| Startgropen Forum for deg som er ny til hobbyen. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 29
|
God dag godtfolk.
Jeg vurderer anskaffelse av en kongepython. Og i den sammenheng har jeg et par spørsmål, til de som måtte ha tid, og bry til å svare. Jeg hører mange forskjellige meninger om størrelsen på terrarie, men ønsker i utgangspunktet å satse på et som er 90 cm x 60 cm x 60 cm. (90x60x60) Vil dette bli stort nok for en fullvoksen kongepython? og når vi er inne på emnet utstyr. Er det butikker i norge som selger utstyr til reptilhold? Varmepledd, lamper o.l, og siste spørsmål, får man kjøpt mat over disk i de fleste dyrebutikker? Frossen mus o.l. På forhånd takk.
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
Sitat:
Og ellers selger dyrebutikker en del utstyr, men ikke alt. Så du må nesten bestille på nett. Har selv god erfaring med bristols, og de er som oftest raske på leveringen. Godt utvalg syns jeg de har også. Ellers er det mye mulig din lokale dyrebutikk kan være behjelpsom med bestilling av diverse utstyr. Selv så bestilte jeg terra inn via dyrebutikken, og slapp frakt på nesten 2000kr. De fleste dyrebutikker, hvertfall tropehagen zoo ++ vil kunne bestille inn nødvendig mus/rotte størrelse. Men til skyhøye priser, så jeg vil sterkt anbefale og finne en privat oppdretter Husk at korrekt innredning til arten, samt nødvendig stell er nøkkelen til en frisk og rask slange. |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Meget informativt. Mange takk skal du ha.
Som du sier er riktig utstyr nøkkelen. Jeg ønsker derfor å tilegne meg mest mulig kunskap før jeg går til innkjøp, så alt står klart når slangen er i hus, og jeg er nå et skritt nermere i planleggingen.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Ikke det at jeg er noen "forkjemper" av store terrarier til dyr, men...
Av egen erfaring så syns jeg 150cm terra til en voksen kongepyton er altfor stort. Med mindre man virkelig utnytter hele plassen i terrariet og gjør det "koselig" for en slange som liker å ha det trangt og mye gjemmesteder, så ville jeg heller gått for det terrariet du skrev målene til i ditt første innlegg. Men så klart, alt går på hvordan du innreder det. Men jeg personlig ville aldri brukt noe så stort til en kongepyton. Kanskje hvis jeg hadde 3-4 stk i samme terra.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Ja der var vi i gang med de delte meningene
![]() Det er tydelig at det er mange som har forskjellige meninger, og erfaringer med denne slangetypen. Jeg har prøvd å lese meg til en konkret løsning, men kommer som sagt ikke helt i mål. Derfor må jeg basere meg på andres ekspertise, så alle innspill mottas med takk.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Nei, altså.
En slange som blir plassert i et terrarium der den føler seg på utstilling og lite beskyttet av omgivelsene sine, vil ofte bli en stresset slange. Det er vanskeligere å innrede et stort terrarium fremfor et litt mindre ett, mest pga at det er kortere til hver ende. I et litt mindre terrarium kan du plassere en stor hule i hvert sitt hjørnet, og vips - så har terrariet allerede brukt opp mye av bakkearealet. Så enkelt er det ikke med de større terrariene. Et gjemmested i hvert hjørne der dekker kanskje bare en brøkdel av bakkearealet. Og når man da skal ha i en kongepyton, som er en beskjeden sjel som helst vil gjemme seg, så vil de føle seg svært eksponert når de skal frem til drikkeskålen, eller bytte til den kalde siden, og vise versa. Riktig temperaturer kan også være vanskeligere å få til i et stort terrarium. Kongepyton er også først og fremst bakkelevende (helst UNDER bakken) slanger, så de vil ikke bruke høyden noe spesielt, med mindre du har en varm lampe i høyden, og ingen varmematte under terrariet. Siden du blir da førstegangseier på et reptil, så ville jeg gått for et litt mindre terrarium. (som enda ikke er for lite for slangen du ønsker). Så fort du får dreisen på å innrede et terrarium og bruker naturlig tid på å se på hva andre har laget i terrariene sine og du får inspirasjon - go ahead, oppgrader gjerne terrariet og innred det. Men å gå fra å ikke vite noenting om reptiler til å så måtte innrede et stort terrarium kan ofte virke som et prosjekt som det ikke er nødvendig å begi seg ut på helt i starten.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Dette høres ut som logikk i mine ører
![]() Men fra spøk til alvor. Du vet tydligvis meget godt hva du prater om, og alle punktene høres logiske ut. Spesiellt dette med varme, da jeg har hørt flere som har opplevd problemer med å regulere klima, og temperatur i større terria. Mange takk for gode svar. Edit: Nå skal det også sies at jeg ønsker å anskaffe en relativt ung slange. Så det vil nok ta en stund før størrelsen blir et tema. men ønsker som sagt bare å vere føre var. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |