|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Sør-Trøndelag
|
Hei. Jeg har tenkt å kjøpe meg en Lampropeltis Getula (Kongesnok) og har noen spørsmål angående det.
1) Er det en fin slange å begynne med? ( Dette blir min første) 2) Er den agressiv? 3) Hvor stort terrarium trenger jeg, og hva inni terrariumet? 4) Hvor lang kan en Lampropeltis Getula bli? 5) Ca pris? ( For både voksen og "barn" ) 6) Er de giftige? :S 7) Hva skal jeg gjøre ved eventuelt bitt? 8) Død eller levende fôr? På forhånd TUSEN TAKK! : ) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
1. Ja, disse egener seg godt som førstegangs slanger.
2.Dette er individuelt, men generelt ikke. 3. Overlater dette til noen andre, da jeg selv ikke har erfaring med å eie en av disse. 4. 30 - 85 inches ( 76 - 216 cm). Lampropeltis getula californiae - California Kingsnake, Pg. 1 5.Dette kan variere etter hviken morph(farge variant) du ønsker. Normal ligger vel et sted rund 3-600- 6.Nei 7.La være å gjøre det du gjorde rett før du ble bitt, en gang til 8.Dødt. Mvh Robin
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Ok! Tusen takk for svar!
Jeg har tenkt å ha en svart en. En såkalt nigrita ![]() Noen som vet ca pris på en juvenil Lampropeltis Getula nigrita? ![]()
Sist endret av LarsiBoi; 23-10-2008 kl 10:01. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Det Robin sa stemmer det
Angåeende hvor stort terra du skaffer deg så spørs det hvor stor slangen er når du kjøper den, når den ikke er så stor kan den ikke ha like stort terra som en adult siden det kan stresse dyret! En godt voksen kongesnok kan bli opp til 150 cm, det er visst registrert større, men trur ikke dette er vanlig! For en adult kan du ha rundt 150cmx 75cm x 40cm(LxBxH)(er snoken 150 cm eller større bør du ha større terra da!). Hvis den syns terra er for lite så vil den ofte gå å stange i glasset og romstere veldig mye i terra, de kan få sår pga de stanger inni glasset så mye, så du bør unngå dette! Er terra for lite, få den inn i et større med en gang! Og ikke prøv å ha mer en kongsnok per terra! De er veldig kanibalistiske og vil spise eventuelle artsfrender! Inni terra kan du ha stort sett hva du vil, bare pass på å ikke ha skarpe gjenstander o.l. som kan skade slangen! Kongsnoker er ikke kjent for å klatre så mye, de vil mer sannsynlig grave. Så du bør gi den en del substrat å grave på, men gi den muligheten til å klatre også! Gjerne kjøp en kunstig hule som den kan gjemme seg i når den først flytter inn, denne vil den mest sannylig bruke, etterhvert kan den hende den graver seg egne huler også! I tillegg til dette må du huske på at disse trenger mer stell i terra enn taranteller, så du må huske å fjerne eventuelle matrester(hvis du mater den i terra) og avføring med en gang! Substrate bør byttes ut mye oftere enn på taranteller, gjerne en gang i måneden, selv om dette ikke alltid er nødvendig. Det er også veldig viktig å undersøke snoken etter eventuelle skader ol. ofte, helst hver dag! Og kanskje det viktiste av alt er å ha et rømmningssikkert terra! Angåeende aggressivitet, så har jeg hørt at kongesnoken kan være litt mer aggressiv enn kornsnoker, men det variere selvsagt fra individ til individ, selv om de ikke er kjent for å være veldig aggressive Men det kongesnoken kan gjøre for å vise at den er aggressiv, er å rasle med halen for å imitere en klapperslange, jeg pleier i hvertfall å holde meg unna når den gjør slik for da viser den tydelig at den ikke vil ha noe med deg å gjøre!Men som du sikkert vet så må du lese det til masse kunnskap om dyret før du får det, og ha klart terrarium før den flytter inn! Kjøp deg en bok eller ti, søk rundt på intenett til du blir grønn og ta til deg all kunnskap! Så bør du prøve å få vite mest mulig om dyret av selgeren før du kjøper det! Hvis du følger med på repti så kommer det innimellom noen ut for salg der! Så må jeg bare ønske deg lykke til Å legg gjerne ut bilder når du eventuelt får snoken Og om åssen det går!![]() Hvis noen vil legge til noe eller er uenige med det jeg sier, så si fra med en gang så ikke LarsiBoi får noe feilinfo! mvh Erlend |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Sitat:
Har hatt en nigrita før, solge for en måndte siden, den blir rundt 130 cm pluss minus, min var ca. på den lengden. Hos meg var min litt hissig, hvorfor aner jeg ikke. den var rolig de første ukene,til den bet meg på en rar måte(dunka hode inn i armen min,og plutselig åpna kjeften, den har også prøvd å kvele seg selv flere ganger,og bite seg selv i halen) etter at den bet meg,ble den hissig,på en måte.. Den nye eieren får utale seg om hvordan den er nå. Nigrita er kule slanger og jeg kan anbefale de,selv om jeg ikke er noe snok fan selv!
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk for veldig hjelpsomt svar! Nå har det seg slik at jeg ikke skal ha slange før tidligst mai 2009. Men har allerede begynnt å samle en del info om de
Men angående terrarium. Går det ann å bygge terrarium i plexi-glass, istede for vanlig glass? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Bra du samler en del info
Det er den rette veien å gå før man skaffer seg et dyr![]() Så lenge du har lufting og sånt burde det går greit, tror ikke slangen bryr seg hva slags glass som blir brukt, det er vel mer opp til deg hva du syns er fint
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Ok
Jeg angra litt på det når jeg kjøpte meg en G.Rosea. Impuls kjøp. Mitt første dyr. Satt i flere dager, og netter å leste på internett etter jeg hadde fått hun. Det var slit. Vil heller samle info over tid Syns det er bedre : )
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2006
Sted: Haugesund
|
Jeg har en nydelig nigrita som er kjempe å håndtere;
biter aldri , Jeg kjøpte den et par måneder siden men jeg har alerede funnet ut at den ikke er agresiv, Rolige slanger ! Jeg vil anbefale kongesnok til alle som har lyst på en førsteslange
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Gleder meg til å få kjøpt en jeg også! Elsker slanger!
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Lampropeltis triangulum - Melkesnok | Jabbe | Slangefakta | 0 | 20-01-2008 11:51 |
| Lampropeltis mexicana - noen som har? | CamStatic | Helse og sykdommer hos reptiler | 1 | 02-11-2007 11:16 |
| Lampropeltis triangulum på rømmen?? | reptilfrelst | Småprat | 8 | 06-06-2007 15:44 |