| Startgropen Forum for deg som er ny til hobbyen. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Feb 2009
|
Hei! Jeg prøver å oppsøke litt spesialkompetanse her inne.
Jeg og min sønn ønsker oss en øgle av noe slag, men jeg er helt blank ( og noe forvirret) I dette reptiluniverset. Er det noen snille sjeler som kan fortelle litt om hvilket reptil som kan egne seg til et par nybegynnere, hvorav den ene er en gutt på 11 år. og hvor man eventuelt kan skaffe reptilet og utstyr/ mer informasjon. blir kjempehappy for svar
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
|
Sitat:
![]() Det er mange forskjellige øgler som kan passe, men man må hele tiden ha i bakhodet att dette ikke er et kjæledyr på linje med en rotte eller en katt. Halve moroa med denne hobbyen er å sette opp terariet, og prøve å etterligne dyrets naturlige habitat! Når det gjelder valg av øgle så er det nesten bare dere selv som kan bestemme dere, det viktige er bare å sette seg skikkelig inn i dyrets behov før det kommer i hus Om man søker litt her inne så kan man finne masse informasjon om de letteste og litt vanskeligere øglene. Leopard gecko f.eks er en veldig fin øgle og starte med. Det er en liten og veldig snill øgle som stort sett ikke har noe i mot og bli håndtert i ny å ne. De finnes i omtrent alle farger (morpher) og er veldig søte Ellers så har vi jo skeggagam som blir en del større, men som også er snill og rolig stort sett. De trenger større terarie(bur) enn leopardgeckoen, og har litt større krav til riktig lys. Men om man går inn for å lære seg og lese skikkelig om dem (som forøvrig gjelder uansett dyr dere har lyst på) så er det ikke noe problem! fakta om de forskjellige øglene er det veldig lett å søke seg fram til. Her inne ligger det faktaark,( eller caresheets) på mange av de vanligste øglene. Man kan også søke på google, da søker man f.eks på leopardgecko caresheet så popper det opp masse info. Og såklart er det bare å spørre her om hva du lurer på. Litt vanskelig å svare skikkelig før dere har bestemt art! Utstyr kan man kjøpe på nettet eller i dyrebuttikken. De kan bestille alt dere trenger til oppsett av terariet. Det er lurt og ha alt klart en liten stund før dyret kommer, slik at dere er sikre på at varmen og luftfuktigeten er riktig og stabil! Her inne på reptilfreaks er det ikke lov å selge eller omplassere reptiler, av den enkle grunn at det egentlig ikke er lov i norge (enda!) Men hvis du går inn på www.repti.net så har de en egen salgs/kjøps del hvor det selges masse i både norge, sverige og danmark ![]() Igjen, en kjempespennende hobby! og har man først en så vil man ha fler, det kan jeg og alle andre her inne garantere! Håper dette gav en liten pekepinn da, så får dere bare spørre. Lykke til! vi gleder oss til å følge med på prosessen! |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
vel, du har jo alltids skjeggagam (pogona vitticeps) og leopard gekko (eublepharis macularis) som er fine dyr.
