"
Gammel 01-02-2009, 06:45   #1
Reptilfreak

evaannie sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Harstad
Alder: 26
Meldinger: 15
Blog Entries: 1
Smile pH til slamkryper

Nå har jeg lest og lest, side opp og side ned, og det er store variasjoner når det gjelder pH-verdi til slammiser. er det noen som vet hvilken som faktisk er rett? og som kan begrunne dette.

hvilke andre fisker tåler brakkvann og den pH-verdien?
evaannie er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-02-2009, 08:51   #2
Reptilfreak

bernie95 sin avatar

Alder: 16
Meldinger: 211
Thumbs up

Sitat:
Opprinnelig postet av evaannie Vis post
Nå har jeg lest og lest, side opp og side ned, og det er store variasjoner når det gjelder pH-verdi til slammiser. er det noen som vet hvilken som faktisk er rett? og som kan begrunne dette.

hvilke andre fisker tåler brakkvann og den pH-verdien?
6,3-6,8 er riktig pH til slamktlrypere.
Dette er riktig fordi slamkrypere lever i brakkvann, brakkvann inneholder mye salt, som ikke endrer noe på pH i vannet= nøytral.
Men ferskvann ligger litt under den nøytrale pH, som betyr at det er bitte litt surt= 6,3-6,8.
Det er slik fordi regnvann og regn som fyller opp elver/innsjøer er surt. Det er derfor folk hever pH i elver for å gjøre det bedre for fisken, som har en høyere pH, de hever pH med malt kalk. For å synke pH bruker man CO2 på dykkerflasker, CO2 hjelper alle akvariumsplanter til å vokse spire o danne nydelige farger.
Håper dette hjalp deg!
Mvh Bernard

Sist endret av bernie95; 01-02-2009 kl 08:57. Begrunnelse: glemte litt begrunnelse
bernie95 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-02-2009, 09:45   #3
Reptilfreak

bernie95 sin avatar

Standard

brakkvannsfisker; black molly og kulefisk.
Annbefaler ikke kulefisk, fordi de er meget aggresive og sårbare, så de vil sloss med slamkryperne.
Black molly er derimot perfekte, de parrer seg fort, er helt rolige og lever lenge, tåler mye, spiser alt=omnivore, og er de perfekte selskapsfisk, selv har jeg oppdrett på disse, og jeg skal innen neste uke få meg slammiser
Mvh Bernard
bernie95 er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-02-2009, 09:52   #4
Reptilfreak

evaannie sin avatar

Standard

tusen takk Bernard
Hvor stor vannstand og vannområde trenger fiskene?

jeg har et 450l akvarie og 1 slamkryper. men jeg hadde lyst til å få meg 2 til (har hørt at om det er mer enn to er det mindre sjanser for drap dem imellom?)

så tenkte at jeg skulle prøve å lage tre avdelte sandområder så de fikk hvert sitt territorium. og da er det kanskje ikke plass til fisk?

jeg holder på å bygge opp i akvariet enda, dyrebutikkene strever litt med å få inn ønsket mengde sand blant annet, men det kommer seg pluss at det er jo fette dyrt, så må ta det litt etter litt uansett
evaannie er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-02-2009, 10:43   #5
Reptilfreak

bernie95 sin avatar

Talking

Sitat:
tusen takk Bernard
Hvor stor vannstand og vannområde trenger fiskene?

jeg har et 450l akvarie og 1 slamkryper. men jeg hadde lyst til å få meg 2 til (har hørt at om det er mer enn to er det mindre sjanser for drap dem imellom?)

så tenkte at jeg skulle prøve å lage tre avdelte sandområder så de fikk hvert sitt territorium. og da er det kanskje ikke plass til fisk?

jeg holder på å bygge opp i akvariet enda, dyrebutikkene strever litt med å få inn ønsket mengde sand blant annet, men det kommer seg pluss at det er jo fette dyrt, så må ta det litt etter litt uansett
Ja det er sant. Slamkeyperne trenger en vannstand på 50% av akvariet.
Du kan jo bare sette en stor rot som er bred og stikker opp av vannet + lage en øy av sand/en strand, og sette en flytende barkbit/eller noe flytende og feste det med akvariesilikon på glasset. Du burde da ha i hvertfall 60l med vann til "vanelige" fisker.
Ikke kjøp sånn dyr sand i dyrebutikken. Kjøp biltema sand, den fineste. Biltema sand koster 50-150 kr for 25kg akvariesand.
Jeg bruker selv bare denne.
Bare gå inn på biltema.no og søk på blåsesand.
Mvh Bernard
bernie95 er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-02-2009, 12:23   #6
Reptilfreak

evaannie sin avatar

Standard

hvis jeg lager sånn barkesak og slikt, trenger jeg mer enn en sandstrand da?
eller trenger alle hver sin?
de har jo kork og røtter på dyrebutikken der de solgte meg fisken, og silikon er vel ikke noe problem å få tak i men silikonen må vel holdes unna fuktighet til den har tørket? må jeg tappe ut endel vann før jeg limer fast?

jeg fikk ikke noe opp da jeg søkte på blåsesand, men er dette noe jeg kan finne på typiske bilutstyrbutikker?
evaannie er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-02-2009, 13:24   #7
Reptilfreak

bernie95 sin avatar

Wink

Sitat:
hvis jeg lager sånn barkesak og slikt, trenger jeg mer enn en sandstrand da?
eller trenger alle hver sin?
de har jo kork og røtter på dyrebutikken der de solgte meg fisken, og silikon er vel ikke noe problem å få tak i men silikonen må vel holdes unna fuktighet til den har tørket? må jeg tappe ut endel vann før jeg limer fast?

jeg fikk ikke noe opp da jeg søkte på blåsesand, men er dette noe jeg kan finne på typiske bilutstyrbutikker?
Det holder med en sandstrand og en "barkesak".
Kjøp ikke vanelgi silikon, bare akvariesilikon. Du får kjøpt det på de fleste dyrebutikker.
Ja og ja.
Jeg vet ikke hvorfor det ikke dukker opp på siden, men hvis du har en biltema butikk ikke langt unna så kan du bare spørre om den fineste, 0,1-0,5mm (tror jeg). Jeg kan ta et bilde av sandposen i løpet av dagen, + et bilde der sanden er oppi et akvarium fyllt med vann.
Svar med sitat
Svar

Emner
brakkvann, fisk, ph-verdi, slamkryper, slammis

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Periophthalmus barbarus (Slamkryper) Gibbs Amfibier 43 19-08-2011 13:57
Slamkryper tillatt? Renor Generelt om amfibier 7 05-02-2008 08:26
Slamkryper skorpion Andre insekter 8 04-11-2006 22:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:20.