|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Telemark
Alder: 21
|
Må bare spørre litt jeg
![]() Har holdt av en kjempesøt liten kp jente , og det er da min første slange, eller reptil i det hele tatt..;P Så skal jeg sette igang med terra nå så jeg får det ferdig før hun kommer, og jeg bare lurer litt på det med lys osv. Hvordan skal jeg sette opp lysarmaturen? Eller jeg tenker mer på, bør den være like stor som hele terra, om ikke, skal den være på den kalde siden eller den varme? Lest faktaark opp og ned nå men har liksom ikke helt fått med meg det.. Og hvor mange watt burde det være i lysrøra, og i solspoten.? Takker så mye for svar
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: sandefjord
|
les den her får du vite alt det du lurer på kongepyton
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
lest gjennom den og div andre caresheets, men så var det det med lysa jeg var helt grønn på
![]() Skjønner ikke hvordan jeg skal sette opp sånn armatur-greier, om det skal være over hele terra eller hva som er greia ![]() Også hvor mange watt jeg trenger i pærene og lysrøra osv.. Ellers har jeg for det meste alt klart for meg (håper jeg på)
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
jo , også en liten ting til..
![]() har sett på noen av disse exo-terra varmemattene, og registrerte at det er en for "ørken" og en for "regnskog"..? Det her er sikkert et veldig dumt spm, men tenker som så at ørken burde vel være best for en kp? meeen, det er bare gjetting fra min side, så tenkte det kunne vært greit med et konkret svar fra en av ekspertene?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Trenger da strengt tatt ikke lysarmatur engang til kongepytons.. En kontorlampe fra IKEA fungerer like greit, bare så lenge det gir nok lys for at slangen merker forskjell på dag og natt.
Er mange som også bare bruker taklys til sine dyr, med mindre de skal ha ekstra varmepærer. Og det trenger jo ikke en kongepyton. ![]() Jeg tror vi bruker regnskogs-varmematter til våre dyr? Litt usikker akkurat nå. Men jeg innbiller meg at ørken-matter er for leopardgekkoer og andre dyr som lever i høyt tempererte ørkner?. Kongepytonen i det fri bor jo "nesten praktisk talt" som nabo til Afrikas jungel på gresslettene, og ikke i en ørken.(men sånn på si, hvor mye har disse forskjellige varmemattene egentlig å si?)
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Ja, enig i den med varmematten , når du sa det på den måten hørtes det mye mer logisk ut enn det gjorde i hodet mitt i natt.. ![]() hehe, ikke alltid like greit å fungere midt på natta'n .. ![]() Hjertelig takk for svar
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Vet ikke
Alder: 19
|
Bare slenger meg på her
Jeg har litt lystå gå til anskaffelse til Kp selv, har ett stort fint terra i kjellern. Men lurer på, jeg er ikke hjemme hver dag, og lurer på om Kp trenger daglig stell? Eller om en liten tur innom annenvher dag, for å rengjøre buret osv holder? Vil dyret bli mer aggresivt da? Sånn med håndtering. jeg er hjemme alle onsdager, og annenhver helg fast. Men jeg har ikke fulltids tid til dyret. Grunnen til at jeg ikke er hjemme er dag, er fordi jeg fortsatt bor hjemme, og foreldrene mine er skilt. Å jeg har alle tarantellar, og sånne dyr hos faren min,som jeg da ikke bor hos. Så derfor lurer jeg på om de trenger daglig stell. Eller om Kornsnok er no bedre sånn sett. Jeg har aldri hatt reptil før
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Daglig stell her i huset er ikke annet enn nytt vann, og fjerne den ene månedlige poop'en som kommer.
De klarer seg fint alene noen dager, så lenge det er vann i skåla, og at skålen vaskes godt for bakterier mellom hvert skift. Ang aggressivitet så er vel hverken kongepyton eller kornsnoken særlig aggressiv. Jeg håndterer ikke mine slanger daglig akkurat. Kanskje 3 ganger i uken.. noen ganger mer, andre ganger mindre. Og så er det jo slik at kongepytonen generelt ikke biter i forsvar, men ruller seg sammen til en ball om den skulle føle seg truet. Eneste som er å passe på, er å holde fingra unna slangen under foringen
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: Østlandet
Alder: 28
|
Angående forskjell på regnskog- og ørkenvarmematter, så er regnskogvarmematten mye bedre innpakket enn ørkenmatten.
Ørkenmatten er tynn som et ark, og man kan se varmeelemetet som ser ut som en solcelle, mens regnskogmatten ser ut som en flat ballong og er omsluttet av en gummi/plastsak som er mer motstandsdyktig mot fuktighet
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Vet ikke
Alder: 19
|
Sitat:
Da blir det kanskje en liten slange mann her i huset om en stund Blir virkelig stort for min del, vis jeg får meg en Kp
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|