For deg ville jeg kanskje valgt leopard gekko, da skjeggagamen er mer lyskrevende og plasskrevende. En leopard gekko blir omlag 15-20 cm som fullvoksen hvor en skjeggagam blir rundt 40-50 cm. Begge er ørken dyr, men det betyr ikke nødvendigvis at de går på sand i naturen. Skjeggagamen kommer fra Australia, leopard gekkoen kommer fra Afghanistan, Pakistan osv. Hvis du går for leopard gekko kan du lese litt om de ved å søke på "Leopard gecko caresheet" på google, eller så skal det være et faktablad her på siden mener jeg - på norsk istedet for engelsk.. Reptiler og amfibier er ulovlige i Norge, og dermed er kjøp og salg i Norge ikke lov.. Derimot går det fint å få tak i de fra svenske sider, altså Repti.net - Your reptile portal som brukes mest vil jeg tro. Det henger også mange norske på repti, og det er en egen norsk kjøp og salgs del samt forum der. Vær obs på at hvis du går til anskaffelse av et reptil som leopard gekko er det ikke lovlig, selv om du får tak i det i Norge. Leopard gekkoen spiser insekter, det må du takle for det er det eneste de spiser - sirisser, kakerlakker, gresshopper, melormer osvosv. Men når du først får satt deg litt inn i hva de spiser og krever generelt er det ett meget interessant dyr skal jeg si deg! De skal også ha kalk og vitamin tilskudd, noe som er viktig fordi de ikke får i seg alle næringsstoffene som de får i naturen. Vitaminer og kalk får du i pulverform hos dyrebutikken, samme med insektene. Dette var forresten bare litt kort og strengt om leopard gekkoen, som er ganske vanlig i Norge. Kanskje andre vil anbefale andre arter, men jeg anbefaler da altså skjeggagam eller leopard gekko - skjeggagam om du har plass og gidder å sette deg inn i lyskravene, og leopard gekko hvis du vil ha ett nattaktiv dyr som kanskje ikke har like strenge krav til plass og lys som skjeggagamen. Jeg holder både skjeggagam og leopard gekko forresten - de er vidunderlige skapninger begge to, men hadde jeg blitt nødt til å gå for så har det blitt skjeggagam, uten tvil. Hvorfor skal jeg ikke si så mye om, det er jo selvsagt opp til deg hva du vil ha ![]() Lykke til med ditt valg! Freddy
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
|
Da vi skulle ha vår første reptil så var det en dagaktiv reptil vi ville ha, og dermed så endte vi opp med en dvergvaran. Vi leste mye fakta om den før vi fikk den i hus. Vi fikk med terrarie til den fra han vi kjøpte den av, men har siden bygget ett nytt og mye større.
Om du går inn på repti.net og ser på salg og kjøp så er det veldig mange reptiler som selges med terrarie og annet utstyr som trengs. Du skriver at din sønn er 11 år, altså i en alder der han som stolt eier av en reptil sikkert vil vise den til venner og skolekameratet etc. Det er jo som nevnt før her ulovlig med reptiler i Norge. Så om din sønn forteller andre barn om deres reptil så kan dere være så uheldige at noen melder fra til Mattilsynet og dyret blir hentet, avlivet og dere får en bot på endel tusenlapper. Det er derfor viktig at din sønn skjønner alvoret i å ikke si til så mange hva dere har hjemme i terrariet. Masse lykke til med en utrolig spennende hobby. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: By gutt;)
|
Så om din sønn forteller andre barn om deres reptil så kan dere være så uheldige at noen melder fra til Mattilsynet og dyret blir hentet, avlivet og dere får en bot på endel tusenlapper.
Vet du hva bota er på eller ?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
|
Flere andre klarer å ha reptiler og eldre barn sammen, mine søsken vet f.eks om mitt dyrehold, og de vet også at hvis de sier det til noen, så kommer dyrene kanskje til å bli avlivet. Så det gjør de ikke. En elleveåring klarer å skjønne dette, så vær så snill, BredoHansen, litt finere tone skader ingen.
Om man skal være kverullerende, boten på et enkelt lite dyr, som ikke er farlig eller citeslistet eller noe som helst varierer fra null kr til.. tja, det høyeste jeg har hørt om for et enkelt dyr har vært fire tusen. Så det er ingen formue, det verste er at dyret blir avlivet.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
|
Ja, jeg vet om en jente som fikk oppunder ti tusen for en tigerpyton, men det var grunnet omstendighetene. Ufornuftig dyrehold(hadde den med seg ute blandt folk i tide og utide) og null samarbeid når politiet kom, gjorde at hun fikk høyere bot. Men av de normale sakene jeg kjenner til med et dyr, har det vært så små bøter som jeg nevnte. Kanskje høyere andre steder.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| førstegangs øgle | lasse_johansen | Øgler | 19 | 28-02-2009 15:20 |
| Min første øgle | le_sommelier | Agamer | 7 | 10-07-2008 19:08 |