"
Gammel 24-11-2007, 18:10   #1
Junior Member

Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 1
Standard Noen Spørsmål Om Kornsnok

Hei Alle Reptil-Elskere!!!

Har noen spørmål ang. kornsnok(Pantherophis guttatus, tidligere Elaphe guttata):

-Hvor lenge kan den overleve uten mat?
-Bør man mate den utenfor eller inni terra?
-Er luft fuktighet så veldig viktig?
-Når går den i dvale for vinteren?
-Hvor lenge har man dem i dvale?
-Hvor lav temp. skal den ha når den er i dvale?

Tusen hjertlig takk!!!!
Azkiboy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-11-2007, 18:20   #2
Reptilfreak

twinker sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: norge
Alder: 26
Meldinger: 365

Halla.
1.
Den kan leve lenge uten mat, men hvor lenge er uvist.
Hva er poenge med aa sulte den?
Vanlig aa fore juveniler hver 4 dag og sub adult 1 gang i uken og adult 1 gang hver 2 uke.
2.
Mat utenfor terra, de er iallefall min mening.
3.
Ja luft fukt er veldig viktig, naa stiller ikke kornsnok saa veldig store krav, men den trenger hoy luft fukt naar den skal skifte ham.
4.
Dvale den er de du som bestemmer, ved aa justere ned lys og varme over lengre tid.. som aarstiden ute.. noen minutter for dagen med kortere lys osv.. husk ikke mat den naar den skal dvales, etter ca 1 maande sett den morkt, i en boks der den kan grave seg ned i spon og har tilgang til vann.
Og en temp paa 12 c er bra.
5.
Man dvaler dem selv etter eget onske, men 2-3 maander er bra, selv om man ikke trenger dvaling, vist man ikke skal avle da.
6.
12-16 c
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-11-2007, 18:45   #3
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 239
Blog Entries: 1

- De kan leve lenge uten mat, vil jeg tro.
Men som sagt over, jeg ser ingen poeng i å sulte den!

- Vår lille har en hul stein han pleier å ligge i.
Vi pleier å løfte den ut av terra å mate han i den. Det funker fint.
men, da passer jeg også på å ikke løfte han opp fra den steinen.

- Ja. Jeg synes det er viktig.
Jeg merker forskjell på snoken på hvor varmt og hvor fuktig det er der.
SPESIELLT når den skal skifte ham er det kjempe kjempe viktig!!!!!

- Jeg har ikke lagt min i dvale, og har ikke tenkt til det heller, så dette kan jeg ikke svare på.!
DevilDoll er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-11-2007, 21:06   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 195
Standard Re: Noen Spørsmål Om Kornsnok

- Hvor lenge de overlever uten mat er veldig individuelt, men de klarer flere måneder uten mat, men hvis du har til hensikt å noen gang la den stå så lenge alene, kjøp deg en lekeslange.

- Du bør mate den utenfor terrariumet da noen (ikke alle) kan forbinde terrariet med mat, og du kan få en lei overraskelse da du skal holde uten å mate den.

- Luft fuktigheten er veldig viktig.

- Du trenger ikke å putte de i dvale, men oktober - februar er "dvalemåned" for mange slanger, og du kan senke temperaturen med et par grader. Men de sover ikke i 5 måneder hvis du tror det, hehe.

- Se over.

- Se over.

Personlig syntes jeg det virker som du fisker etter svar som "slanger er veldig enkle, sover hele året, krever ingenting, kan leve lenge uten mat, gidder ikke ha fuktighet".
Slange kjøper du ikke for å ha, sulte, eller ha noe som ser "kult" ut. De krever mye tid, og ikke kjøp deg en hvis du tror det finnes noen enkle løsninger med dem. De er levende vesner! Skulle du derimot bare vite null og niks og se etter informasjon kan du lese FAQ'en som ligger under "slanger/reptil" på forumet(=

Mvh,
Mythix.
Venom er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-11-2007, 03:06   #5
Senior Member

Katrine sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 762
Standard Re: Noen Spørsmål Om Kornsnok

-Hvor lenge kan den overleve uten mat?
Som skrevet over... leeeenge. Flere måneder, men det er slemt å sulte dyrene. Hvis planen er å dra på en liten to-ukers sommerferie eller noe, og du ikke har noen som tør å mate, går det helt greit. Men bare hvis de tør å bytte vann!

-Bør man mate den utenfor eller inni terra?
Jeg anbefaler alltid utenfor. De fleste har gjort seg samme observasjon som meg, kornsnoker kan lære å assosiere en foringsboks med mat. Da slipper du at de forventer mat når du stikker hånda inn i terrariet, og det er mindre sjans for å bli bitt. (Sjansen er liten uansett, men hvorfor ikke forebygge?)

-Er luft fuktighet så veldig viktig?
Ja, særlig når de skal bytte ham. Men det skader ikke å dusje terrariet en gang i blandt elles også. det blir mindre støvete av det, og helt sikkert langt mer behagelig for slangen.

-Når går den i dvale for vinteren?
Det med dvale er omdiskutert. Noen mener det ene, noen det andre. Dette er min erfaring:

De trenger ikke skikkelig dvale. (Heller ikke for avl. Har fått flere kull men har aldri lagt dem i dvale.) Derimot er det tydelig at de har godt av en "vinter". Senk temperaturen noen grader, gi dem kortere dager (mindre lys), og for dem litt sjeldnere. Etter 2-3 måneder kan du begynne å lage "vår" for dem. Da vil de komme i lek. (På denne måten kan du også manipulere dem til å komme i lek utenfor vanlig sessong.)

-Hvor lav temp. skal den ha når den er i dvale?
20' er helt greit. Det er ikke så forferdelig nøye, bare de merker at det er "vinter". Slå av varmematta og la dem stå i romtemepratur- funker for meg. Har også droppet hele styret med å senke temperaturen, og bare gitt dem kortere dager- samt benyttet meg av at jeg hadde en dødskald leilighet *hutre*, så temperaturen på den kalde siden av terrariet ble kaldere av "naturlige" årsaker. Det er i det hele tatt ikke så mye som skal til...

Skal du ikke parre dem, kan du helt se bort fra det med "dvale".
Katrine er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
kornsnok, noen, spørsmål

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Spørsmål om kornsnok og tarantell E.Spider Taranteller 17 28-11-2007 15:54
Fukt spørsmål/problem med kornsnok s9gl Snoker 2 14-08-2007 04:36
Kornsnok morph spørsmål Olliw Snoker 6 13-08-2007 08:44
Kornsnok spørsmål Olliw Snoker 8 07-08-2007 11:13
Kornsnok spørsmål. Olliw Snoker 13 01-08-2007 09:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:09.