| Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Fredrikstad
Alder: 27
|
Jeg er ny her inne og har lest igjennom en del av forumet ang tellaer..
Jeg har over hodet INGEN erfaring med tellaer, men har fått MYE god info og gode råd her inne.. Men har fortsatt noen spørsmål.. Kan jeg ha levende planter i terraet? som f.eks Aloe Vera plante eller andre giftfrie planter.. Jeg har kjøpt en tella av en kompis og aner ingenting om den. ( 2 uker siden ) Ikke hvor gammel den er eller hvilket kjønn den er.. Jeg tror det er en G.rosea jeg har, utfra det jeg har blitt fortalt her inne ![]() Hvor eller evt. hvordan kan jeg selv finne ut alder og kjønn? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
|
Du kan ha hvilken som helst plante inni der, så lenge den ikke er sprøytet!
Hvor stor er tarantellen din? Vanskelig og kjønnsbestemme om den ikke er adult, da må man se inni hammet. Legg ut bilde av terra og tarantellen din da?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Har bilde av tellaen
![]() Skal legge ut bilder av terraet nå..
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Tar meg lov til å leggeut bildene fra galleriet ditt i tråden jeg:
Eddie Freddie: ![]() ![]() ![]() Du har en Grammostola rosea. Ser du bruker bark som substrat, det er ikke så veldig bra for den. Se om du får tak i noe naturtorv (tiurtorv heter merket hos plantasjen), gi den 10-15cm så har den litt å grave i. De liker å ha de skikkelig tørt, så aloe vera burde funke fint, ellers kan du prøve med litt sukulenter og lignende. Om det er noe mer du lurerpå så er det bare å spørre
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Her er et par bilder :
![]() Har byttet ut barken som var der tidligere. Underlaget ble jeg anbefalt av en kamerat som driver med tellaer selv. Det er ikke vanlig bark.. Men ser de snakker om at reptil bak er skadelig for tellaer.. Aner ikke hva slags bark det er.. Jeg vet ikke helt hvem jeg skal lytte til.. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Lytt til oss, vi er pro's, neida hehe. Barken burde byttes ut med torv som det blir sagt lengere opp. Torven vil tillate tarantellen og grave mer og innrede det slik den selv vil. Den er også mer likt deres naturlige habitat og holder bedre på luftfuktigheten (ikke at det er noe problem med G.rosea)
Har kunn brukt torv i alle mine terrarier og bokser.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Da satser jeg på å bytte igjen da
![]() Men den kan leve bra noen dager på det den står på nå? Iallefall frem til mandag? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Det er ikke så lett å kjønnsbestemme en edderkopp. Noen sider:
Arachnofreaks Forum: Tarantula sexing Sex determination. | Theraphosids of the World. Kepping and breeding in captivity Breeding Sexing | Tarantula Husbandry | TARANTULAS.com
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Sted: Porgrunn
|
Min rosea var veldig glad i å vise seg frem.Den har tiutorv å gå på å klaget igrunn aldri.
Den hadde en koksnøtt (halv) samt noen røtter å gjemme seg under,men det var sjelden eller aldri den gjemte seg.Men i det siste har den gjort noe søtt.Den har gravd stor hule under vannkoppen,å dekket yttergangen med spindelvev.Før var det litt vanskelig å få i den mat siden sirrisene hoppet overalt.Nå er det nedi hullet også er de spist :] Den har også fått i seg store feite møll (fanget selv) De rører veldig mye på seg,å var veldig gøy for tellaen å jakte på.Idag er det matdag igjen.Da tror jeg melorm skal stå på menyen :] Uansett! Ha Naturtorv.Selvom den ikke graver med engang (3 år før min begynte) så vil den før eller siden gjøre det :] Greit å gi den valget liksom Et annet tips er å følge med på hamskifte.Da finner du som regel ut kjønnet. Rosear er også flinke til å 'faste' så ikke bli urolig om den nekter å spise ![]() Hiver inn et siste tips da,siden jeg ikke vet hva du vet eller ikke ![]() Vis den ikke spiser på lenge kan det også skje at han /hunn har et hamskifte. Sørg da for at du ikke har levende føde oppi der.Bla.annet sirriser kan skade tellaen din :O Flotte med grammastolaen er jo at den skal ha det veldig tørt. Så det er ikke en populær plass for midd osv å leve Skader ikke å fjerne "avfall" i ny å ne da Håper du får like mye kos med din stola som min
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Er blitt forvirra. Hvilken tella er det jeg egentlig har? | Chimmy | Taranteller | 24 | 23-06-2008 00:12 |
| Nick vs egentlig navn - en oppfordring | DanFekar | INFORMASJON | 5 | 02-06-2008 17:52 |
| Hvor giftig er egentlig skorpioner | Parabuthus | Skorpioner | 5 | 27-08-2007 19:32 |
| Hva spiser egentlig salamandere? | Karma | Fôrdyr | 5 | 01-08-2007 09:02 |
| Hvor tett i pappen kan man bli egentlig? | Katrine | Media | 14 | 07-06-2006 11:53 |