| Startgropen Forum for deg som er ny til hobbyen. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2011
Sted: Bergen
Alder: 32
|
Hei!
Jeg har i flere år hatt et ønske om å få meg en slange eller en snok, hvor kandidatene for førstegangserverv har vært en Lampropeltis triangulum eller en Python regius. Etter to år med blodslit, har jeg omsider kommet til rette i nytt hus, som forhåpentligvis også vil bli et hjem til et nytt "familiemedlem" til våren. I andre etasje på huset har jeg laget et nytt kontor, hvor jeg så for meg å sette terrariet med tilbehør. Kontoret er relativt godt skjermet for støy fra stue/tv/osv. Likevel vil kontoret inneha en PC og laptop, lite høytalersett osv, ting som er vanlige på et kontor. Vil dette skape støy og bryderi for dyret? Vil det at jeg sitter å jobbe på rommet med lys på på nattestid, være et problem? Om så, kan terrariet dekkes til slik at lyset fra rommet ikke slipper inn på kvelds- og nattestid? Jeg tenker da på et forheng, teppe eller lignende rundt - som ikke sperrer for luft sirkulasjon. Hvor følsomme er slanger for lyder i huset "i det daglige"? Jeg har en sønn på 8 år som fra tid til annen har med seg venner hjem, og da kan det jo bli litt leven av og til. Vil dette skremme dyret, eller vennes de til litt lyd og tilpasser seg omgivelsene rundt seg? I forbindelse med jobben må jeg noen ganger reise vekk noen dager, opp til en uke om gangen. Jeg har vært litt bekymret for å ta et dyr i hus p.g.a. dette, ikke fordi jeg ikke tror at det klarer seg uten tilsyn noen dager, men om noe skulle skje, strømbrudd osv. Så kom jeg på den (halvveis) geniale ideen at jeg kunne sette en skikkelig UPS på komponentene som driver terrariet. Er dette for omstendelig og "overtenkt" kanskje? På forhånd takk for deres svar og interesse
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
For å svare deg litt kort og enkelt. Slanger er døve, men de oppfatter veldig bra vibrasjoner.
Musikk og lyder går generelt veldig bra, og selv litt volum går greit, så sant du ikke har en meget kraftig sub stående på til alle døgnets tider. Jeg regner med at du har en slags sub til PC høyttalerne dine, og jeg vil anbefale deg å sette denne på noe som fanger opp vibrasjonene. f.eks disse knottene man får kjøpt eller isopor. I tilleg kan du sette terrariumet på et tilpasset stykke isopor. Når det kommer til lys, så er de generelt veldig greie, så lenge det er et klart skille mellom natt og dag så burde ikke dette by på noen problemer. Gi dem noen huler og godt med gjemmesteder i terrariet, så vil de nok flytte seg til en tryggere og mørkere plass om lyset ditt skulle være sjenerende for dem. Angående å reise fra dyrene så anbefaler jeg personlig at så lenge man skal bort mere enn et par, tre dager å ha tilsyn til dyrene. Dette er med tanke på evt. strømbrudd ol. som du nevner UPS har jeg ingen erfaring med, annet enn at vi har det i butikken, så forhåpentligvis kan noen andre her inne hjelpe deg med det
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2003
Sted: bergen
|
ikke så mye mer å legge til enn det som ble skrevet over..men må si at det varmer å se at du har tenkt såpass gjennom dette, og velkommen til hobbyen
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Hei!
Tusen takk for gode svar! Setter veldig pris på det Jeg var forsåvidt klar over at slangene ikke hadde fører, men jeg tror de oppfatter vibrasjoner og slikt. Det du skriver om subwoofer gir jo veldig god mening i så måte. Flere dummer spørsmål følger
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
så må det også sies at hvis junior har besøk av venner, så er det viktig at også han veit at selv om han kanskje synes det er kult at pappa har fått slange, så må han ikke si så mye om det videre. "Av unger og fulle folk får man alltid høre sannheten" sier man ofte her hos oss. anbefales ikke at han tar med seg venner inn på kontoret for å vise frem slangen. jeg holder i hvert fall min veldig diskret. mine nærmeste veit om at jeg har den, men er veldig selektiv på hvem jeg forteller det til. plutselig er det jo en som synes det er litt for skummelt med slanger og melder deg. er ikke noe gøy når politiet og en representant fra mattilsynet står utenfor døra di med ransakelsesordre
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Prøver du å si at jeg må holde slangen min i buksa?!
Spøk til side; Jeg tror man kommer veldig langt med sunn fornuft. Kontoret mitt kan forøvrig låses om det skulle være nødvendig, og min sønn bor ikke her til vanlig, så det vil bare være en helg i måneden han er her. Jeg tror ikke det skal være et stort problem. Derimot tar du jo opp noe viktig; lovligheten av dette, og eventuelle konsekvenser som kan følge med denne investeringen. Det er kanskje i overkant naivt og tro at de som evt. måtte komme på besøk vil se ann forholdene, stellet, osv - og bare knalle på med beslagleggelse og avlivelse? Det er isåfall gruelig tragisk, jeg kan ikke forstå hvordan det skal komme dyret til gode. Jeg pløyde gjennom rundskrivet og dets hjemler i dag, og jeg må si at det var ganske tynt formulert. Her er det endeløs rom for tolkning. Når det er sagt forstår jeg også hvorfor man behøver et strengt regulert regime rundt forvaltning av disse dyreartene, i lys av hvor de kommer fra, og hva de kan dra med seg... Her er det vel grunnlag for en rekke gode diskusjoner og sikkert svært mange (sterke..) meninger på emnet..
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
|
Jeg har enkelte dyr på hjemme kontoret mitt. Der har jeg også X antall datamaskiner med høytalere uten at det har noen negativ virkning for dyrene. Nå skal det være sagt at dyrene mine ikke står på skrivebordet i nærheten av høytalerne og ungår derfor eventuelle vibrasjoner fra subwooferen. Terrariene mine er alle plassert på vibrasjonsdempende materiale.
Når det gjelder nattearbeid er jeg en reser i dette. Ingen av dyrene jeg har, verken de nattaktive eller de dagaktive ser ut til å være plaget av strølys fra rommet. Om det hadde vist seg at dette hadde vært et problem ville jeg dekket til terrariet med et laken eller liknende. Min erfaring er at dyrene reagerer raskere på brå bevegelser og vibrasjoner enn lyd i form av f.eks musikk i moderat styrke. Jeg reiser også en del. Terrariene mine har egen sikringskurs (treg sikring) samt at jeg har en UPS på samtlige terrarier. UPS'en sikrer at temperatur og fuktighet er som den skal. Lyset har jeg utenom da det allene vil tømme UPSene for raskt. Har dyret riktig klima og fuktighet vil det ikke dø om det er mørkt noen dager. Når det gjelder diskresjon så er det alfa omega. Hos meg slipper ingen uten om de jeg kjenner veldig godt eller jeg stoler 100% på inn på kontoret. Om du skulle bli meldt så vil dyrne dine bli beslaglagt. Loven er dessverre svart/hvitt på dette området. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Tanker rundt fuktighet dag og natt | Christer | Taranteller | 8 | 20-11-2008 16:21 |
| Blod rundt kloakken!! :( | CamStatic | Boa og pyton | 13 | 29-08-2008 03:21 |
| Skilpadde som vandrer fritt rundt. | Hagazusa | Skilpadder | 12 | 31-10-2007 22:11 |
| svart rundt munnen! | EirikAK | Knelere | 8 | 15-12-2006 14:22 |