
Talking

ville hatt terrarie til tarantellane og skorpionene i et lite å varmt rom da slipper du å tenke så mye på tempratur...ville hatt dør inn til deså ikke den varme lufta går ut...teip igjen lukke/skivedøra så ikke kundene kan ta de opp!!(teip med en teip som ikke lager merker når du drar de av!)

håper dette kunne hjelpe deg hilsen grammostola rosea..
Svar med sitat
Gammel 27-05-2009, 13:01   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av grammostola rosea Vis post
ville hatt terrarie til tarantellane og skorpionene i et lite å varmt rom da slipper du å tenke så mye på tempratur...ville hatt dør inn til deså ikke den varme lufta går ut...teip igjen lukke/skivedøra så ikke kundene kan ta de opp!!(teip med en teip som ikke lager merker når du drar de av!)
Du må ikke teipe igjenn luftingen grammostola rosea, lukker du igjen for luftingen vil du få et fukt problem som igjen kan føre til mugg. Luftingen i terrariene er der for en grunn! For å få opp temperaturen bruker man f.eks varmematter.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-05-2009, 13:11   #6
Reptilfreak

Angry mente det ikke sånn da

teip igjen døra inn til terrarie så ikke folk kan åpne døra sjønner! ho skal jo starte dyrebutikk.........
Svar med sitat
Gammel 27-05-2009, 13:14   #7
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
Meldinger: 882
Blog Entries: 3
Standard

Siden det er en dyrebutikk du skal starte og drive vil du kanskje gjøre deg selv en bjørnetjeneste ved å bruke tiurtorv... Du skal jo tjene penger...

Jeg ville heller undersøkt hva leverandørene dine kan skaffe deg av terrariumsubstrat. Mange tilbyr noe som kalles cocos humus som er mosa coccosskall tørket og presset i brikker. Tilsett vann og vips så har du et helt rent og flott terrasubstrat.
Denne typen bruker jeg : Terrariengrund günstig bei zooplus: Terrarium Humus Brick , kjempefint

Ellers så vil jeg gi deg kompliment for at du faktisk tar deg bryet med å sette deg inn i hold av hobbydyr før du begynner å selge de. Hadde bare alle dyrebutikk-folk gjort som deg
Jonas er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-05-2009, 19:32   #8
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av grammostola rosea Vis post
teip igjen døra inn til terrarie så ikke folk kan åpne døra sjønner! ho skal jo starte dyrebutikk.........
Jeg tror det er bedre med nøkkel-lås i en dyrebutikk, teip er jo lett å ta av.
Men jeg har sett mange dyrebutikker som ikke har lås i det heletatt.....
Svar med sitat
Gammel 27-05-2009, 21:44   #9
Reptilfreak

Euble_m sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 59
Standard

Det har vært mange diskusjoner på Reptilfreaks om dyrebutikkenes valg av bunnsubstrat, siden de fleste bruker bark. Det jeg tror jeg kan huske var vell hovedargumentet at tellaer graver seg ned, som fører til at kunden ikke får sett hva den kjøper. Det jeg vil foreslå er at du også henger opp et bilde av tellaen på terraene

Jeg ble virkelig glad når jeg leste at faktisk noen dyrebutikkeiere bryr seg om dyra sine, gratulerer og lykke til
Svar med sitat
Gammel 29-05-2009, 21:43   #10
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kristian262 Vis post
Jeg tror det er bedre med nøkkel-lås i en dyrebutikk, teip er jo lett å ta av.
Men jeg har sett mange dyrebutikker som ikke har lås i det heletatt.....

ja det er nok sant ..men det går jo ikke ann vis du har skivedør! da ville jeg brukt teip
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Dyrebutikk i Strømstad Crispy Småprat 29 10-04-2011 07:13
Svensk dyrebutikk? mr.turtle Reptiler 5 26-12-2008 15:49
Taranteller i dyrebutikk. Zatii Taranteller 17 29-04-2008 07:06
Dyrebutikk i Oslo? Viridovipera Småprat 12 21-09-2007 12:15
Terrarium i dyrebutikk nidhogg Andre insekter 7 07-12-2005 07:58

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:08.