"

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24-03-2009, 21:20   #1
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,005
Blog Entries: 1
Question Tips / Erfaringer angående bitt

Når man har blir bitt av en tella eller stukket av en skorpion.

Er det en måte å få gifta ut av bitt/stikk såret eller er det bare å vente og vegre seg mot smertene.

Hva er deres erfaringer ?
Galil er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-01-2010, 17:52   #2
Reptilfreak

Rajn sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 49
Standard Ikke farlig

Tella bitt er ikke farlige med mindre du er allergisk, vet ikke med skorpioner men dette er jo skapninger laget for å drepe små byttedyr, ikke store mennesker ^^
Rajn er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-01-2010, 17:54   #3
Reptilfreak

cookiejar22 sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: østfold
Alder: 18
Meldinger: 489
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Rajn Vis post
Tella bitt er ikke farlige med mindre du er allergisk, vet ikke med skorpioner men dette er jo skapninger laget for å drepe små byttedyr, ikke store mennesker ^^
er mange som har død av skorpionstikk.
Svar med sitat
Gammel 02-01-2010, 18:19   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Rajn Vis post
Nettopp her problemet er.. Hvem vet om man er allergisk eller ikke før man har blitt bitt. En annen sak som også spiller inn er hvor man har blitt bitt.

Galil: Har du blitt stukket/bitt?
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-01-2010, 18:31   #5
Reptilfreak

Rajn sin avatar

Standard

som jeg sa, jeg vet ikke om skorpioner men jeg har aldri reagert når jeg er blitt bitt av min A. avicularia.
Kunne jeg dødd om jeg ble bitt ett annet sted altså?
Rajn er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-01-2010, 18:47   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Nå er ikke jeg noen ekspert på tarantellaer eller skorpioner. Men det er ikke samme gift og virkemåte i en skorpion og en tarantella. Det er også varierende styrkegrad på giften fra art til art.
Hvor du blir bitt har definitivt noe å si.. Blir du bitt f.eks i tungen eller leppen kan dette være farlig, selv om giften i seg selv ikke er sterkere enn et vepsestikk. Derfor skal man aldri la slike dyr gå i aniktet på en.
Husker jeg ikke feil var det et medlem her inne som fikk seg et ufrivillig sykehus opphold etter at vedkommende ble bitt i leppen av en tarantell.

Jeg er sikker på at noen med god erfaring på skorpioner og tarantellaer kan forklare dette vesentlig bedre enn meg.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-01-2010, 18:54   #7
Reptilfreak

madsarn89 sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: hønefoss :P
Alder: 23
Meldinger: 170
Standard

Hey! A Scorpion Stung Me!
Scorpion Stings - Scorpion Bite - What To Do If You Are Stung By a Scorpion
Spider Bites - Spider Bite Symptoms - Symptoms of Spider Bites
madsarn89 er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-01-2010, 19:01   #8
Reptilfreak

Rajn sin avatar

Standard

ja jeg har bare blitt bitt i håndleddene og fingre og sånn men jeg har hørt noen skrekkhistorier jeg også
Rajn er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-01-2010, 21:04   #9
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Man kan jo alltids dra til legen å ta en allergitest da, FØR man skaffer seg et slikt dyr dersom man er redd for å dø dersom en blir bitt eller stukket. Men hvis en i det hele tatt er redd for at en skal dø ved anskaffelse av slikt dyr så burde man ganske greit holde seg unna dyra.

Jeg vil nok holde med det Frogger sier, om at en kan reagere forskjellig avhengig av hvor en har blitt bitt/stukket. Unnskyld at jeg uttaler meg slik jeg gjør nå, men jeg synes at folk som dytter dyrene opp i fjeset er dumme. En burde ikke plassere dyra i fjeset for det er jo uansett ikke et trivelig sted å bli bitt uansett hva slags dyr det gjelder. Og det hele kommer jo an på hvordan dyr det er og fra hvilken slekt dyret stammer fra med tanke på hvor potent giften er.

Tilbake til det Galil startet tråden med: "Er det en måte å få gifta ut av bitt/stikk såret eller er det bare å vente og vegre seg mot smertene" Jeg har aldri blitt bitt selv av mine dyr, men jeg har fått for meg ofte at en kan kutte opp/lage snitt i det området du har blitt bitt, og presse ut blodet som da er infisert av giften som da igjen KAN føre til at du kanskje ikke vil oppleve de samme symptomene som hvis all giften er i blodet. Min lille tanke om saken, vet ikke om det funker men synes det høres fornuftig ut
Svar med sitat
Gammel 02-01-2010, 21:32   #10
Reptilfreak

Rajn sin avatar

Standard

Kan man ikke bare ta en crocodile dundee og suge det ut av såret
Rajn er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Positive erfaringer med lys simulering. Frogger Terrarier 9 18-02-2009 16:42
Olivenpython - noen erfaringer/kunnskap? Viridovipera De "ekstra" eksotiske herptilene 5 30-08-2008 02:35
Deres erfaringer med tarantellhår pinnedyr Taranteller 23 29-12-2007 13:17
Bronchocela cristatella, egne erfaringer Repti_queen Andre øgler 5 07-11-2007 09:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:04.