"
Gammel 27-07-2007, 10:33   #1
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 239
Blog Entries: 1
Standard Helt fersk Snok-eier trenger litt hjelp og råd!!

Hei Hei.
Jeg er helt ny på forumet, og for to dager siden fikk jeg min lille baby, og jeg er head over heals forelsket!
Det er en liten 2uker gammel kornsnok(Amelanistisk).
Den er litt urolig da jeg løfter'n opp, men roer seg fort når den får utforske hendene selv.

I og med at jeg er ny, er det noen få ting jeg lurer på, og takker på forhånd for alle hjelpsomme svar!

Terrariet er 45x45x60 (bxbxl), og virker mer enn stort nok for lille bæibin, som nå er ca 20cm lang.
Er det slik at et terra kan bli for stort, eller er det bare godt med litt boltreplass?!
(bilde av terra finner du her: http://i6.photobucket.com/albums/y20...g?t=1185537633 )

Hvor ofte kan/skal jeg ta den ut av terra? Jeg vil jo gjerne at den skal bli vandt til å bli håndtert av meg, og ikke redd/sinna.
Jeg har lest en del steder at Snokene kan få "stress relaterte sykdommer" av å bli håndtert _for_ mye, som spisevegring osv.

Jeg har fått med meg at KornSnoker er nattaktive, og regner derfor ikke å se kjempe aktivitet i de timene jeg er våken, men, den ligger mest under roten sin og/eller graver seg ned i barken. (jeg vil jo gjerne grave den frem, og kose/se på den hele tiden!)
Er dette fordi den holder seg "gjemt" på dagtid, eller kan det være fordi den er redd/det er for kaldt i terra?
Jeg har varmematte på ca 1/4 av terra, pluss lampe på samme side som varmematten ligger. (skal varmematten liggen helt opptil glasset, eller kan den ligge litt under? Terra står på ca 1/2cm bein, så matten kommer ikke helt opptil glasset)
Varmen ligger på ca 23-25c, og luftfuktigheten ligger på ca.60-70%. Er dette greit?

Som sagt fikk jeg den for to dager siden, og vet ikke hvor lenge siden den har fått mat.
Skal jeg vente en stund før jeg mater den, så den kan bli vandt til sitt nye hjem først? (Skal selvfølgelig ta den ut av terra for å mate den!)

Også et lite dumt spørsmål til slutten.
Hvordan er det de dreper byttet når de er voksne?
Kveler de byttet?
Og får de tenner? (Nå tenker jeg ikke på to store giftslange tenner.)

Ellers, så er det flott om dere kan komme med noen pointers, til hvordan jeg kan gjøre det best mulig for snoken min.
Det er alltid greit med tips og triks!
Legger ved noen bilder av terra og den lille skjønnheten.

Tusen takk for all hjelp! <3
DevilDoll er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-07-2007, 11:13   #2
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard Helt fersk Snok-eier!

fin slange

å velkomen til reptilfreaks
Svar med sitat
Gammel 27-07-2007, 11:18   #3
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Tusen takk!
Jeg er så forelsket atte!
DevilDoll er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-07-2007, 11:22   #4
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Velkommen til Reptilfreaks Trineu!

Grattulerer med en flott snok

Jeg kan ikke svare på alt, men noe

Varmematta bør ligge helt intil glasset for å gi noen effekt. Det vil alikevel gå en del varme tapt på veien gjennom bunnsubstratet.

Sitat:
Opprinnelig postet av Trineu
Hvordan er det de dreper byttet når de er voksne?
Kveler de byttet?
Og får de tenner? (Nå tenker jeg ikke på to store giftslange tenner.)
Du bør fore den med "prekilled" ,fryste mus/rotter som du tiner til rom temperatur før mating.Levende bytte kan skade slangen din og bør derfor unngås.

http://www.bellaonline.com/articles/art27807.asp

Sitat:
In the corn snakes natural environment they will coil around their live prey until they suffocate it. They swallow their food whole. In an enclosed area, live food could injure your snake. They will eat, and should only be fed killed food. An active snake will eat every week to 10 days or so.

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 27-07-2007, 11:24   #5
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Hei, og tusen takk.

Ja, jeg skal selvfølgelig mate den med prekilled!
Jeg vil ikke ta sjansen på at slangen min skal få infeksjoner pga. bitt og lignende! (Pluss at jeg aldri i livet hadde klart å se den ta livet av en levende mus, litt for "Dyrevenn" for det gitt. Og ja, jeg er litt dobbeltmoralsk! )

Det jeg lurte på var vel mer hvordan de tar livet av byttet sitt "ute i naturen".
Da de er _nødt_ til å ta livet av levende dyr!
DevilDoll er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-07-2007, 11:27   #6
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Oppdaterte min første post med svar.
Svar med sitat
Gammel 27-07-2007, 11:28   #7
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Tusen hjertlig takk!
DevilDoll er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-07-2007, 13:28   #8
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard Re: Helt fersk Snok-eier!

Hallo der Det gjør ingen ting at terraet er så stort. Kornsnoker trenger litt romslige terraer.

Du kan ta den ut når du føler for det, men gi den litt tid etter den har spist, gjerne til den har gjort fra seg

At snoken ligger bortgjemt om dagen, kommer av det du sier, de er nattaktive. Den sover rett og slett Men den kan rusle litt omkring rett som det er.

Du bør sette opp varmen litt, til rundt 28 grader. 25-30 grader om dagen og 20-25 om natten er fint. Du bør ikke ha det så fuktig der. Det holder med at du dusjer inni terraet da den skal bytte skinn.

La den få tid til å venne seg til sitt "nye" hjem før du mater den. Men skal du ta den ut av terraet for å mate den??? Det ville ikke jeg gjort. La den få maten inne i terraet, på en bestemt plass. Da vil den lære seg dette og vil ligge klar da det er mattid. Det er jo kult

Når snoken er så liten som den er nå, vil du nesten ikke merke om den biter deg, du vil bare skvette litt De vil som regel ikke bite gjennom huden din engang. Men når den blir større, mellom 60-140cm, vil den gi fra seg smertefulle og dype bitt. Men så lenge du håndterer den ofte, vil den ikke bite fordi den er vandt med deg

Håper detta ga deg noen svar... Lykke til med snoken
Svar med sitat
Gammel 27-07-2007, 13:40   #9
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Hei, og tusen takk for hjelpen!

Jeg har hørt av alle at det lønner seg å ta den ut for å mate den, fordi da forbinder den ikke terra med mat.
Da slipper man at det hogger seg fast i tommelen din da du skal løfte den ut, fordi den tror det er mat...
DevilDoll er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-07-2007, 13:50   #10
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721

Slangen forbinder ikke terraet med mat. Så lenge du ikke lukter mat og du vasker deg på hendene før du tar den opp vil den ikke bite. (hvis den da ikke føler seg truet).
Svar med sitat
Svar

Emner
elaphe guttata guttata, kornsnok, mais orm

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Trenger litt hjelp og råd Jeanette Agamer 3 31-07-2008 22:28
Skal bygge terra til snok (trenger div. hjelp) 2mmelit1 Utstyr 17 08-05-2008 20:00
Helt fersk! Og lurer på mye! pira(n)ja Leopardgekkoer og andre Eublepharis 11 15-04-2007 18:50
Fersk 'tella eier Spiderce Taranteller 16 14-03-2007 13:42
Trenger litt hjelp. Driver Skilpadder 5 13-01-2006 17:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:59.