"
Gammel 20-05-2008, 21:14   #1
Reptilfreak

zifus sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Nord-Norge :)
Alder: 34
Meldinger: 15
Standard Litt flere spørsmål :)

Jeg er skikkelig i startgropa her og regner med å skaffe meg min første slange mot slutten av sommeren. Blir kornsnok eller kongepyton.
Har lest FAQ og ellers på forumet her og har lært veldig mye.
Men som grønning, er der såklart et par andre ting i tillegg.

1. Hvordan løser man praktisk å ha en varm og en kald side i terraet? Tenkte å bygge det selv og ser for meg 120h-80b-60d

2. Bør mates utenfor terraet. Men bør ikke håndteres rett etter mating. Jeg må jo løfte den inn igjen etter matinga...

3. Er det greit å mate den med levende bytte en skjelden gang iblandt? (mulig jeg har en litt syk nyskjerrighet her )

4. Jeg har nattsenking og dagsenking på tempraturen her i huset. Bør jeg ha noen form for forvarming av luften som går inn i terraet?

5. Er midnattsol og veldig lyst her nord 4 måneder av året. Er dette dumt da slanger er nattdyr?

Mer kommer kanskje etter hvert når innkjøpet nærmer seg
zifus er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-05-2008, 21:33   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

1. Ha en varmematte, eller varmespot i ett av hjørnene - det motsatte hjørnet vil da uansett holde seg litt kaldere enn ellers.

2. Jeg mater kongepytonen min i terraet, fordi jeg ser ingen grunn til å dra slangen ut av terraet for å gi henne mat. Noen slanger får en uvane med å hogge etter deg selv når det ikke er foring, men min slange er slik:
På natterstiden når det har gått ca 7-10 dager siden sist foring, så "gjemmer" hun seg i hoggposisjon for å ta neste byttet som måtte vandre forbi. Om det da IKKE er foring, og jeg vil bare kose litt, eller fikse i terraet (whatever, right), så bruker jeg en lang pinsett, dulter forsiktig borti henne, og hun skjønner på sekundet at det ikke er mat som kommer nå og vil derfor ikke bite. Litt "bank i bordet", men det har gått strålende hittil.

Jeg vil gjøre dette med kongepytons i fremtiden pga at de kan være litt sky, og kan bli lett stressa. hadde det vært kongeboa, hadde jeg nok foret i en egen foringsboks. Men dette får kongeboa-eiere svare for seg.

3. Jeg personlig vil nekte megselv å fore med levende MED mindre det er ABSOLUTT nødvendig og slangen nekter å ta til seg dødt. Det er den lille dyrevennen i meg som skriker, og det hjelper nok ikke at jeg har 5 kjælerotter stående i stua.
Ellers... levende gnagere Kan skade slangen og gi nasty infeksjoner om du er riktig uheldig. Så fra både dyrevennsiden av meg, og fornuftige siden av meg, så fraråder jeg å fore med levende "bare for moro skyld".

4. Så lenge terraet ikke står i iskald trekk, så er det igrunn mer du trenger å passe på.

5. Burde ikke ha noen betydning. Du kan jo alltids dekke til vinduer med persienner eller tunge gardiner om det ikke blir mørkt nok.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-05-2008, 21:34   #3
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

Kornsnok erfaring her, kongepyton kan jeg ikke svare på gitt ;P

1) Varmematte og spot på ene sia
2) Om du mater i f.eks petboks. Så tar du bare petboksen inn i terra. kan også begynne med litt mindre terra når snoken er liten. Går også ann å fore i terra. Jeg forer i en liten petboks utenfor. Så legger jeg bare boksen inn i terra etterpå
3) Ville ikke jeg gjort, det kan trigge jaktlysten så mye att den ikke vil spise dødt igjen. Uansett er det veldig pinsomt for musen og musa kan faktisk skade slangen
4) Spørs helt på hvor mye tempen synker
5) prøv å få det så mørkt som mulig
Svar med sitat
Gammel 23-05-2008, 10:20   #4
Reptilfreak

zifus sin avatar

Standard

Etter en del timer her med lesing og bildetitting, så har jeg vel bestemt meg for at det blir Kongepyron på meg.
Så litt flere spørsmål før jeg starter byggingen.
Ble veldig inspirert av dette og blir nok noe lignende. Terrarieteknik.se
Er jo alltid bra med et fint møbel i stua

Tenkte innvendige mål 150x100x50 (h+b+d)
Noen sier at små slanger bør ha mindre plass mens andre sier det ikke betyr noe. Jeg ønsker å kjøpe en forholdsvis ung. Slik at jeg har gleden av å være den som "oppdrar" den.
1. Hvor ung/liten er det normalt å kjøpe?
2. Hvor gammel er en som er ca50 cm? Og hvor lang er en som er ca 1 år?
3. Hvor store ventilasjonshull bør jeg ha? Kalkulatoren på Terrarieteknik virker ikke.
4. Hvor mange watt varmematte (eller varmestein) og lampe skal jeg ha til den størrelsen? Infrarød eller kjeramisk lampe?
5. Skal matten ligge inni kun dekket av bark? eller bør jeg ha glassbunn og matten under glasset. Hva slags gitter/glass bør det være foran varmelampa?
6. Kan jeg hente grener ute å ha i? Med kanke på eventuelle bakterier. Hva bør i såfall gjøres med den? Tørking?
7. Jeg har lyst på en sånn foss-ting inni. Er dette nok for å holde fuktigheten oppe? Eller trenger jeg fogger/regnsystem. Ser for meg automatikk på dette når fuktigheten når et visst minimum.
zifus er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-05-2008, 02:23   #5
Reptilfreak

