"

Taranteller og skorpioner Vanlige spørsmål om taranteller og skorpioner

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-02-2009, 14:24   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Mellom Stathelle og Langesund i Telemark
Meldinger: 30
Standard Hjelp med valg av aktiv tarantella

Familien min og jeg har en tarantella, en G.Rosea. Vi ønsker nå en terantella som "gjør litt mer av seg". Noen forslag til en aktiv terantella, muligens en trelevende terantella siden vi har et 30x30x45 terrarie? Vi er ikke interessert i å håndtere terantellaen, men ja, vi er nybegynnere i hobbyen.. Takknemlig for hjelp med valget.
Grønn er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 14:32   #2
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

Hva med å titte litt ¨på avicularia artene `? de er hvertfall litt mer aktive enn roseaer, og veldig pene å se på!
Miroxx er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 15:30   #3
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

Ville også ha tittet litt på avicularia

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 12:50.
duefjes er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 15:52   #4
Reptilfreak

Zatii sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Møre og romsdal
Meldinger: 677
Blog Entries: 28
Standard

For eksempel: Avicularia avicularia, avicularia metallica eller avicularia versicolor
Vet at både a. avicularia og a. versicolor regnes som håndterbare, og regner egentlig med at dette gjelder a. metallica også, selv om jeg ikke personlig har erfaring med denne.

Det man skal passe på med (i hvert fall disse) avicularia artene, er å holde høy fuktighet, samtidig som det er god ventilasjon. Om man har dårlig ventilasjon kan det i verste fall føre til mugg i lungene til tellaen, noe som kan føre til død.

Uansett så er dette utrolig flotte tellaer! De har både andre farger, annen kroppsfasong og annen ("struktur"/"pels"?) enn grammostola rosea. Så blir nok spennende om dere går for noen innen denne familien.

Vil bare legge til at ingen taranteller er spesielt aktive, men g.rosea er ekstremt stillestående til tider, så skulle ikke være noe større problem å finne noen som er mer aktiv.

Lykke til med valget!
Svar med sitat
Gammel 13-02-2009, 13:20   #5
Reptilfreak

xtidyx sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Tromsø
Alder: 25
Meldinger: 103
Blog Entries: 3
Standard

Avicularia artene er nydelige og mer aktiv enn G. rosea
Hentet selv A Versicolor sling igår
Den er bare sååå skjønn
Svar med sitat
Gammel 14-02-2009, 20:35   #6
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Alder: 34
Meldinger: 882
Standard

...og om bakkelevende fortsatt er et alternativ så er det mye "godis" å finne blant Brachypelma familien. Eller kanskje en A. geniculata om du tør
Jonas er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-02-2009, 12:14   #7
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Taranteller flest er ikke så veldig aktive, uansett art, kommer mer ann på individet tror jeg. Den mest aktive tarantellen jeg har er en Grammostola pulchra, men den er helt pling i bollen. Gjør ingenting en normal pulchra burde gjøre

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-02-2009, 14:27   #8
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Min mest aktive tarantell er en Chromatopelma cyaneopubescens. Den spinner, rydder, går inn og ut av hytta si, spiser godt, vokser fort og bruker hele terrarie den er i.. Og de er jo utrolig vakre.
Så det er en jeg vil anbefale.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-02-2009, 16:09   #9
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 2,853
Standard

Tellaen som shelob nevner kan jeg også anbefale! Det er også en av de vakreste.
De skal ikke håndteres, og de sparker en del hår (om jeg husker rett). Men ja, vakre og veldig aktive!
Miroxx er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-02-2009, 23:44   #10
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 882
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Viridovipera Vis post
Taranteller flest er ikke så veldig aktive, uansett art, kommer mer ann på individet tror jeg. Den mest aktive tarantellen jeg har er en Grammostola pulchra, men den er helt pling i bollen. Gjør ingenting en normal pulchra burde gjøre
...og min pulchra har jeg ikke sett ute av hula si på 4 mnd! Min mest aktive er faktisk G.rosea-gamle mor.
Jonas er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
tarantella første hjelp h11te Taranteller 24 19-10-2011 21:47
hjelp til valg av andre reptil kjell.elias Generelt om reptiler 10 06-12-2008 11:33
hjelp med valg av øgle og utstyr Rawger Generelt om reptiler 10 28-09-2008 16:43
Litte aktiv skilpadde Skilpadder 6 31-10-2007 21:55
Hjelp med valg reptilcrayzy Taranteller 1 09-09-2006 21:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:03.