"
Gammel 01-11-2008, 03:45   #1
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard Det meste om Fôr dyr

Denne tråden er opprettet med tanke på de forskjellige fôr dyrene vi bruker i hobbyen.
Med Fôr dyr menes Sirisser, Melormer, Voksmøll, Husfluer/Spyfluer, bananfluer osv.
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-11-2008, 03:49   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard Voksmøllarver – hold og oppdrett

Voksmøllarver er hvite, myke larver på ca 2 cm, som er en god snack til reptiler. Disse inneholder stort sett bare fett, så en bør være forsiktig med å gi for mye av dem, men til underernærte dyr er disse ypperlig. Å de er sinnsykt enkle å avle på med bare noen få forberedelser.

Les mer om Voksmøllarver ved å klikke her.
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-11-2008, 03:51   #3
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard BananFluer - Drosophila

Bananfluer er en type flue i familien fruktfluer (Drosophilidae). Den kan bli alt fra 1mm til 6mm, avhenig av art. Kroppen er som oftest lys brun, med en mørkere bakdel. Noen arter har striper eller mørkere partier. Bananfluer er små avlange, (u)bevingede fluer. Øynene er ofte lysende og ofte skumle røde. Bananfluer kan legge opp til flere hundre egg om dagen. Alle fluer gjennomgår en fullstendig forvandling, med et puppestadium. Disse er ofte brukt i forskningen, blant annet genetisk forskning. Men også brukt av Reptil/Amfibie-eiere, som bruker disse til for, de passer perfekt til Gekkoer, knelere, pilgiftfrosker, og andre arter.

Les mer om hold og opprett av bananfluer ved å klikke her.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-11-2008, 18:10   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard Enkelt oppsett for småavling av sirisser til eget bruk.

Jeg skriver dette utfra egenerfaring med sirissavling og vil i grunn bare beskrive mitt eget oppsett og hvordan jeg gjør det.
Jeg har enda ikke opplevd noe massedød eller andre ufine ting i avlinga mi, så jeg mener dette gir grunnlag for å si at denne måten virker.
Du vil finne mange fakta ark på nett som beskriver mye den samme måten å gjøre dette på, men her får du det på norsk med bilder av oppsette mitt, og i mine egene ord.

les mer om hvordan ark har satt opp et http://www.reptilfreaks.no/forum/dyr...eget-bruk.html

anbefaller også lese gjennom tråden Oppdrett på på Sirisser som besvarer det meste.

Sist endret av Frogger; 25-02-2009 kl 04:45.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-11-2008, 17:57   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard Hvordan du selv kan avle opp ”Zophobas” larver!

Hvordan du selv kan avle opp ”Zophobas” larver!

Zophobas morio blir også kalt for kjempemelormer.

Zophobas er bille som er omtrent 3 cm lang. Avkommet fra denne billen blir til larver som blir ca. 5-6 cm lange når de er ferdig utvokste, disse larvene brukes som animalsk føde til innsektspisende terrariedyr. Zophobas inneholder mye fett ca. 97% så man skal ikke bruke denne larven som basis for, men kun som et supplement til det andre foret. Larvene kan holdes på larve stadiet i opptill 3-5 mnd og noen ganger lengre også.

Les mer om hvordan Varanen 69 oppdretter Zophobas larver her
Frogger er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:31.