SpontaN sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 205
Blog Entries: 1
Standard

Kan nok ikke svare på alt her da jeg ikke tør og svare på ting jeg ikke er 100% sikker på men

4. Varmematten skal dekke 1/2 eller 1/3 av terrariet så da tar du en normal matte for den størelsen, vil gjette på at en 21w er fint
5. Matten bør ligge under glassbunn, jeg veit mange sier det er like greit og ha den i torven, MEN om en elektrisk feil oppstår brenner i allefall ikek bunnsubstratet ditt opp, og slangen kan fort grave seg ned ellers også og brenne seg på matten.
6. Grener utenifra er kjempe flott og ha i terrariet, har du stor nok kjele kan du koke greinene, hvis ikke kok opp masse vann og skrubb og skyll de med kokende vann, 98% av alle bakterier i norsk natur dør før kokepunktet.
7. her er bare penger en begrensning, har du flust med penger vil jeg anbefale en såkalt HYGROSTAT som slår på en bryter når luftfuktigheten havner under en stillbar prosent og som holder seg på en stillbar tid. dette koster mellom 500 og 3000 alt etter avanserthet osv. Bruk gjerne en luftfukter fra biltema eller clas ohlsons da de koster mindre og er mer effektive og solide en feks exoterra sin.

har du dårlig med penger kan du sprute bun substratet ditt med vann flaske der varmematten er så de blir ganske bløtt så fikser varmematta resten

håper dette hjelper deg noe selv om jeg ikke kan svare på alt:/
Svar med sitat
Gammel 24-05-2008, 02:45   #6
Reptilfreak

Draanes sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 185
Standard

har du dårlig med penger kan du sprute bun substratet ditt med vann flaske der varmematten er så de blir ganske bløtt så fikser varmematta resten

måtte bare si det..
når det gjelder dette burde du være sikker på at varmematta ikke er øddelagt på noen måte og ikke overdriv med vannet over varmematta
strøm og vann er sjeldent bra
Svar med sitat
Gammel 25-05-2008, 03:39   #7
Reptilfreak

SpontaN sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 205
Blog Entries: 1
Standard

Hehe morsom setning

Ja selfølgelig er strøm og vann noe som ikke går ann, jeg tok i betraktning i det jeg også skrev om at varmematten burde ligge under terra.
Svar med sitat
Gammel 25-05-2008, 16:54   #8
Reptilfreak

Draanes sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 185
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av SpontaN Vis post
Hehe morsom setning

Ja selfølgelig er strøm og vann noe som ikke går ann, jeg tok i betraktning i det jeg også skrev om at varmematten burde ligge under terra.
my bad..sry
Svar med sitat
Gammel 26-05-2008, 21:51   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Om man kjøper ung eller voksen så spiller egentlig ikke det så veldig stor rolle. Jeg for min del kjøper dyr så fort jeg vet at de tar mat selv uten noen problemer.

Det som er litt kinkig med kongepyton - de finner ofte på å matvegre. Og matvegrende bebiser kan være stress.

Jeg kjøpte Cleo da hun var 6 måneder, og har aldri hatt problemer med henne. Poka hadde vel også rundet av 6 måneder..

Angående størrelse, så er det ingen klar fasitt. Det kommer ann på hvor mye man forer. Cleo er nok litt "underfora" fra der hun kom fra, fordi Poka som er rundt 3-4 måneder yngre enn henne er dobbelt så stor.
Cleo er nå 1 år, og er litt over 70 cm lang og veier rundt 400 gram. Hun regnes ikke med som "voksen" før hun blir nesten opp i 1,3 meter og rundt 1700 gram. (cirka. er forskjell på individer her og.)

Angående håndtering er min erfaring at kongepytons er "det samme". Men bebiser kan være litt mer skettne.

Voksen kongepyton som førsteslange er helt ålreit.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-05-2008, 23:55   #10
Reptilfreak

zifus sin avatar

Standard

Takk for veldig gode svar
Skal starte byggingen om kun kort tid.
Så er det bare å finne rette beboer etter hvert

Er fortsatt veldig mottakelig for flere tips og råd
zifus er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
flere, litt, spørsmål

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Litt spørsmål om Pinnedyr Malin.. Pinnedyr 17 10-09-2008 12:39
litt spørsmål om ballpython findus Boa og pyton 7 28-04-2008 18:10
Litt spørsmål om Blitzer og kameraer. Viridovipera Fotoforum 10 30-03-2008 16:02
Litt blandet spørsmål om Leopardgecko. moniq Leopardgekkoer og andre Eublepharis 35 26-03-2008 17:41
Litt spørsmål osv. Halgeir Taranteller 34 23-09-2006 09:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:14.