"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Taranteller og skorpioner Utstyr Hvorfor reptiltorv og ikke bark?

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-02-2009, 07:46   #1
Ghostgirl
Guest

Meldinger: n/a
Question Hvorfor reptiltorv og ikke bark?

Leser ganske ivrig her inne, da det er mye man kan plukke opp
Men jeg har lest nesten over alt av de som har tarantell at man skal bytte ut bark mot torv eller annet. Hvorfor skal ikke tarantell ha bark?

Da jeg jobbet som reptilansvarlig i Västerås hadde jeg god kontakt med Imazo,og de lærte meg at de fleste taranteller skal ha bark, om de skal ha torv eller annet så var det visse arter pga bygging, graving osv.

Nå lurer jeg på hvorfor alle skriver at man skal bytte?
Jeg har også fått den beskjeden om min vulpino av dere her inne, men nå har det gått en stund og hun trives faktisk i barken sin, hun har visst nok bygd om litt der inne, og spunnet nett, men hun klatrer ingenting for å unngå barken, og hun har gjort det virkelig "hjemmekoselig" inni der, og er i hamskifte nå.

Sist endret av sveinjo; 16-02-2009 kl 11:16.

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 10:16   #2
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Vulpinus er en gravende art. DEN VIL GRAVE. Det klarer den ikke i bark. Du vil se kjapt at hvis du bytter til jord så vil den grave lange ganger der den vil bo.
Du bør tro mindre på hva butikker og selger sier og mer på de som har peil på taranteller.
Les om hvordan de lever i virkeligheten.

Jeg vil tro at Imazo og butikker anbefaler bark fordi det er det de tjener penger på. De tjener null kroner på at du kjøper billig jord på Plantasjen.

Sist endret av sveinjo; 16-02-2009 kl 11:17.
shelob er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 10:26   #3
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Reptilbark inneholder også giftstogger som skal ta knekken på ymse midd og insekter (etter som det er beregnet for REPTILER)
Dette kan være skadelig for tarantellen din.
Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 10:58   #4
Ghostgirl
Guest

Standard

Ja, men det er greit nok at min tella vil ha det, men den har faktisk gravd og bygd som den vil, pluss jeg har tunnellen i der.

Vulpinoen har jeg jo lært om her inne, da jeg ikke visste det var det jeg hadde, det hjalp folk meg med her inne,

nå tenkte jeg gennerelt om alle tellaer.

Sist endret av sveinjo; 16-02-2009 kl 11:22.

Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 11:05   #5
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Det koster ca 1ookr for 80 l med tiurtorv..

Sist endret av sveinjo; 16-02-2009 kl 11:21.
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 11:05   #6
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Da gjentar jeg meg selv:
Det kan være SKADELIG for taranteller grunnet insektgiften den inneholder.
At tarantellen din har "gravd" kan så være, men det er forskjell på en 5cm lang tunnell og en 20-100cm lang tunnell som er naturlig for de fleste gravende artene. Av erfaring gir jeg ikke ferdige tunneller til de gravende tarantellene mine, jeg lar dem få lage selv, så derfor pakker jeg torv og 0,02-0,04mm sand så hardt sammen at det ikke raser, selv om det tørker.

Sist endret av sveinjo; 16-02-2009 kl 11:22.
Repti_queen er online nå  
Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 11:13   #7
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Her er en liknende innlegg, du kan jo lese der
substrat

her er noen bilder av noen flotte terrarier, kan jo gi deg noen tips. som du ser så er hovedsubstratet torv.
Tarantell terrarier
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 14:35   #8
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Tarantellaen din liker det best som det er i naturen, det er ingen skapninger som har gått å skjært opp små firkanta biter med bark mange meter ned i bakken der hvor tarantellaen din kommer fra... Det som er naturlig er bra for den
Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 16:19   #9
Ghostgirl
Guest

Standard

nei,det kan jeg absolutt forstå. var i dyrebutikken nå der jeg kjøpte han,
og sa også at de hadde ikke solgt meg det som de påsto,alltså en goliat meksikansk goliat påsto de at det var. jeg bad også om torv,og skanna alla dyrebutikkene etter det,jeg leta også i blomsterbutikk,men de hadde det heller ikke.

er torv noe man kjøper på plantasjen som er større butikk?

Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 16:22   #10
Reptilfreak

xtidyx sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Tromsø
Alder: 25
Meldinger: 103
Blog Entries: 3
Standard

Du kan vell også bruke ugjødslet jord som man får kjøpt i de fleste blomsterforretninger...
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvorfor ikke ett latinsk pytonnavn? Kleo Boa og pyton 4 23-01-2009 14:44
Hvorfor virker ikke kryp.forum24.se nå? Olliw Småprat 2 28-06-2007 15:05
Noen som vet hvorfor jeg ikke får opp bildene til de linkene misspower Småprat 3 06-03-2007 00:11
Er det lov å ha reptiler I Norge? Hvorfor (ikke)? Bichirmon Lover og regler 3 07-02-2007 22:28
hvorfor skjer ikke sånt meg?? straymond Media 3 19-10-2005 10:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:03.